Gå til innhold

Siwertzen

Bruker
  • Innholdsteller

    71
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Om Siwertzen

  • Bursdag 07/25/1982

core_pfieldgroups_99

  • Biltype (eks Audi)
    PHORSCE 944 S1
  • Årsmodell (eks 1995)
    1983
  • Yrke eller sivil status
    Dagligleder
  • Motor (eks 1.6)
    2,5

Contact Methods

  • MSN
    MMKrew@hotmail.com
  • Website URL
    http://www.siwertzen.com
  • Yahoo
    mmkrew@yahoo.com
  • Bosted
    Trondheim

Siwertzen's Achievements

  1. jeg anbefaller ikke den voksen VI menn bruker, den svir i øynenen.. =/
  2. Siwertzen

    944 motor?

    Hei jeg har vært på leting etter ny motor til min 83mod, det er ingen som vet hvor jeg kan finn en slik no? mvh Marius Siwertzen 91813208 / 72600456 Marius@siwertzen.com www.siwertzen.com :naaaws
  3. http://www.paragon-products.com/ Mener jeg så noe inne her for ei stund siden.. :naaaws
  4. Kor var det du bodde på go-cart banen da?
  5. litt mere regler mens vi er i gang da: § 12-1. Aksler, fjærer, belter og støtdempere på bil 1. Bils aksler, fjærer og hjul med dekk må ha tilstrekkelig styrke i forhold til største aksellast eller boggilast. 2. Bil skal være tilfredsstillende avfjæret. Fjæringen må være tilstrekkelig avdempet. 3. Uoriginale støtdempere 3.1 Uoriginale støtdempere (deriblant nivåregulerende støtdempere), hjelpefjærer e.l. som f.eks. har til hensikt å gjøre bilen bedre egnet som trekkvogn eller bedre egnet til stor bagasjeromsbelastning kan monteres på bil uten spesiell godkjenning. Hensikten med monteringen må imidlertid ikke være å øke bilens tillatte totalvekt eller tillatte aksellast/boggilast eller for å heve eller senke bilen utover det som er normalt nivå for vedkommende biltype og årsmodell. Montering av uoriginale deler/utstyr som nevnt må ikke gjøres i stedet for reparasjon av nedseget fjær. 3.2 En forutsetning for montering av uoriginale deler/utstyr som nevnt er at angjeldende biltype og årsmodell finnes med i dele-/utstyrsfabrikantens lister over biler som utstyret er egnet for og at delene/utstyret monteres etter fabrikantens anvisninger. 3.3 Ved montering av nivåregulerende støtdempere forutsettes det dessuten at disse på lett måte skal kunne senkes til normalt nivå etter kjøring med tilhenger eller stor bagasjeromsbelastning. Monteringsanvisningen for nivåregulerende støtdempere skal bl.a. anvise en sikker måte å montere luftslangene på. Ved siden av betjeningsinnretningen/påfyllingsventilen for slike støtdempere skal det festes et skilt (etikett) med følgende påskrifter på norsk, dansk eller svensk: - Bilen må senkes til normalt nivå etter kjøring med tilhenger eller stor bagasjeromsbelastning. - Bilens tillatte totalvekt eller tillatte aksellast/boggilast må ikke overskrides. 3.4 Er det i det enkelte tilfelle grunn til tvil om delene/utstyret på forsvarlig måte kan monteres på angjeldende biltype og årsmodell, skal det foruten monteringsanvisning også kunne fremlegges dokumentasjon fra bilfabrikanten for at delene/utstyret kan benyttes på angjeldende bil. 3.5 Ved montering av nivåregulerende støtdempere, hjelpefjærer e.l. på biler med ventil som reduserer bremsetrykket bak etter nedfjæringen, skal det kunne fremlegges monteringsanvisning og dokumentasjon fra bilfabrikanten som nevnt i nr. 3.4. Dokumentasjon kreves imidlertid ikke når bilfabrikanten selv har nivåregulerende støtdempere som fabrikkmontert utstyr eller ekstrautstyr for den aktuelle bilmodellen og dette kan dokumenteres ved instruksjonsbok, tilbehørskatalog eller på annen fullgod måte. 3.6 Liste, monteringsanvisning og dokumentasjon, eventuelt instruksjonsbok eller tilbehørskatalog, som nevnt foran, skal alltid medfølge bilen, med mindre regionvegkontoret har gjort anmerkning i vognkortet om godkjent montering av uoriginale støtdempere, hjelpefjærer e.l. § 16-1. Generelt om bilbelter 1. Det finnes følgende typer rullebelter: Type 1. Rulle uten låsing. Rulle der beltet ved liten kraft rulles ut i sin hele lengde, og som ikke gir mulighet for justering av uttrukket beltelengde. Type 2. Rulle som brukeren må låse opp manuelt for å kunne trekke ut ønsket beltelengde, og som låses automatisk når innretningen ikke lenger betjenes. Type 3. Rulle med automatisk låsing. Rulle med mulighet for å trekke beltet ut til ønsket lengde, og som automatisk tilpasser beltet til brukeren når beltelåsen lukkes. Beltet kan bare trekkes lenger ut ved positivt inngrep fra brukeren. Type 4. Rulle med nødlåsing. Rulle som under normale kjøreforhold ikke hindrer brukerens bevegelsesfrihet. Rullen har en justeringsinnretning som automatisk tilpasser beltelengden til brukeren, og en låsemekanisme som aktiveres ved reduksjon av bilens hastighet, ved uttrekk av beltet fra rullen eller på annen automatisk måte (enkel låsemekanisme), eller ved en kombinasjon av disse faktorene (dobbel låsemekanisme). Type 4N. Rulle med nødlåsing, men med høyere aktiveringsterskel enn type 4. Skal ikke brukes i M1-biler. 2. Godkjenningsmerkingen på beltet skal inneholde følgende: - Beltets godkjenningsnummer (under sirkelen eller rektanglet) og - E pluss godkjennelseslandets kodetall, inne i en sirkel. Godkjent etter ECE-reg.nr. 16 Eller: - e pluss godkjennelseslandets kodetall, inne i et rektangel. Godkjent etter et EU-direktiv. 3. Tilleggssymboler, plassert over sirkelen etter rektanglet: - A. Trepunktsbelte. - B. Hoftebelte. - C. Firepunktsbelte. - D. Diagonalbelte. - S. Spesialbelte. - e. Belte med energiabsorberende innretning. - r. Rullebelte. Bokstaven etterfølges av tall som angir rullens type. - m. Rullebelte med nødlåsing med dobbel låsemekanisme. - Z. Belte som er en del av et sikringsutstyr. 4-1. Generelt om støy 1. Motorvogn skal være innrettet og utstyrt slik at den ikke utvikler unødig eller generende støy. 2. Lyddempere skal ikke kunne settes ut av funksjon under kjøring. 3. Det skal ikke foretas endringer på lyddempere, motor eller annet som fører til høyere støynivå enn det som var tillatt for motorvognen ved første gangs registrering i Norge. Hvis motor eller eksossystem er endret slik at det ved en subjektiv bedømmelse kan være tvil om at dette er tilfelle, kan det kreves fremlagt dokumentasjon for at støynivået ikke overskrider det tillatte. Støykapsling skal ikke endres eller fjernes. Hvis motor eller eksossystem er endret slik at det ved en subjektiv bedømmelse kan være tvil om at dette er tilfelle, kan det kreves framlagt dokumentasjon for at støynivået ikke overskrider det tillatte. 4. Motorvognens støynivå/turtall ved standstøymålemetoden etter ECE.Reg. No. 51 skal normalt være verdier oppgitt av motorvognfabrikanten. I de tilfeller der slike data ikke er tilgjengelige, kan i stedet godtas oppgitt verdier målt av kompetent laboratorium. Ved måling etter standstøymålemetoden skal motorvogn i bruk ikke ha høyere støynivå enn 5 dB (A) over det nivå som er oppgitt av fabrikanten for ny motorvogn, respektive 2 dB (A) over det nivå som er målt av laboratorium på det aktuelle eksemplar. Verdien i vognkortet er det som er oppgitt av fabrikanten (merket F), respektive målt av laboratorium (merket L). § 41-1. Varseltrekanter i bil 1. Bil skal være utstyrt med minst en varseltrekant. 2. Varseltrekanter skal tilfredsstille kravene i ECE-reg.nr. 27.03 og være merket i overensstemmelse med denne. 3. Varseltrekanter skal være anbragt i emballasje av solid, tett og bestandig materiale. Noen som vil vite noe mere?
  6. Må nesten regne med det.. men her er noe og tenke på så slipper du unna litt.. Parkeringslys Det er ikke tillatt å bruke mer enn 2 parkeringslys samtidig. Det er altså ikke lov til å bruke parkeringslyspæren i ettermonterte lyskastere hvis de ordinære parkeringslysene samtidig er tent. Parkeringslysene skal alltid være tent, både i kombinasjon med nærlys, tåkelys og fjernlys. Nærlys Det er ikke tillatt ha flere enn 2 nærlys.Disse skal ikke lyse sterkere enn 0,7 lux i en høyde av 1,10 meter, målt 25 meter foran lykten. Det er tillatt å bruke nærlys i kombinasjon med fjernlys. Det er ikke tillatt å bruke nærlys i kombinasjon med tåkelys. Tåkelys (kurvelys) Det er ikke tillatt å ha flere enn 2 tåkelys. Det er ikke tillatt å bruke tåkelys i kombinasjon med nærlys. Det er tillatt å bruke tåkelys som kjørelys i stedet for nærlys på dagtid. Det er i utgangspunktet ikke tillatt å bruke tåkelys i kombinasjon med fjernlys. Unntaket er kurvekjøring i lav hastighet (10-20 km/t). Fjernlys Det er i dag tillatt å ha 2 eller 4 fjernlys. 3 fjernlys er ikke tillatt. De aktiverte fjernlysene (2 eller 4 stykker) skal aldri lyse sterkere enn 360 lux. Vegdirektoratet kan imidlertid opplyse om at en forskriftsendring er på vei nær det gjelder dette punktet. I løpet av kort tid vil antall tillatte fjernlys økes fra 4 til 6 og tillatt lysstyrke økes til fra 360 til 480 lux. Ettermonterte bremselys Ettermonterte bremselys, også av den høytsittende typen, skal lyse kontinuerlig ved aktivering. Ettermonterte bremselys som blinker eller på andre måter er egnet til å forstyrre medtrafikanter, er ikke tillatt. Sidemarkeringslys Oransje sidemarkeringslys ble tillatt brukt på personbiler i Norge fra 1. oktober 1999. Oransje sidemarkeringslys brukes oftest på tunge kjøretøyer, men brukes også av enkelte personbil-produsenter, blant andre Volvo. Roterende, blinkende, gult lys Roterende og blinkende gult lys (ofte kalt saftblander) er tillatt brukt der kjøretøy brukes på en uvanlig måte eller i strid med trafikkreglene, for eksempel ved graving på eller ved vei, saktegående kjøretøyer og spesielt bred last. Harry-lys/ Blått lys under bilen og andre typer spesial-lys er ikke tillatt. Kun til "show-off" når bilen står i ro. ECE-godkjenning Husk at alt lovlig lys-utstyr skal være ECE-godkjent. ECE-godkjent lysutstyr er merket med "E" eller "e" Lys Utvalget av pærer til frontlys er stort og det kan gi positive effekter ved å velge gode pærer. Det er viktig at pærene godkjent i henhold til ECE-reg nr 37 eller at de er E-merket. Dette er trykket på pakningen eller på selve pæren. Da er du garantert god kvalitet og de er lovlige å bruke. H4 pærer skal være på 60/55W. Pærer leveres med effekt opp til 120W, men disse er ikke tillatt og de kan, på grunn stor varmeutvikling, gjøre at reflektoren i lykten blir ødelagt. Tildekking av deler av lykten med "stylinglister" eller lignende er ikke lovlig. Fargede baklykter, f. eks helt røde eller helt sorte er greit når du kjøper dem slik fra leverandør. De er E-merket og tilfredsstiller kravene til lysstyrke. "Selvsoting" er ikke tillatt. Styling av karosseri Her er det ikke så mange formelle krav og forholde seg til, men et par ting er verdt å nevne. Det må ikke være skarpe kanter som kan skade fotgjengere ved en eventuell påkjørsel. Den totale bredde på bilen må ikke økes. Hvis det skjer må bilen vises og måles på nytt. Det siste er at du må sørge for skikkelig lufttilførsel til bremsene for å sikre tilstrekkelig kjøling. Til alle terrengbileieres store glede er det nå tillatt med EU-godkjente kufangere. "Selvsveisede" varianter og ikke godkjente kufangere er fortsatt ikke lovlig å bruke. Dekk Dekk skal minimum være merket med det som er bilens tillatte aksellast. Sommerdekk skal minimum være merket med bilens maksimale topphastighet. Derimot på vinterdekk kan du kjøre med dekk merket med Q (160 km/t). Hvis du bruker piggfrie vinterdekk er det tillatt å bruke disse hele året. Sporvidde Sporvidden kan forandres hvis noen forutsetninger er tilfredsstilt. Hvis bilfabrikanten eller TÜV godkjenner endringer av sporvidden, blir det også godkjent i Norge. Det blir krevet dokumentasjon på dette. "Spacere" kan brukes hvis nevnte dokumentasjon kan fremlegges. Hvis sporvidden øker med mer enn 15 mm skal bilen fremstilles for ny godkjenning. Dokumentasjon for å få til dette er vesentlig. Andre regler for dekk Dekk og felger må ikke komme i kontakt med chassi/hjulhus ved fullt styreutslag eller ved maksimale fjæringsutslag. Rulleomkretsen på dekkene kan ikke forandres med mer enn +/- 5%. Dekkene må tåle maksimalt tillatt akselvekt og bilens toppfart (sommerdekk). Bilen skal ha samme dimensjon foran og bak. På biler med forskjellig dimensjoner foran og bak skal endringen være lik. Utover dett må fabrikantens tillatelse foreligge. så passer du på dette så slipper du litt billiger unna.. -Marius-
  7. Jeg skal oxo ha meg mine Pocketbiker, men fikk klar beske om at det var ikke noe kjøring med de da ble det kaos.. så vi får se den må vel stå "parkert" sammen med resten av kjøretøyene i helgen ja.. ;( Men vi håper på god vær! Langtid: Fredag 20.05 Regn 6°C Lett bris 4m/s Lørdag 21.05 Regn 10°C Laber bris 5m/s Søndag 22.05 Regn 13°C Lett bris 4m/s Mandag 23.05 delvis sol 14°C Lett bris 3m/s storm
  8. disse laget til oss, kurant pris og de har topp service URL Telefon: 73516050 Telefax: 73516051 Mobil: 90022781
  9. Hjelp! jeg fikk tak i meg en "ny" motor her før helga, satte den inn, startet motoren, så plutselig så sto det en halvmeter stråle med vann opp av blokka! kebabåndes Og jeg må nesten få tak i meg en ny motor til min 944 det er vel ikke noen her som har en som skal selges eller vet om noen? :hug: -Marius-
  10. Siwertzen

    2,5l NA

    Hjelp! jeg fikk tak i meg en my motor her før helga, satte den inn, startet motoren, så plutselig så sto det en halvmeter stråle med vann opp av blokka! :mad: Og jeg må nesten få tak i meg en ny motor til min 944, det er vel ikke noen her som har en som skal selges eller vet om noen? :hug: -Marius-
  11. snakk om piren kl 17 på søndagen.. ja det er litt mye no ja.. men folk begynner vel å få klar bilene til sommerne no da.. Jeg selv har vel igjenn en mnd før min er å se på veien.. ;)
  12. Link Her er bilen nok engang... hehe... men no er jeg lei av å snakke om bilen når han som starta tråden ikke svare på sin egen tråd.. skal se om biler kommer i Tr-heim i helga, da er det vel bil treff på piren så, skal se om det blir noen mere bilder av den da, om det er ønskelig? ER det foresten denne bilen det er snakk om ellr?
  13. Her ;) så i følge: men dere som var der så jo bilen så, dere kan vel bekrefte eller avbekrefte.. Å hva er det med denne MMKrew å starte en tråd å ikke svar på den da? -Marius-
  14. Se på denne siden du.. Honda Den er vel ikke oppe enda, men kommer om noen min.. Ta tida til hjelp.. MMKrew? er det denne du mener eller?
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår