Gå til innhold

Dødsfall i rally spania

Ranger emnet


rallyeman

Anbefalte innlegg

Det er svært få som driver med rally, i forhold til andre idretter, på verdensbasis. I Norge deltar mellom 100 og 200 på de største rallyene. Til tross for at rally er en sport med få aktive deltakere, er det jevnlig dødsfall og alvorlige ulykker. Det åpenbart at rally er en sport med høy risiko.

 

Bilsport generelt er høyrisiko, det er derfor man har bur, hjelm, 4-punkts seler (eller bedre), HANS-device (i noen tilfeller) etc etc etc. However, i motsetning til de fleste typer motorsport, så er det trær etc som er rimelig nærme der de kjører. Dette vet de som kjører om, de har godtatt det, og de får betalt for å kjøre anyway.

 

Nå håper jeg ikke at dette skal degraderes ned til en diskusjon over hvorvidt det er farlig, og at man må gjøre det tryggere fordi "folk dør jo!".

 

Men det er klart at risikoen er godtagbar for de som driver med dette. Det er jo gøy så lenge det går bra.

 

Ja, det er godtagbart for de som driver med det, de får tross alt betalt for det, og det er ikke som om de plutselig kan si "oh mæn, dette er jo FARLIG jo!". Det er noe annet enn de fotballfjottene som springer rundt, later som om de mister foten bare noen ser stygt på de, og casher inn et par millioner i året.

 

Selvfølgelig er det trist når noen dør, men du kan ikke si at de ikke prøver hardt å unngå dødsfall. I dette tilfellet var det tydeligvis en rutine som ikke ble fulgt mtp varsling, så de som kom etter ikke var forberedt på at det kunne stå en bil i veien. That's life. Jeg vil ikke påstå at dette tilfellet dermed kan brukes av alle og enhver som har noe imot rally/motorsport generelt, som anti-propaganda. Det ville bare blitt billig, og det hadde vært å avskrive det faktum at han som døde, døde mens han drev på med noe han elsket. Det er bedre det enn å sitte på verandaen og se på maling tørke. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå håper jeg ikke at dette skal degraderes ned til en diskusjon over hvorvidt det er farlig,
Det er jo nettopp dette vi diskuterer her. Jeg sa at rally er meget farlig (og jeg tror du er enig med meg), mens tre andre mente at rally er den tryggeste sporten som finnes.

 

Ja, det er godtagbart for de som driver med det, de får tross alt betalt for det,

Jeg tror de færreste som driver med rally tjener på det, men du tenker sikkert på WRC.

Støtt opp om Harrypolitiet, si nei til Harry-biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo nettopp dette vi diskuterer her. Jeg sa at rally er meget farlig (og jeg tror du er enig med meg), mens tre andre mente at rally er den tryggeste sporten som finnes.

 

Jeg tror de færreste som driver med rally tjener på det, men du tenker sikkert på WRC.

 

Det kan hende at de fleste ikke akkurat tjener seg møkkrike på det, men i mange tilfeller vil jeg tippe at de får nok til å leve på det, samt de får et adrenalinrush som er priceless. Eller, i de litt mindre proffe rallyene så er det folk som holder på med det rett og slett fordi de liker å kjøre fort, og da ville jeg heller hatt det på et rally, enn på åpne veier. Spesielt hvis de kjører over egen evne.

 

Ja, jeg er enig i at det er meget farlig å kjøre rally, bilkjøring i og for seg selv er jo farlig, og rally er jo bilkjøring i enda høyere hastighet. However, å si at sporten er den tryggeste sporten som finnes, er litt naivt. Å si at den er meget farlig er også litt overdrevet. Den er farlig, ja, men de har MYE sikkerhetsutstyr i bilene for å prøve å redusere farene så mye som mulig, og de har en del trening som normale folk ikke har. Og, som jeg sa, det ser ut til at dødsfallet denne gangen var pga en varseltrekant ikke ble lagt ut, så de som kom etter ikke visste at vedkommende sto der og skiftet hjul. Dette får man i det normale liv og, eneste forskjellen er om man har folk som kjører forbi i 80 eller 180.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har ofte sett folk som har kjørt ut eller fått motorstop i rally på tv, ser utrykkt ut å oppholde seg langs veien/bytte dekk osv. Bør jo nesten sette ut varsel trekant eller ha noen gulflag eller ett eller annet, ofte står jo bilene kjørt ut på kritiske steder.

Driftfun.com

1967 Chevrolet Camaro LS1/T56

1990 Chevrolet Van 6.5 g30

1990 200sxS13 LS1/T56 (LS13)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja STATISTIKK!

For statistikk kan jo ikke vries til å vise hva man enn vil...

 

Faktum er egentlig at gitt antall folk som kjører på veien i dag (la oss si 2 mill, tror ikke det er så altfor langt unna. Eller 1 mill kanskje, for å være på den sikre siden), så er det et relativt lavt nivå av kollisjoner/dødsfall. Sammenlikn det med hvor mange det er som kjører rally her i norge (er det 100 totalt engang?), og hvor mange kollisjoner/dødsfall det har vært der.

 

Høyere fart = mindre margin = større sjans for å kjøre ut/krasje. At det har vært så få dødsfall innen sporten har vel heller vært et testament til hvor gode førerne er, og (viktigst av alt) hvor god sikkerheten i bilene er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil nå påstå det er ganske så trygt med WRC, når kun to har dødd de to siste årene.. Ta så i betraktning toppfotball, hvor 8-10 dør hvert år på banen.. Hjertestans, nakkebrudd og gode greier..

 

Greit det er flere som spiller fotball enn som kjører 'rælli men det var da måte på forskjell og da.. Sånn ellers er vel faktisk toppsykling og boksing en god del farligere en rally og..

_________________________

'69 Lincoln MKIII, '79 Ford Mustang, '94 Toyota Supra SZ, '94 Toyota Levin gt-apex 20v, '68 Gilbern Genie, 74 Datsun Cherry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
er det bare jeg som tenkte: hva med hvor mange fler det er som spiller fotball...er en god del flere utøvere i sånn dritt sport som det gitt

 

les litt så ser du at folk har lagt merke til det ja.. hehe.

men man skal dø en dag og da er det greit å dø mens du har det kult.

Team Laban

Eier:

[ ]Mercedes 190

[ ]Mercedes 190 delebil

[ ]Volvo 245 brakke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår