Gå til innhold

drwisloff

Bruker
  • Innholdsteller

    3
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Om drwisloff

  • Bursdag 01/08/1970

core_pfieldgroups_99

  • Modell (eks S4)
    1300
  • Biltype (eks Audi)
    Mazda
  • Årsmodell (eks 1995)
    1971
  • Motor (eks 1.6)
    70 hk
  • Modifikasjoner (eks konfilter, eksos)
    Nye gølvmatter

Contact Methods

  • Bosted
    Oslo

drwisloff's Achievements

  1. Litt om hardt stål, størrelse og bruk av gummi når man kjører på... ET er tysk, og står for "Einpress Tiefe". Direkte direkte oversatt betyr det innpressets dybde. ET/offset/innpress = avstanden (angitt i millimeter) mellom "sentersporet" på felgen, og felgens anlegg mot bremsen (se tegning/lenke): http://www.bmwccn.no/rogaland/felginformasjon.html ET-verdien angir altså hvor mange millimeter sentersporet på felgen er forskøvet i forhold til felgens anleggsflate mot bremsen. Positiv ET (+) forskyver sentersporet innover fra annleggsflaten, mens negativ ET (÷) forskyver sentersporet utover. En felg med høy, positiv ET (feks. ET50) forskyver sentersporet på felgen mer innover enn en felg med lav, positiv ET (feks. ET20). En felg med høy, negativ ET (feks. ET÷20) forskyver sentersporet på felgen mer utover enn en felg med lav, negativ ET (feks. ET÷05). Sporvidden endres følgelig med felgens ET-verdi. Sporvidden (avstanden mellom sentersporet på felgene) endres ikke med felgens bredde (angitt i tommer/inches). Litt upresist kan man si at ET0 betyr at felgen bygger like mye innover som utover fra annleggsflaten mellom brems og felg. Positiv ET (+) vil si at felgen bygger mer innover enn utover. Negativ ET (÷) vil si at felgen bygger mer utover enn innover. Økt ET-verdi vil da si økt bygging innover. Ønsker man å bygge innover er det viktig å huske på at selv om man bytter til en bredere felg med økt ET-verdi, kan felgen likevel også bygge utover. Dette selv om ET-verdien økes, altså. Fenomenet er ikke uvanlig, og oppstår når halve felgens økning i bredde er større enn ET-verdiens økning (se eksempel 1 og 3 lenger ned). Sporvidden vil riktignok reduseres tilsvarende endringen i ET-verdi x 2. NB: Husk at det er sentersporet for felgen som forskyves med ET-verdien, og følgelig vil sporvidden da også endres. Det er bare som konsekvens av dette at felgen vanligvis bygger mer innover ved høy ET, og utover ved lav ET. Endres felgbredden drastisk (feks. fra 10" til 5"), samtidig som ET-verdien endres drastisk (feks. fra ET05 til ET60), kan man i teorien få en felg som bygger mindre innover ved økt ET -og omvendt. Dette skjer altså kun når den ene verdien økes drastisk, samtidig som den andre verdien minskes drastisk. Eksempel 1 En 6" bred felg med ET25 bygger på følgende vis: 1" = 25,4mm 6" x 25,4mm = 152,4mm (felgbredde) ET25 = 25mm (sentersporet på felgen er 25mm innover fra felgens anleggsflate mot bremsen) Med ET25 bygger felgen 25mm mer innover og 25mm mindre utover enn halve felgens bredde (som her er 76,2mm), enn ved ET0. Felgen bygger da 76,2mm + 25mm = 101,2mm innover, og 76,2mm ÷ 25mm = 51,2mm utover. Eksempel 2 Økes felgbredden til 7" vil sporvidden forbli lik, så lenge felgens ET-verdi fortsatt er 25. En bredere felg vil da bygge mer både innover og utover: 7" x 25,4mm = 177,8mm (felgbredde) 177,8mm : 2 = 88,9 (halve felgbredden) Felgen bygger da 88,9mm + 25mm = 113,9mm innover, og 88,9mm ÷ 25mm = 63,9mm utover. Vi ser at ved økning kun i felgbredde (med uendret ET-verdi), kan byggingen regnes ut ved å addere halve økningen i bredde med hver av de kjente verdiene for den gamle felgen (fra eksempel 1): Felgen er økt med 1" (25,4mm) Halve felgbredden er 25,4mm : 2 = 12,7mm 101.2mm + 12,7mm = 113,9mm innover, og 51,2mm + 12,7 = 63,9mm utover. Eksempel 3 Endres i tillegg ET-verdien, endres også forholdet mellom hvor mye felgen bygger innover/utover. La oss si at man går fra en 6" felg med ET25 til en 7" felg med ET35. Sporvidden reduseres med 2 x 10mm (Økes ET-verdien fra ET25 til ET35 vil det si at sporvidden reduseres med 10mm på begge sider. Sentersporet på felgen forskyves fra 25mm til 35mm innenfor felgens anleggsflate mot bremsen.): En 7" bred felg med ET35 bygger på følgende vis: 7" x 25,4mm = 177,8mm (felgbredde) ET35 = 35mm (sentersporet på felgen er 35mm innover fra felgens anleggsflate mot bremsen) Med ET35 bygger felgen 35mm mer innover og 35mm mindre utover enn halve felgens bredde (som her er 88,9mm). Felgen bygger da 88,9mm + 35mm = 123,9mm innover, og 88,9mm ÷ 35mm = 53,9mm utover. Vi ser at ved økning kun i ET-verdi (med uendret felgbredde), kan byggingen regnes ut ved å addere og subtrahere endringen i ET med hver av de kjente verdiene for den gamle felgen (fra eksempel 2): ET-verdien er økt med 10 Gammel bygging innover er 113,9mm, og 63,9mm utover Fordi økning i ET forskyver sentersporet på felgen ("byggingen") innover, vil felgen bygge slik 113,9mm + 10mm = 123,9mm innover, og 63,9mm ÷ 10mm = 53,9mm utover. Kort om andre ting å tenke gjennom når man skal "håre" kjerra Felgbredde/-størrelse og ET-verdi har stor innvirkning på bilens kjøreegenskaper, dens hastighetsmåling, drivverket, komfort, slitasje og belastning mm. De fleste virkningene er negative om man ikke tar felg- og dekkbyttet seriøst. Dette koster tid, kunnskap og penger. Bilen kan feks. "hjulsenkes" ved å ha mindre hjul på bilen. Ved hjulsenking endres bilens tyngdepunk, motorenturtallet øker (slitasje/varmgang), speedometeret vil vise alt for høy hastighet (og du må betale forsikring for veldig mange kilometer mer enn du kjører + lage kø og farlige situasjoner uten å forstå en dritt av alle som vil forbi, noe som gjør deg irritert og stressa) osv. Hvor mye vekt dekkene kan bære (loadindeks), redusert komfort og økt dekkslitasje er andre konsekvenser. Hastighetsmerkingen på dekkene blir dessuten uriktig og må høynes (koster penger). Økes hjulhøyden viser speedometeret for lite, og det kan bli dyrt ;), tyngdepunktet blir høyere, drivverket jobber tyngere etc. Velger man rett hjulhøyde (hjulets rulleomkrets har tillatt maksimumsavvik innenfor ±5% av originalt) er det fortsatt mange fallgruver å se opp for. Lav profil eller for smale dekk ift. felg svekker ikke bare komforten, men ødelegger også felgen (slag/kantkjøring) og dempere/støtdempertårn (mye større belastning på disse da dekkene bare sender støt videre) etc. langt raskere. Brede dekk øker dessuten sporingen, grepet svekkes på våt vei, det blir vanskeligere å gjennvinne tapt kontroll over bilen, bilen blir vanskeligere "å lese" før den slipper og slipper senere, men mye bråere, "kontraen" er mer nådeløs og råere osv. Brede dekk har ofte endret ET-verdi, og følgelig endret sporvidde. Uten særskilte godkjenningspapirer kan man øke sporvidde med maks. 15mm, dvs. 7,5mm på hver side. Forbeholdet er at man har full fjæringsvei og kan gjøre fullt rattutslag uten at det subber noe sted. Det vil si at man for eksempel kan gå fra ET40 til ET32,5 uten særskilte godkjenningspapirer -forutsatt at intet subber. Lav ET gir bredere/stødigere sporvidde, men sliter hardt på hjullagre osv. Høy ET gir smal sporvidde :( Høy ET kan kompanseres med spacere for å redusere ET-verdien (ET35 med 10mm spacere gir ET25), men les nøye om dette før du går i gang. Her er det MYE som kan gå galt. Feil dekk/felg kan også redusere forsikringsutbetalingene ved en eventuell ulykke. Her snakker vi store tap. Tenk derfor nøye igjennom hva du gjør før du setter i gang med et stort og dyrt felgprosjekt. Det kan lett balle på seg. Husk også at du får rett koningsgrad og størrelse/lengde på felgboltene/mutterne. Nav-hullet/hub-senteret må ha rett størrelse, eller senterringer som gjør at det falser tett. Er det noe som sitter på annleggsflaten på bremsen som må passe med felgen? Se også: http://www.poleposition.no/Felg/den_store_kloke_felgboken.doc http://www.darklight.no/boltesirkel (PCD = pitch circel diameter (boltsirkel)) Hvordan du måler boltsirkel finner du på nett http://www.bmwccn.no/rogaland/felginformasjon.html Dekk-kalkulator http://www.jkarlsen.com/dekk.php Mr. Speed
  2. Norsk Mazdaklubb http://home.online.no/~hustvesa/
  3. Henger kanskje ikke helt med i svingene her (kjører en 1971 Mazda 1300. He he), men det eksisterer jo allerede en Mazdaklubb i Norge på: http://home.online.no/~hustvesa/ Ja, denne siden trenger sårt utvikling, men det virker som det er mange ildsjeler her som kunne bidratt stort med dette.
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår