Gå til innhold

Stortlem

Bruker
  • Innholdsteller

    14
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Om Stortlem

  • Bursdag 06/18/1981

core_pfieldgroups_99

  • Interesser
    Volvo
  • Modell (eks S4)
    760 GLE
  • Biltype (eks Audi)
    Volvo
  • Årsmodell (eks 1995)
    1989
  • Yrke eller sivil status
    Ingeniør
  • Motor (eks 1.6)
    2.8
  • Fylke
    Sør-Trøndelag

Contact Methods

  • Bosted
    Trondheim

Stortlem's Achievements

  1. Om bilia Sverige har det, har de det i Norge også. 400 spenn for en ny original er ikke så mye... http://cars.bilia.se/Shop/ProduktKort.asp?ProduktId=95&ProduktKod=vo1394392&ProduktTypID=6
  2. Vet det er stor oppslutning om 4-sylindrene her inne. Tenkte å bygge om min 760 til B23ET med datasprut, men da jeg kjørte Trondheim-Oslo på mandag på under 0,8 l per mil med høy snittfart, flere forbikjøringer og mye bagasje (herregud hvor mye det går oppi det bagasjerommet på sedanen...), tror jeg at jeg skal beholde PRV-motoren litt lenger :-) (B280F og AW71)
  3. Skal du ha turbo på bilen og Gjensidige, sparer du mye på å kjøpe en GL og bygge den om til turbo. Jeg fikk beskjed om at sålenge bilen var DL (min 240) originalt, spilte den ingen rolle om hvor mye mos jeg hadde under panseret nå, sålenge den er godkjent. Kjørte 240 med turbo og betalte forsikring for en 240DL :-)
  4. Volvo 760 GLE 1989. 12000km i året. Delkasko og utvidet verdi på fastmontert utstyr til 30.000,- 20% bonus (alle nye får det) kan kjøres av bruker under 23. Hovedbruker over 23. Gjensidige ga rabatt for garasje, automatgear, alarm. Pris ca 6300,-
  5. Baklyktene på 240 er ikke vertikale på den enden som snur seg rundt hjørnet fremover på bilen, som 740-lyktene gjør. Satt på 740-baklykter på en 240 en gang, og det krevdes at jeg måtte spakle det rommet bak der 240-lykta skulle vært, siden den er lengre på sidene av bilen. Dessuten må det forandres en del på plasten bak lykta, for 240-lyktene sitter liksom nærmere karosseriet. Karosseriet bak på 240 har rundere kanter på hjørnene, slik at 740-lyktene på 240-n fikk mye tomrom bak lyktene i hjørnet mot karosseriet. Blir vel omvendt på 740 da. Lyktene jeg satt på var fra nyere 760, slik at jeg måtte gjøre om kontaktene til strømmen, men tror de eldre lyktene er ganske like.
  6. Frostplugger får du lett hos volvo-forhandleren. De er heller ikke dyre... Ikke bank for hardt på midten med noe skarpt, men har du f.eks. en Haynes-bok, så følg rådene i den for hvordan du banker den i.
  7. Om du ikke skal bruke motorvarmeren din, er det bare å skru den ut og sette inn en ny (NY) frostplugg. Om motoren har stått for lenge uten vann tørker de DEFA-pakningene ganske fort og det kan begynne å dryppe fra den. Om du skal bruke motorvarmeren går det an å skaffe nye pakninger til den, men de lever sjeldent lenge...
  8. Ble kanskje litt utydelig. Er ikke sikker på 940-dashen, men får du tak i en dash fra 760 etter 88, er vel den bare å pole inn. Vet ikke hva aas-koppen er da. Kanskje er deg jeg som ikke er på nett, men på 760 sitter den på venstre vegg, slik at du må åpne førerdøra for å åpne dekselet. Ble forøvrig overrasket over den geniale lille pæra som du kan trekke ut i sikringsskapet som lyser opp alle sikringene. Good job, ingeniørene til Volvo...
  9. Hvor mye ligner 940-dashen på 760-dashen etter 1988? Er ikke de ganske like? Her er iallefall sikringsboksen på venstre side av dashen bak et panel du kommer til etter å ha åpnet døra, og er ikke 740 og 760 ganske lik i innfestinger i torpedovegge?
  10. Hvordan er det med konstantfartholder, air condition og annet som er konstruert for sugemotor når man setter på turbo? Det må vel til noen overganger eller trykktanker og ventiler på? Noen her som har bygd om en sugemotor med mye ekstrasnafs til turbo? Min 760 har gått 310.000 med en B280F. Kjørte Oslo-Trondheim i helga på under literen på mila... :) (Ny bil for meg, første langtur)
  11. Jeg mener å huske jeg leste en artikkel om denne bilen for noen år siden. Eieren hadde satt seg fore å bygge verdens laveste bil (takhøyde). Husker ikke helt, men det var noe sånt. Riktig at det var engang en 145, det husker jeg sikkert :)
  12. Det er større sjanse for at det lekker vann inn i oljesumpen, enn at det lekker olje inn i kjølesystemet. Det er mye høyere trykk i kjølesystemet, når motoren er blitt varm. Åpner du lokket for oljepåfylling, og den ikke er grå under, er det stor sjanse for at det ikke er lekkasje mellom systemene. Du bør passe deg litt for de sterke rensemidlene. De kan spise pakninger om de ikke brukes riktig. Gjør heller som V940R6 eller turbojonas sier. Sjekk slangene dine innvendig. Men sjekk kompresjonsforholdet på sylindrene dine, at det ikke lekker fra en sylinder og inn i kjølesystemet gjennom en sprekk eller pakning.
  13. Bruk den skiva du har der til underlag, så lager du deg en finere på photoshop. Jeg kjøpte høyglans fotopapir med lim (biltema) og byttet ut bakgrunnen på alle skivene i dashbordet på 240'n min for tre år siden. Det ble knall.
  14. Noen som kan anbefale noen datasprut og gjerne med inkludert tenning også. Ville vært en drøm å dra ut fordeler, rotor, coil osv. Ser KG Trimning selger Hestec. Noen som har erfaringer med det? Egentlig ber jeg om erfaringer sånn generelt. Har bare lest om slike systemer, men aldr sett et :)
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår