Hei, håper dette er ok kategori - vet ikke om dette er ett generelt motorproblem, eller om det er en typisk Mondeo-sak.
En kompis av meg har nylig overhalt toppen på en Mondeo 93', 2 liter, etter at vannpumpa røyk og motoren gikk varm.
Toppen har blitt planslipt og alle pakninger og nødvendige bolter har blitt skiftet.
Alt skrudd i sammen, ut å kjøre. Alt går og høres godt ut, helt til motoren blir ordentlig varm (driftstemp) og motoren begynner å tikke - en lyd som kanskje kan karaktiseres med oppegående diselmotor. Motoren dør av seg selv på tomgang.
Inn i garasjen igjen, demontere, og når vi tar opp tennplugghettene (uten direkte maktbruk), så sitter det tennplugghette-materiale (for å kalle det det) igjen på tre av pluggene. (se bilder)
Nye plugger, og nye tennplugghetter - skru sammen, ut å kjøre, og det samme skjer igjen. Tikkelyd etter en stund, og oppspiste tennplugghetter, nå på alle 4 sylindrene.
Hva i alle dager kan være galt?
Vi, amatørene, tenker kanskje at den gir alt for mye spenning til pluggene, og det tynneste godtset rett og slett smelter? Og at tikkingen der etter kanskje kommer av feiltenning?
En an teori, at toppen har blitt planslipt for mye, og at pluggene kanskje tar nedi når de bare blir varme og utvider seg? Men prof firma som har gjort det, så tviler litt. Samme pakninger og samme plugg/hetter er brukt som før.
Vi begynner å miste motet. -_-
Takker for alle innspill!