Gå til innhold

G60 turbokonvertering

Ranger emnet


Trion

Anbefalte innlegg

Hei folkens. Jeg er i gang med prosjektet å bygge passaten min om fra 2E til G60 turbo motor. Dere kan lese om prosjektet her: Prosjekt Passat G60 Turbo

 

Får grei respons i tråden, men sliter med en del spørsmål anngående selve G60 motoren og ombygginga av denne til turbo. Det som har blitt gjort er stort sett å ta av g laderen og sveise på en T3 flens på en TDK eksosmanifoil.

 

Nå som motoren er ute, har jeg tenkt å overhale den litt. Planen er foreløpig, forsterka rådelager, honing, stempelringer og registerreim. Andre ting jeg bør gjøre? Hvor får jeg tak i tingene, rimelig?

 

Takker for svar, Trion

 

Bilder av motoren:

2006-03-0113-03-27_0089.jpg

 

2006-03-0113-03-36_0090.jpg

 

2006-03-0113-04-07_0093.jpg

 

2006-03-0113-04-19_0094.jpg

'94 Passat

'95 ZXR 750RR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 60
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skal sjekke tråden.

Der var du igjen, min godeste mekaniker (Polo_classic) :) Jeg bare tok et tall ut fra luften. Har planer om å få til en luftstrøm som skal gå gjennom luftinntak i panseret og ned til turboen, kanskje også et varmeskjold, slik at innsugsmanifoilen ikke blir så varm, og at jeg da får utbytte av trykket.

 

La meg vinkle det annereledes. Hva må jeg gjøre, utenom undernevnte, for å oppnå en forholdsvis driftssikker T60 med 200-250 hest?

- lastebil ic

- olje og vannavkjølt turbo

- rådelager

- stempelringer + honing

- 3" eksos fra eksosvifta

- mapping

- oljekjøler (?)

- elektronisk boostcontroller med turtallsstyrt trykk

- vann/metanolinnsprøytning (?)

 

- Trion

'94 Passat

'95 ZXR 750RR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du over 1,15-1,2 bar ladetrykk må du bytte mapsensor skal du bruke digifant. Skal du ha 1,6 bar bør du ha en 300mbar sensor. Til disse ekisterer det såvidt jeg vet ikke noe software og det er en ganske omfattende jobb å gjøre om på alle tabellene i chippen.

 

Dessuten er vel ikke en T3 særlig effektiv over 1,5 bar på en G60, og T3/4 er det ikke nok plass til tipper jeg, er ikke det på Golf II i hvertfall

 

Blir nok vanskelig å få plass til 3" downpipe også

No SPEAKERS

NO BODYKITS

NO BULLSHIT

M3-speil, like moderne som bakrutesjalusi

M3-speil, M3-sideskjørt og RS-fangere, også kalt nybegynnerfeil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faen, masse nedturer her ja, hehe.. Jeg hadde egentlig i tankene å bygge til med oljetrykksbrytere og ekstradyser over 1 bar, slik at den får nok bensin når hjernen går i nød modus. Har jo a/f måler, men neivel :tannløs

 

Etter litt måling og diskusjon fant vi ut at turboen kom til å ligge inntil torpedoveggen, så derfor skrudde jeg av eksosmanifoilen for å sjekke litt, og det priser jeg meg hellig for!! Har aldri sett noe lignende jumbo mekking i mitt liv! Flensen som er sveist på manifoilen er noen tilkappte rør med skjærekanter og hull som ikkke passer over ens. I tillegg fant jeg slipestøv og diverse spon i manifoilen. Her lukter det ting som må gjøres på nytt. Skal kappe av jumbo flensen og se om TDI manifoilen fremdeles er brukbar, så må evt. ny skrudd, nedovervendt flens skaffes. Innsugsrøret må også lages, eller i det minste slipes om, og elbow tas når motoren er i.

 

Er riimelig noob på dette, men altså, sånn jeg forstår det blir det mulig å kjøre opptil ca. 1 bar på orginal mapsensor, andre som sier de har vært oppe på 1,6 har gjort noe magisk, hva? Hvor mye effekt kan jeg regne med på 1 bar da? Orginal motor med turbo og stor ic.

 

Takker for svar

 

- Trion

'94 Passat

'95 ZXR 750RR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LoL !

 

Vi testet orginal map sensor til å funke opp til 1.25 bar så kommer vel ann på programeringen hva du har.

 

Ligger støtt og stadig map sensorer på ebay.de

 

så det er egentlig bare en større map sensor jeg trenger for og kjøre mer en 1,2? ca pris? hadde vert morsomt og lekt litt med tanken! :D

99 Audi A6 2,5 Tdi Quatro Chip motor og gir.

89 Corrado 16vt projekt!

(x) 02 Caddy TDI små mods.

 

Turbo is life!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så det er egentlig bare en større map sensor jeg trenger for og kjøre mer en 1,2? ca pris? hadde vert morsomt og lekt litt med tanken! :D

 

Ikke bare det, blir jo problemer med varmeutvikling pga counterflow toppen også da.

 

Også blir programeringen av chippen mye mer omfattende. Krever mye jobb med de forskjellige tabellene i mappen

No SPEAKERS

NO BODYKITS

NO BULLSHIT

M3-speil, like moderne som bakrutesjalusi

M3-speil, M3-sideskjørt og RS-fangere, også kalt nybegynnerfeil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår