Jump to content
Bilforumet.no

runemann8

Bruker
  • Content Count

    26
  • Joined

  • Last visited

  1. runemann8

    Feilkode G85

    Det som er litt rart er jo at det ser ut for å være en tidsfaktor her, at feilen alltid oppstår etter ca samme antall minutter, ca 40/45 minutter.
  2. runemann8

    Feilkode G85

    Har problemer med at ABS/ESP-lampa slås på. Dette er en passat TDI pumpedyse, 2000 Det som er litt merkelig er at det ser ut for at lampa alltid begynner å lyse 40-45 min etter oppstart, uansett kjøremønster. Lampa resettes etter omstart av bilen og samme skjer om igjen. Har forsøkt noen tips om å vri rattet helt over til høyre så helt over til venstre, så kjøre rett frem max 20km/t, ingen virkning. Kode G85 (steering angle sensor) leses med kodeleser og slettes, men kommer om igjen. Noen tips?
  3. Er kanskje slik seriøse verksted skal jobbe, men spurte et par mekanikere på 2 ulike verksteder, de sa skift........ MAF, MAP, N-75, er de vanlige feilene, altså så ville de kanskje ha kjøpt inn og skiftet disse, og jeg antar at de ikke ville fortalt kunden at disse delene IKKE hadde behov for å skiftes, altså unødige kostnader ble overført til kunden. Tror nok dette er ganske vanlig.....
  4. Fikk jo tips her om å montere et vakum-meter mellom turbo og N75 for å se om den regulerte, smart måte å sjekke om den funka, og ja, den regulerte så da var det å gå til neste steg. Koblet eksosen delvis i fra turboen så det ble 1cm glipp (altså fri-eksos), og jada, da ble det liv i bilen igjen, altså lå problemet i eksosen. Koblet fra fremre rør under bilen, forsøkte å få trukket røret ned bakover og så fremover, for trangt, kat-potta er for stor og slik det ser ut så må kanskje EGR-systemet på siden demonteres eller ev turboen. Å skru løs selve kat'n var bare å glemme pga dårlig tilgang på skruene + at de var opprustet. Vel, kjørte et kubein inn, fikk ut noen svarte kat-biter, men ikke mange, mye som tyder på at det meste av innmaten har forsvunnet bak i fremre potte. Monterte sammen og bilen fungerte normalt og som før, altså masse sjekking av div til ingen nytte. Eksosen av vel omtrent det eneste som ikke var sjekket nå. Dette er jo et tips til andre som har problemer med det samme og kanskje ikke finner feil.... ved de "ordinære" feilkildene. Takk for alle innspill....
  5. Er ikke noe mer olje som kommer ut fra eksosen nå (var det etter jeg monterte turboen, men den er vel blåst ut nå). Ikke noe oljelukt fra eksosen, eneste at eksosen lukter pyton i forhold til andre tilsvarene biler, vanskelig å se at kat'n fungerer noe ok i alle fall. Men om jeg presser bilen nå så kobler turboen ut, bilen går i nødmodus, går ganske greit ved lett pådrag. Har kikket inn i EGR'n med speil, så ikke ut som det var noe særlig kokset, men kan jo selvfølgelig være tull med den allikevel. Kjørte nå motoren uten slangen inn til EGR og den sugde nå i alle fall bra. Denne turboen jeg satte inn var nok en "overhalt" en ja, er jo en original Garret,,, om den skulle kjøpes ny så hadde det nok blitt en heeelt annen pris. Vifta roterer fint, uten slakk (vifta roterer ikke lett, man må bruke litt makt, men det er nok normalt). Synes kanskje det er litt liten gange for staget til turboen når jeg kjører vakum på den, men tipper det er greit. Skranglelyden, tja, vanskelig å lokalisere hvor det kommer i fra i et eksosanlegg, men virker sannsynlig at det er langt fremme. Når man skruer av og på tenninga så er turboen med igjen (slik det fungerer nå i alle fall), men feilkoden må jeg slette med kodeleseren. Men nei,,, blir ikke bra, selv om turboen er inne så går den veldig dårlig. Skiftet ny MAF-sensor (Pierburg) i dag, uten at det ble noe særlig bedre, men fikk en live-stream på den og den kan virke som at luftstrømmen gjennom systemet er alt for lavt, kanskje ned i 1/3 av hva den bør kunne være. Luftfiltret ser rent og pent ut. Virker som å kjøre en bil som er tett i eksosen, ikke får nok luft, for lite drivstoff. Skal se om jeg kanskje får løsne litt på eksosen fra turboen, lage litt utlufting ved inngangen til eksosanlegget, som det kan gjøre noen forskjell,,, håper det ikke blir for mye bråk og at det ikke tar fyr i noe i motorrommet :-)
  6. Hei igjen,,,, Ikke partikkelfilter ? Hva er det i denne klumpen på eksosanlegget som ligger inn under torpedoveggen? Er en klump som er fastskrudd der.... Trodde det var en eller annen form for eksosrensing der, noe som kunne gå tett? Er vel kanskje definert som katalysator? Om denne kan gå tett så gjør det vel ikke saken bedre vel? Er vel ikke så sannsynlig at det har skjedd noe med dempingen/innmaten i en potte som er årsak til dette, mao potte tett potte? :-) Hører når motoren går, at det er en "klirrelyd" som jeg lurer på kommer fra eksosen, har ikke klart og lokalisere hvor den kommer fra. Kan nesten høres ut som en form for "løs innmat i anlegget". Når jeg kjøpte bilen så var turboen havarert på den og det var havnet en haug med olje i eksosen (overhalt turbo innsatt). Var kanskje litt redd for at oljen hadde tettet et eller annet i eksosen (ev. partikkelfilter, som du da sier ikke finnes på denne AVF-motoren). Om det er riktig at det ikke er noe tetningsmuligheter. Frister som sagt ikke å demontere eksosanlegg på snødekt underlag. Selv når nå turboen er inne, så går den temmelig dårlig. Var egentlig en tanke om at eksosen kunne være tett. Men det jeg skrev om "åpent filter" er kun at trakta (tilførselen av friskluft fra ved fronten til bilen) er tatt bort, så filterhuset tar nå inn lufta fra motorrommet (dette for å lettere kunne mekke). Det er ikke montert noe sportfilter eller noe slikt. Tok forresten ut filtret i går for inspeksjon, og som forventet så så det ganske så fint ut, kakket av litt løst støv. Har jo forsøkt å kikke på N75'n, finner liksom ikke ut at det er noe feil med den (det kan det jo self være). Kjøpte jo også en brukt en på huggeri, samme resultat,,,, kan jo også være feil med den,,,, Har jo forsøkt å swappe N18 og N75, samme resultat. Har jo selvfølgelig vært spennende og kjøpt en ny N75, men hadde følt meg rimelig dum om jeg da hadde brukt 750kr på enda en N75 :-) MAF'n,,,, har ikke klart å få tatt den ut, er visst nok en spesiell bits man må bruke. Kanskje verdt å prøve å skru den opp med en tang... Å teste denne er vel ikke så greit vel? Men må vel kanskje prøve å trekke den ut av boksen, men om det ikke er betydelig skade på den så er det vel ikke meg jeg får sjekket?. Forsøkte å laste opp noen bilder, men det funka ikke.... Dok20.docDok20.doc
  7. Da er Tandempumpa (vakumpumpa + dieselpumpa) innsatt igjen, gikk greit bortsett fra den nederste 5mm unbraco'n for dieselsiden (venstre side), er litt knotete og trangt der. Ser ut for at den er tett og ok, ser ut for å være bra med vakum. Men,,,, fremdeles samme dritten, går fremdeles over nødmodus. Da gjenstår vel enten å kjøpe seg ny N75, turbofeil (ganske ny overhalt turbo), ev. potte tett partikkelfilter. Kan ikke komme på noe annet i farten. Etter å ha resatt P1556 så suser turboen, men bilen går elendig, så etter en liten stund med litt press så kutter turboen og bilen går om enn enda dårligere. Lurer på om det finnes noe i området Trondheim med en fungerende N75 og VAG-Com som han kan bruke,,,, virker så tåpelig å kjøpe ny N75 bare for å prøve..... Ser at antakelig så må hele eksosen fra turboen og ned for å få av partikkelfiltret. Ikke noe som frister å begynne, og prøve seg frem på når det fremdeles er vinter. Blir mye prøving og feiling dette nå ja :-(
  8. Slik jeg ser det så er lekkasjen lokalisert i nippelen hvor denne stikker ut fra pumpehuset (er vel en O-ring eller foring der som det er slakk på). Ser at det finnes forbedrede versjoner (Bosch), men disse koster jo det dobbelte av den "gamle typen". Er nok en svakhet der ja. Litt risiki å kjøpe slike ting på huggeriet og, er vel en typisk slitasjedel (og kjent slitasjepunkt ved denne nippelen) og de vet dessuten å ta seg betalt så det holder, så det kan nok fort bli dårlig butikk ja :-) Får se i morra om jeg plukker ut pumpa.... om det ikke blir for mye knot.....
  9. Ikke min bil, men du ser pumpa som ligger under røret inn til EGR'n, ligger i bakkant av toppdekslet. Er så naiv at jeg trodde det kun var luft som gikk i denne pumpa, men er vel diesel også. Om du kikker godt etter så kan du se nippelen som lekker (ut fra venstre side på bildet, fra pumpa) pumpa, rett under slangeklemma for slangen mellom EGR og mot InterCooleren.
  10. Da har jeg gått over alle vakumslangene/rør med manuell vakumpumpe, ingen lekkasjer funnet, eller vel,,,, er en lekkasje (antar det er vakumpumpa på bilen) den dingsen som ligger på baksiden av motoren, mot torpedoveggen. Går en ganske tykk slange inn i torpedoveggen ved passasjersiden. Er en tynn vakumslange som er koblet på denne tykke slangen, når jeg tester denne så lekker den ganske mye, og etter alt å dømme så så lekker det i enden av den tykke slangen, der den går inn i pumpa. Hører også lekk når motoren går og jeg rører på denne slangen inn til pumpa. Noen som har demontert eller rep denne pumpa og kan gi noen tips? Er jo greit nok å ta av plastrøret som går inn til EGR'n, men altså, hvor lett er det å fjerne selve pumpa, den ligger jo litt trangt til? Finnes det noe repsett,,, kan stussen ut fra pumpa limes, osv? Tenkte som så at siden pumpa klarte å fikse vakum for bremsene så klarte den kanskje å produsere nok vakum til resten av systemet (som turboen),,,, men er jo bare en antagelse.... Ellers så har jeg flyttet N18 (for EGR) og N75 opp på torpedoveggen og lagt om slangene, ble litt lei av å ligge og rote i et trengt miljø. Jeg testet så bilen, samme problem, selv når turboen fungerte (kjører med "åpent" luftfilterhus, altså rett inn til filtret) hørte suset og kjenner også suget fra slangen som skal stå på vakumklokka, den drar ganske elendig, og når jeg presser den så går den ganske raskt over i nødmodus og setter den samme koden P1556. Jeg har også byttet om (swappet som de unge kaller det) N18 og N75, samme resultet, men opplevde et par ganger at N18 summet en stund, selv om tenninga var avslått, måtte ta av mateslangen inn til N18 for at den skulle bil stille. Jeg har også åpnet de 2 ventilene, sjekka dem (for ett eller annet, hva det nå måtte være), membranen så fin ut, lite/ingen urenheter (fjerna det lille som måtte være der av støv). Kan jo se ut som eneste forskjellen er hullet i midten, innvendig i plastlokket (som går til øverste nippel) på N75 er dobbel diameter i forhold til N18. En annen teori er jo at katalysatoren/partikkelfiltret plutselig har blitt potte tett. Vurderte å forsøke å bore hull gjennom for å sjekke om det hjelper (tror kanskje at innmaten er løs da det klirrer foran i eksosen når jeg starter og stopper. Har sjekka litt rundt om rensemiddel for dette, men har egentlig ikke mye tro på disse greiene. Er heller ikke så motivert av å ligge under bilen i snøen og skru eksosanlegg. Noen som har erfaring med å rense ev. bore hull i partikkelfiltret? Er vel den klumpen som ligger ved torpedoveggen bak turboen? Tenkte kanskje det gikk an å løsne eksosen fra Turboen, bende røret litt til siden så det går an å stikke inn et bor (husker ikke helt hvor fleksibelt røret var når jeg skiftet turboen for et drøyt år sien). Ev. problemer med eksostest ved EU-kontroll, vel, den tid den sorg..... Nå må det sies at bilen allerede lukter pyton fra eksosen, også nå den er varm, dieselrøyk med normal farge, 0 oljeforbruk. Antar at partikkelfiltret fikk mye juling når den ble utsatt for turbohavari og det omtrent fosset motorolje inn i eksosen.....
  11. Ja, mulig du har rett i det, at systemet er ganske fintfølende for luftlekk ja. Har bestilt meg nye slanger som jeg skal skifte ut de gamle med. Er muligens noe lekk ved vakumpumpa og kanskje ved vakumklokka (har ikke fått sjekka ved klokka enda, litt trangt). Er på utkikk etter en brukt N75 til en billig penge, for å sjekke om det blir noe forskjell. Skal holde dere underrettet hva som skjer. Om dere/noen andre har flere tips så må dere bare komme med dem :-)
  12. Vet ikke om jeg er helt med på denn MAP-sjekken du siterer, er jo ikke ekstrem på bilmekking da, selv om man lærer litt etter hvert.... Så har jeg kun tilgang på en vanlig kodeavleser. Litt merkelig at denne svikten kom så plutselig, vel, det kunne jo selvfølgelig ha ligget i grenseland tidligere og da, who knows. En røykmaskin hadde nok ikke vært så dumt å hatt nei, er vel lettere å finne lekkasjer med en slik enn med en vakumpumpe. Ser det er noen hjemmelagde på youtube. Om det er noen lekkasjer på innsuget ved turboen (den tykke slangen fra IC'n og luftfiltret) så burde vel ikke det ha noe å si for dette problemet vel? Men man kan jo også forsøke å rengjøre MAP'n med litt startgass, selv om den så ganske fin og ren ut.... Er også usikker på om systemet blir resatt når jeg slår av og på tenningen eller tar av batteriet for en stund. Ser faktisk ut for at feilkoden må slettes for hver gang. Synd man ikke har mer oversikt over hvor kritisk hver del/sensor er (MAP, MAF, N75, EGR osv) så man lettere kunne fått et bilde. Har jo en viss oversikt, men ikke hvor kritiske de enkelte delene er ved mindre avvik. Er litt enklere med med gamle Volvo 240 ja..... :-)
  13. Har vel egentlig ikke trodd at den var så mye kokset siden den ikke har rusla så mange mil siden den ble skiftet. Har en vacumpumpe som jeg har kobla til klokka, og arma bevega seg jo litt den, men kunne vel kanskje ha pumpa den hardere. Skal se om jeg får bevega arma litt mere. Når det gjelder elektronikken på N75 så er det ikke rare greiene, er vel bare en solenoid, stort enklere kan det vel ikke gjøres :-) Hva for signaler som kommer fra 12V kontakten er jo ikke godt å si da, ser bare den funker. Ellers så hadde jeg en liten lekk på stoppventilen for EGR'n,,,, (rift i membranen) den er nå tettet, og en lekk ved styringen for vannvarmeren til dieselfiltret (slangen der er nå plugga igjen). Så er det vel noe inne ved vacumpumpa tror jeg, må vel kikke litt mer på det. Vet jo ikke hvor mye lekkasje som tåles heller før 1556 oppstår. Litt rart det kom så plutselig synes jeg. Har ikke fått sjekka oppe ved vacumklokka, rett ved der N75 står, er jo noen koblinger der og.... Er jo så trangt at man nesten må under bilen....
  14. Som jeg skrev så var det bevegelse i aktuatorarmen (turboen er jo ganske ny) når jeg presset på den med hånden, dog ikke så mye bevegelse,,, vet jo ikke hvor mye bevegelse som er normalt. Når jeg åpnet og plukket N75 fra hverandre så så den helt ok ut, ingen tegn på at den ikke funka, men selvfølgelig, det kan jo være noe som ikke er ok med den. Vil jo føle meg litt dum om jeg kjøper ny N75 og det viser seg at problemet fremdeles er der.... Joda, ventilen koster ikke all verden på e-bay, men ser det kommer ganske mye frakt på de som er aktuelle, og da blir de ikke så mye rimeligere enn å kjøpe den i butikk her. Litt spennende å se at jeg har vakum når feilkode er slettet, men intet vakum når den har satt kode og gått i nødmodus. Men så kan det jo også være for lite vakum,,,, kunne ikke se at staget på turboen beveget seg noe under tomgang. Trodde kanskje de kunne være noe bevegelse i alle fall :-)
  15. Min passat 2001 TDI går inn i Limp-Mode. Dette kommer plutselig. Når jeg kjører en diagnosetest, får jeg alltid P1556. Jeg har sjekket slangene for vakuumlekkasje og de ser ok ut. MAP ser bra ut. Turbo'n er bare 1år gammel. Armen, aktuator / turbo er bevegelig. Har også åpnet og kikket inn i N75 turbo-trykkventilen, og det ser bra ut. Ohm var = 16, jeg hører også klikk på soleonid når du legger til 12V. Stikkontakten = 12V. Når jeg tilbakestiller koden, så har jeg vakuum inn på turbo (jeg kan føle det suger fra slangen). Når jeg kjører bilen et kort, går den inn i Limpmodus og mister nesten alle power. Når den er i limp, er vacumet borte. For å få det tilbake til "normal" må jeg slette koden P1556 med testeren ,,,, men selv når bilen er 0-stilt, føles motorkraften svakere enn før. Jo, jeg kunne prøve å kjøpe en ny N75 for $ 100, men kanskje er det sløsing med penger? Er det noen der ute som har gode råd til dette problemet? Er det noen annen måte å teste N75 på? Jeg har ikke VAG-Com-tester.
×
×
  • Create New...

Important Information

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å opptimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Hvis du klikker videre på siden aksepterer du vår bruk av cookies.