Gå til innhold

Olethros

Bruker
  • Innholdsteller

    15
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

core_pfieldgroups_99

  • Modell (eks S4)
    190E
  • Biltype (eks Audi)
    Mercedes Benz
  • Årsmodell (eks 1995)
    1986
  • Yrke eller sivil status
    Lønnsslave
  • Motor (eks 1.6)
    1.8

Contact Methods

  • Website URL
    http://
  • ICQ
    151175232
  • Bosted
    Bergen

Olethros's Achievements

  1. Dreit meg ut tidligere i kveld og kantet den ene O.Z. Racing felgen min skikkelig da jeg skulle parkere inntil et fortau. Siden disse felgene utgjør omtrent halve verdien av bilen lurte jeg på om noen her vet om et bra sted å få dem reparert her i Bergensområdet? Nokså råtent bilde av skaden tatt med mobiltelefon & diodelykt:
  2. Hei, Har nettopp kjøpt nye sommerdekk til min '86 190Es O.Z. felger, type Fulda 215/45 ZR17. De gamle var Goodyear Eagle 215/40 ZR17. Dimensjonsendringen skyldes at forhandleren ikke hadde 215/40 på lager og derfor gav meg en god pris på 215/45. (1300/stk) Problemet er at selv om dette bare skulle være en marginal økning av hjulradiusen (som nå er innenfor lovens grenser) subber bakhjulene nå for et godt ord! Med de gamle dekkene kunne jeg ha full last og suse glatt over fartsdumper, men nå skraper og durer det for den minste hump! I følge selger av dekkene skulle det gå helt greit med det nye settet, og da jeg påpekte - opptil flere ganger - at bilen er senket noe grasalt (vet ikke nøyaktig hvor mye - det var den forrige eieren som stod for det) og at marginene var svært små insisterte han på at han var fagmann og hadde god peiling på dette her. Jeg påpekte også etter at dekkene var montert på bilen at klaringen under skjermene var altfor liten til å kunne gå bra, men selgeren fortsatte å insistere på at alt var i skjønneste orden. (Selv om en av hans egne verkstedarbeidere også mente at det var for lite klaring!) Siden dette var rett før stengetid i går bestemte jeg meg for like godt å prøve om det gikk likevel. Noe det faktisk gjorde på den korte turen fra forhandleren hjem til meg. Men da jeg kjørte til jobb i morges merket jeg helt klart at bakhjulene subber oppi skjermene, spesielt i svinger i høy fart. Spørsmålet er - til dere som har mer greie på dette en meg selv, fortrinnsvis - skal jeg gå tilbake og kreve et nytt sett i 215/40 evt. pengene tilbake og er det i så fall et legitimt krav i og med at han som fagmann "garanterte" at det skulle gå.? (Forhandleren, for de som ville vite det, er "Dekk-mesteren Bergen" som holder til i Bjørnsonsgt. 13.) Men alternativt har jeg også tenkt på å få hevet bilen litt likevel, spesielt bak. Tenkte jeg kunne ta dette samtidig med justering av forstillingen (den trekker litt til venstre) og EU-kontroll som må være gjort i løpet av måneden. Det jeg da vil vite er om det finnes noen verksteder i Bergensområdet som har greie på senking og slikt og kan ta både forstillingen, hevingen og EU-kontrollen i en økt og ikke bare krever 10-12 000 spenn for å sette på originale fjærer og dempere igjen. På forhånd takk for svar. Men helst fort!
  3. Javel... Får prøve å ta meg en tur til Aalgard i morgen og spørre om de har peil og evt. en slik kontakt som skal loddes på ledningene fra coilens - pol og (antakeligvis) +12v fra tenningen i posisjon II. Kjenner jeg dem rett skal de vel ha en tusenlapp for delen og en annen tusenlapp for den uhørte ære det er å i det hele tatt få befinne seg mindre enn en kilometer fra butikklokalet deres!
  4. Er nok to helt forskjellige turtellere vi snakker om her, men takk for infoen likevel. Fikk se raskt over en 190 med turteller som stod til høgging og la merke til at det bare var kontakt mellom - polen på coilen og turtelleren. Aner ikke hvor + kontakten på telleren skal gå siden batteriet og greier var fjernet. (Testet det jeg kunne med multimeter, men kunne da ikke se om det var til +12v den gikk.) For å oppklare litt: turtelleren på en 190 har bare tre tilkoblinger: konstant +12v til klokka (som er en integrert del av instrumentet) og en mystisk original MB kontakt med to poler, hvorav en skal til - på coilen. Mysteriet er altså hvor den andre skal. Lys og jordtilkobling og sånt finnes på selve instrumentbordet. Speedometer og turteller på 190en er mest som plug-in moduler å regne, så det er nokså greit sånn, utenom denne fordømrade ikke-eksisterende-på-min-bil to-pols kontakten da. Skulle postet bilder for å forklare nærmere, men tydeligvis har en eller annen narkisjævel rappet digitalkameraet mitt mens det lå på kontoret i Mat-Nat bygget. Får nytt (og bedre) kamera på UiBs tyveriforsikring, men det kommer til å ta en stund.
  5. Som nesten ingen har fått med seg har jeg blitt den noenlunde lykkelige eier av en '86 MB 190E. Av en eller annen grunn ble ikke denne bilen levert med turteller fra fabrikken, så jeg anskaffet en fra den lokale MB hoggeren. (Originaldel, så klart.) Har installert denne i instrumentpanelet uten problemer, men det finnes ikke noe ledninger som skal gå inn til + og - kontakten på den. Regner med at det er + og - fra coilen som skal direkte på her, siden 90% av alle andre turtellere visstnok fungerer slik. Har konsultert koplingsskjemaene for kjerra i Haynes verkstedhåndboka, men der er bare +12v for klokken inntegnet. (Det makkverket der har etterhvert vist seg langt ifra å være verd de 200 blodpengen Biltema skulle ha for den!) Er det noen som kan si med sikkerhet hvordan turtelleren i MB 190 skal kobles til? Vil nødig koble feil og blåse en 500 spenns turteller og evt. andre eletriske greier.
  6. Nåvel. "Service" for den forrige eieren er lite annet enn et utenlandsk ord med to stavelser. Råtasoppen vasket den èn eneste gang i løpet av det året han eide den, og det var vel det nærmeste den har kommet vedlikehold i den perioden utenom bensinfylling. Uansett, guffet på med Biltemas "WD-40 kopi" (hei - den var på tilbud, OK?) da jeg skrudde opp driten i går, og såvidt jeg kunne bedømme gled den nokså problemfritt både før og etter dette. Ser ut til at enten har motoren tatt kvelden (vil ikke lenger dra pusserarmen i det hele tatt, men bare vibrerer litt) eller så får den rett og slett for lite strøm fra den eletriske greia som skal styre det der. Får se om jeg klarer å finne en ny pussermotor i morgen så jeg kan teste. Forresten, noen som har noe nyttig info m.h.t. reparasjon av mindre rustskader i lakken? Bilen er hvit, forresten. Drit stygg farge, men burde ikke være så kronglete å fikse opp som f.eks. metallic lakk, håper jeg. Jeg har ikke bare kjøpt meg bil - jeg har visst fått meg en ny hobby også...
  7. Forteste jeg noen gang har kjørt var vel den morgenen jeg skulle til Sola for å dimme og forsov meg til Skudenes-Mekjarvik ferga. Så måtte jeg altså kjøre rundt Haugesund til Arsvågen med uhorvelig lite tid igjen. Fra Aksdal og sørover langs E39 til Bokn var nåla oppe ved 200 - 210 km/t på de lengste slettene. Føreren av en Golf GTI som lå foran meg og tydeligvis hadde like mye hastverk svingte faktisk inn til siden noen kilometer før fergekaien. Muligens trodde han jeg var UP ute på tur siden jeg hadde holdt følge med ham den siste mila i 180 eller deromkring. Tenker han pustet lettet ut da jeg bare suste forbi. Dette var i fatters gamle 88-modell Honda Accord EX. (2.0 forgassermotor med 106 lusne gamper.) Og ja, jeg rakk ferga på hengende håret.
  8. Har nettopp gått til innkjøp av en 86-modell Mercedes 190E, og en så gammel bil har selvfølgelig sine "issues." Først og fremst: Vinduspusseren er ikke helt som den skal. Vanligvis er det som om den såvidt klarer å hale seg over frontruta, av og til stopper den helt og må dyttes i gang igjen og en uhyre skjelden gang innimellom virker den helt fint (i et halvt minutt eller så). På bryterposisjon I (intervall) og II (vanlig) virker den som nevnt, og på III (rask) virker den ikke i det hele tatt, men stopper dønn opp. I tillegg kan det av og til lukte litt svidd inne i kabinen når vinduspusseren går. Er det noen her som har hørt om/vært borti lignende problemer før? Noen ideer om det er mekanismen, motoren eller det elektriske som er i ferd med å ta kvelden? Kort sagt: Alle råd mottas med takk. PS: Da det er en 86-modell har den det "store" pusseren og ikke den "lille" som var på '85 og tidligere modeller.
  9. Til tross for at jeg vil være den første til å innrømme at jeg vanligvis kjører som italiener på crack har jeg i løpet av mine 9 år med sertifikat ikke opplevd noen virkelige 220-i-puls-nestenulykker/skikkelige kræsj. Den største hjertebanken jeg har fått i noen bil var den gangen i '97 da jeg for en gangs skyld fikk fravrista fatter hans '88 Accord for å kjøre til Haugesund Maritim-Tekniske vgs. i stedet for å måtte ta loser-cruiseren. Kombinasjonen sol/perfekte veiforhold (dette var sent på våren), lettere forsoving og før nevnte kjørevaner gjorde at jeg lå godt oppunder 70 det siste strekket langs Kaigata (50-sone) før svingen ned til HMT. Idet jeg kommer over bakketoppen etter Texaco-stasjonen (120m fra skolen eller noe.) står selvfølgelig onkel blå der med laseren sin. "Faen!" tenker jeg idet jeg hogger i bremsene. Men jeg øyner et desperat håp: Snutfaen står på høyre side av veien akkurat der jeg skal svinge til venstre for å kjøre ned til skolen. Det er da logisk å anta at de har satt opp stoppunktet lenger inn mot sentrum, hvor jeg jo ikke skal. "Jævla fitta i svarte forpulte helvete!" legger jeg til idet jeg svinger ned mot skolen og ser at parkeringsplassen kryr av snut. Med visjoner om siste rest av stipend og dimmepenger flakse avgårde med små vinger kjører jeg inn på plassen, men ingen av purkejævlene så mye som ser på meg engang. Så jeg finner en ledig plass, skrur av motoren og går ut av bilen. Fremdeles ingen reaksjon fra lovens lange arm. Fyrer opp en røyk og går mot inngangen til skolen. Fraværet av "stopp i lovens navn" eller lignende ropt i min retning fortsetter. Det går sakte opp for meg (også basert på senere opplysninger) at onkel faktisk er på stedet utelukkende for å huke mopedister med mer mekaniske kunnskaper enn godt er. Og dem er det mange av på HMT. Så enten gadd de ikke engang måle hastigheten min nedover Kaigata, eller så var bilførere ganske enkelt ikke prioritert den dagen. Men den røyken smakte ufattelig godt likevel... Jeg har til dags dato aldri fått et eneste forelegg for fart, rødt lys eller noe som helst. En eneste parkeringsbot (som gikk til eieren av bilen jeg hadde lånt) er den eneste flekken på mitt rulleblad. Kanskje derfor jeg har så drit dårlig flaks med damer: Alt er brukt opp på kjøringa...
  10. Er i forhandlinger om en '93 405 GLX som har en del ulyd i motoren. E.g. metallisk "Tikking" som virker å komme fra ventilene. Selger påstår at det er helt normalt, da den har hydrauliske ventiler, men da jeg ba bilverkstedet nede på hjørnet ta en lynrask kikk på den sa de at dette kunne godt være en alvorlig feil med kamaksel eller løftearm. Så til alle som har vært borti 405'ere: Er dette virkelig vanlig for disse motorene, eller kan det være tegn på en alvorlig feil?
  11. Uten tvil: Rent-a-wreck 1989 Ford Fiesta 1.1 med 5 voksne karer + bagasje fra Masfjorden til Bergen. Gikk bra i nedoverbakkene, men ellers... fyttegrøss!
  12. La meg gjette... Karmøy-hillbilly på bytur? Finnes en del fjøsnisser deromkring, ja. (Jeg burde vite det, da jeg opprinnelig er derfra selv.) Men for å komme tilbake til topic: Jeg ville ikke satt alt for stor lit til rettsvesenet i slike "små"saker som dette. Og uansett om pøbelfrøene havner i klammeri med onkel blå er det langtfra sikkert at man får noe erstatning for skadene de påførte bilen e.l. Og det er ikke bare når det er gjort materielle skader at reaksjonene fra snut og domstol kan synes helt absurd milde eller rett og slett fraværende. Han fyren i Stavanger med dametrøbbel har mange likesinnede rundt omkring. Folk som det burde vært sperret inne på små, hvite rom med myke vegger, men du kan ta deg faen på at de er tilbake på byen med promillen i taket allerede neste helg! (Igjen: Er fra den-øya-du-vet. Vet hva jeg snakker om.)
  13. Du må da forstå at når denne byens høyst effektive politistyrke har brukt hele dagen på å bøtelegge lutfattige studenter for ikke å ha fungerende lys på syklene sine (midt på sommeren - 20 timers dagslys) har de ikke tid til å bry seg med slike bagateller som fyllekjøring og væpnet ran og slikt! Det burde jo si seg selv, egentlig.
  14. Fikk nettopp SMS fra fyren om at han hadde funnet en annen kjøper som slo til med en gang. Sikkert like greit, når prisantydningen på reparasjonene ble mellom 6 og 12 tusen pluss moms pr side! Tror jeg ser meg om etter noe annet, ja.
  15. Hei, Ligger for tiden i forhandlinger om en 1991 Opel Vectra 2.0i GL med noen 'småfeil' som trekker prisen ned til akseptabelt nivå for meg. (Lutfattig som jeg er.) Det jeg lurer på først og fremst er hva det vil koste å fikse rusten i kanalene så den kommer igjennom EU-kontroll. Er det best å sveise eller bytte hele driten, og hva vil jeg måtte punge ut med i hvert tilfelle? Og kan noen i så fall anbefale et verksted i Bergensområdet til dette? Noen fakta: (i tillegg til linken til finn.no) Kjørelengde: 217 000 km Årsavgift betalt. 2.0i GL, 115 hk Strøket til EU-kontroll p.g.a: - Rust i kanaler. - "Nedsatt virking" i støtdemper foran. - Støyende hjullager bak. - Lekker litt olje. - Bremse- eller baklyspære er feil sort. (Tidenes bagatell!) Skal ellers være i grei stand (har ikke sett den personlig ennå). Foreløpig prisantydning: kr 12 000,- Jeg regner med at jeg skal klare å bytte dempere foran og hjullager bak selv (tilsammen kr 1588,- i deler fra Biltema), men kanalene er jo selvfølgelig en helt annen historie. Så bør jeg slå til på denne, eller kjøper jeg katta i sekken? Alle andre tips om hva jeg bør være obs på med en såpass gammel Vectra, og hva mer jeg kan/bør mekke på den mottas med takk.
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår