Gå til innhold

SyverCFCAmasterking

Bruker
  • Innholdsteller

    1
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

SyverCFCAmasterking's Achievements

  1. Hei Jeg har et spørsmål angående sylinderhodet på bilen min og trenger en vurdering fra noen kyndige. Her kommer et lengre innlegg med oppsummering på bunn. Jeg gjorde forskjellig arbeid som registerreimbytte, turbobytte og egr-bytte på bilen min, en VW t5 180hk BiTDI 2013 modell. Jobben gikk veldig fint og alt så greit ut, trodde jeg, til jeg startet opp motoren. Den startet uten problemer på første forsøk, men jeg hørte fort en klappelyd fra den ene siden av motoren. Jeg som verken har hatt tid til å bli kjent med bilen og ellers ganske grønn når det gjelder biler generelt var usikker på om det var en naturlig lyd eller ikke, så jeg lot den stå på tomgang 10 minutter siden det er det jeg har lest man bør gjøre etter et turbobytte. Jeg var også så lur at jeg etter dette ruste den litt opp for å høre nærmere på bilen og prøve å forstå hva lyden kom fra, og vurdere om det var naturlig. Plutselig hørte jeg en skrangling og at lyden beveget seg over på andre siden av motoren der den fortsatte å klappe og forårsaket fusking før jeg skrudde den av. Dette fikk meg til å tenke at noe var riv ruskende galt. Etter en runde med fortvilelse og desperasjon kom jeg frem til at det ikke var noen annen utvei enn å åpne hele greia og ta en titt. Etter noe om og mén fikk jeg tatt av hele topplokket, og da oppdaget jeg en liten stålkule som lå løst på stemplet i den ene sylinderen. Denne kulen hadde laget et lite helvete i en sylinder, og på et eller annet vis beveget seg over i den andre (noe jeg ikke helt klarer å skjønne hvordan, i håp om at det bare er en kule som har falt ned, og at det ikke er flere som ligger å lurer nede i motoren, men i følge lyden fra motoren gir det mening.) Jeg kunne ikke skjønne hvordan det hadde seg at den endte opp der før det slo meg at jeg tidligere hadde brukt en nylig kjøpt kompresjonstester som sluttet å fungere på siste sylinder, klokka sluttet å holde på kompresjon. Mest sannsynlig gikk den i stykker ved at en kule i klokka eller ventilen løsnet og falt ned i den tredje sylinderen jeg testet, men siden jeg reklamerte for verktøyet umiddelbart og fått nytt får jeg ikke bekreftet dette. Oppsummering: En liten stålkule, trolig fra klokka eller ventilen til en kompresjonstester, falt ned i sylinderen og gjorde sitt verk etter at jeg startet motoren og lot den gå litt. Så da kommer spørsmålet mitt. Vedlagt ligger noen bilder av skaden som har skjedd. Kula har truffet topplokk og bøyd noen ventiler, dog veldig lite, men jeg antar det er nok til at de må byttes ut uansett. Derimot lurer jeg på hvor mye disse kulehullene vil påvirke kompresjonen med tanke på kraterene og om jeg må bytte ut hele topplokket eller om det vil være greit å jevne de ut så mye jeg kan og sette tilbake. Jeg lurer også på om stemplene som er skadet bør byttes ut. Sylinderveggene har heldigvis ikke tatt noe skade. Nå er jeg så dypt inn i dette prosjektet, og jeg har det strengt talt gøy, så jeg gjør hva enn som er nødvendig, men jeg vil også spare så mye penger som mulig. Motoren lakk forresten en del olje fra eksosuttaket på den lille tiden jeg kjørte i gang motoren, men det problemet var der før dette skjedde. (Når jeg skriver dette innser jeg at det kanskje er et like stort problem som det andre?)
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår