Har en 2003 mod xl7 med RHW motor som ikke vil starte, litt historie med bilen.
Motor stoppet under normal kjøring, vet ikke om det var noen lamper som lyste da jeg ikke var med i bilen. Men den hadde vist røyklagt hele Narvik by før den stoppet.
Merkeverksted undersøkte bilen, fant ingen feil. dem byttet trykkregulatoren på høytrykkpumpa uten at det ga resultat. Motor hadde fylt seg opp med diesel i bunnpanna. tok da bilen hjem og startet feilsøk da det kanskje var noen dyser som var konstant åpen. Prøvde å ta dem ut, men alle som har prøvd det på en RHW motor, vet hvordan det ender.
Fikk tak i en brukt motor som gikk før den ble tatt ut og monterte den. Men da startet tenkingen, den ville ikke starte. Har studert forumet her inne med startvansker av disse bilene, å prøvd det som tenkes kan. Er det noen smarte ting som ikke er prøvd? Følgende er gjort.:
Byttet veivakselføler (ny fra merkeverksted) plassert bakkant motor på gearkasse, byttet Kamakselføler (montert 1,2 mm fra kamhjul), byttet trykksensor, montert nyoverhalt høytrykkspumpe fra dieselgrossisten (komplett), sjekket kabling til trykksensor og regulator, for sikkerhets skyld trekte jeg nye ledninger fra ECU til disse. Kontaktene ble åpnet å nye kabler loddet på. sjekket og skiftet filter, sjekket at ikke registerreim har hoppet over (merke ved startmotor og kamhjul) merkeverksted sjekket også dette.
Lavtrykkspumpe bak leverer 4,1 bar, målt av både merkeverksted og meg, når man kinner motoren får man kun 85 bar på høytrykksiden når man leser med diagnose. Returslanger er åpnet for kontroll under kinning, det kommer ikke diesel ut. Åpnet rørene til injektorene ,det kommer diesel når lavtrykkspumpa startes ved å sette tenning på, samt når man kinner motoren så kommer det litt diesel ut av rørene. ECU er ikke byttet da disse må programmeres inn i bilen igjen, men verkstedet sjekket den å sa det var ok. Merkeverksted hadde den inne igjen etter at alt dette var gjort, uten å få start på motoren.
Noen som har gode råd?