wester86 Skrevet April 28, 2006 Rapporter Share Skrevet April 28, 2006 Hei folkens! Nå har fagfolk sjekka litt på bilen og sagt at alle bremseklossene og skivene MÅ skiftes. Har bestemt meg for å gjøre dette selv, ellers må jeg betale over 3000 for det. Men jeg vet ikke helt hvordan jeg gjør det da... Har tatt et bilde her. Noen som har gjort det, og kan forklare dette på en enkel måte? på forhånd takk Siter - Mazda 626 LX 93" - Pioneer, MA-Audio, Boschmann Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
k4nin2k Skrevet April 28, 2006 Rapporter Share Skrevet April 28, 2006 Hei folkens! Nå har fagfolk sjekka litt på bilen og sagt at alle bremseklossene og skivene MÅ skiftes. Har bestemt meg for å gjøre dette selv, ellers må jeg betale over 3000 for det. Men jeg vet ikke helt hvordan jeg gjør det da... Har tatt et bilde her. Noen som har gjort det, og kan forklare dette på en enkel måte? på forhånd takk Først må du av med kalipern! altså den som holder på bremsklossene! det gjør du med å skru opp 2 skruver på innsiden! etter du kanskje får opp de skruvene (:P) så stikker du et skrujern innimellom klossene for å vie ut litt! (rettere sagt ta inn bremsesylinderen så du får av kaliperen) så tar du umbrako-nøkkel og skur løs den ene skruven som holder skiva! så må du sikkert bruke en hammer i 1time for å løsne skiva! =) så er det bare å skifte skiva! lykketill! (tror iallefall det var sånn) =) Siter '93 Mazda RX-7 FD LHD Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fridjow Skrevet April 28, 2006 Rapporter Share Skrevet April 28, 2006 Husk også kobberpasta imellom alle steder klossen berører kalipern. Du må sannsynlighvis presse inn stempelet på kalippern også. Dette gjøres greit med en vannpumpe tang eller en tvinge. (husk, noen stempler må vris samtidig som man presser. Vet ikke om din bil er sånn.) Er egentlig en grei jobb,lykke til:) Siter http://www.gatebil.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SiLvEr_19 Skrevet April 28, 2006 Rapporter Share Skrevet April 28, 2006 På min så er d bare å fjærne hele caliperen og så er d bare å dra skiva rett av. Må sikkert banke litt da Siter SiLvEr_19 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
opel freak Skrevet April 29, 2006 Rapporter Share Skrevet April 29, 2006 Ikke press stempelet på noen som helst måte. du skal skru det helt inn til det ikke kommer lenger inn (men den skal fortsatt rotere). Når du da har montert de nye klossene dine og fått alt på plass skal du trykke hardt et par ganger på bremse pedalen og da skru stempelet seg ut av seg selv og håndbrekket justerer seg på calipperet. pass på at sporet på stempelet passer overens med tappen som står ut av klossen. du har vel ikke tilfeldigvis problemer med handbrekket også vel? Siter K.I.S.S Keep It Simple Stupid Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
java Skrevet April 30, 2006 Rapporter Share Skrevet April 30, 2006 Som det blir sagt her så er jobben relativt enkel. Av med kalipter, ut med klossane, av med braketten kalipteren står på og deretter er det berre å håpe på at skiva er nokelunde laus på navet. Gjorde eit forsøk på å skifte skivene framme på min i går, men hadde fått feil deler....:iconsm . Det som viste seg å by på mest utfordring for min del var å få laus braketten som kalipteren står på. Det var to skruer der som sat noke heilt vanvittig. Siter 2008 Audi A5 3.0 TDI Quattro - til salgs! x 2008 Audi A5 1.8 TFSI x 2004 Audi A3 2.0TDI Ambition DSG X 2003 Audi A3 2.0TDI Ambition X 1994 Mazda 626 V6 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
wester86 Skrevet Mai 12, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 12, 2006 Fikk hjelp en av kammerat. Etter 20 slag med slegge fikk vi løs skruene bak kaliperen. Stempelet forann fikk vi pressa inn, mens bak måtte vi skru på en måte. Håndbreket funka ikke litt engang før jeg skifta dette, men nå er den perfekto :D Siter - Mazda 626 LX 93" - Pioneer, MA-Audio, Boschmann Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sMatthiesen Skrevet Juni 7, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 7, 2006 Jeg har en voldsom piping i bremsene mine foran på venstre side. Jeg byttet bremseklosser, men nå er det egentlig bare værre. Så nå tenkte jeg å kjøpe nye calippere, men kan noen ved bruk av de bildene over fortelle meg hvor mye av selve greien som holder klossene på plass som er calipperen. Er det noe vedlikehold jeg kan gjøre for å unngå å skifte delen? Eller kanskje noe jeg kan teste for å se om det i det hele tatt er nødvendig? Pipingen skjer ved venstresving, og av og til kontinuerlig, hyler ekstra når jeg bremser. Bremsene er spesielt varme etter en lang kjøretur. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Elanzer Skrevet Juni 7, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 7, 2006 hele den blåe "klompen" er caliperen, og den må av :) Siter x 86 Mazda RX7 Turbo II - 88 Mazda 626 2.0i 16v (prosjekt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sMatthiesen Skrevet Juni 7, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 7, 2006 Og den koster 1390,- i par på autodeler? En ting til jeg kom til å observere. De boltene man fester hjulene på.. skal de gå an å bevege? Mine kan jeg bevege et par millimeter.. Ble litt bekymret her. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SiLvEr_19 Skrevet Juni 8, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 8, 2006 Ta ut klossene og smør baksiden av klossene med kobberfett. Har du slike tynne jernplater på også så smør dem inn as well Siter SiLvEr_19 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.