Gå til innhold

sub kasse.. hjelp :s

Ranger emnet


joo

Anbefalte innlegg

Trur du må smøre deg med litt tolmodighet. 1 time og 40 min er ikke akkurat lang tid, og i allefall ikke midt på dagen når de fleste er på skole og jobb.

 

Men uansett: Jeg har ikke anelse om hvor stor kasse disse elementene trenger, men det kan ikke være SÅ vanskelig å finne ut av. Du klarer helt sikkert å søke på google du også, så da gidder ikke jeg! ;)

Men skal jeg tippe så holder helt sikkert 60-70 liters kasse til disse to elementene. Dette er bare rein tipping, men hverken 300 eller 600 watt er noe voldsomme elementer. Derfor tviler jeg på at du trenger så veldig stor kasse! :) Dette er da en portet kasse.

Lukket burde vel kanskje halvparten funke fint! :) (30-35 liter)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kanskje det.. ;-)

 

bilen er en suzuki baleno sedan. ganske romselig bagasjerom faktisk!

elementene er zachry 15" "f-series" - tror de er på 3- eller 600 w stk.

Ta en titt på http://www.ljudia.no de selger zachry elementer. Du kan jo kanskje sende en mail til dem og høre hva de mener. kiddie

Kristian Bjørke

Uansett hva du gjør eller har så er det alltid noen på Bilforumet som ikke liker det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har aldri hørt om F-Serier fra Zachry jeg.. men, MGR har 15", F-serie suber, som tåler 300w ved 6 ohm.

3990.jpg

så jeg regner med det er disse du mener? Zachry bruker MGR element i noen av kassene de selger..

anbefalinger:

50L pr. element, lukket

100L pr. element, 2 porter, 300mm Lengde, 31Hz Tuning Freq.

130L pr. element, 2 porter, 300mm Lengde, 27Hz Tuning Freq.

200L pr. element, 2 porter, 200mm Lengde, 24Hz Tuning Freq.

 

informasjonen er hentet fra, http://www.ljudia.no/cgi-bin/no/online/af0no.cgi?id=703125%20&cart_id= ved PDF linken

Do-It-Yourself - DIYstash

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men det var det at de trengte en portet kasse på 205 liter!

vet det er mye, men de gir bra lyd ifra seg.

men kan prøve å lage en lukket kasse på en ca 100 liter..

 

høres det dumt ut?

 

Etter det codegen sier vil 100 liter stemme ganske bra! ;) Men trur jeg ville laget 2 kasser når de skal være lukket. Ikke én stor!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hverken 300 eller 600 watt er noe voldsomme elementer. Derfor tviler jeg på at du trenger så veldig stor kasse! :) Dette er da en portet kasse.

Lukket burde vel kanskje halvparten funke fint! :) (30-35 liter)

 

 

For det første, så har ikke effekttålighet en bæsj å si når du skal beregne kassevolum, bare så det er helt klart. Det er helt andre parametre som avgjør hvilken kassestørrelse elementet vil låte best i. For alt jeg vet, kan de 15"-erne der spille bæsj i alt under 80 liter... Har ikke sjekket, altså! ;)

 

For det andre, så har jeg enda til gode å se/høre en 15" som trives i under 50 liter lukket, selv om det antagelig finnes de som yter bra i 40 liter (men da med mindre dypbass pga en brattere avrulling og mer fremtredende midbass enn optimalt).

 

Til trådstarteren: Henger meg på å anbefale ca. 100 liter. Om det ikke er optimalt, så er det neppe SÅ langt unna, og man har større slingringsmonn når man lager lukka kasser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å virke negativ, men de bassene der ville jeg ungått å bruke i det store og hele.

Har selv to slike 15"ere i høyttalerne hjemme, og de låter ikke "gromt" og ikke pent.

En annen ting er at gummien i opphenget sprekker rundt skruehullene etter en tid, og det blir da hull inn til opphenget til slutt :s

 

Mitt råd er å se deg om etter noen 12"'ere fra. f.eks Pioneer, dynaBel (for å nevne et par..)

 

Merk; dette er _min_ personlige erfaring og synpunkt på disse elementene..

1999 BMW E46 320d - Konebil

1991 BMW E36 320i 24v Sedan - Go'bilen m/M50B25 & respirator

1988 Ford Sierra 2.0CL - Vinterkjelke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår