Gå til innhold

Gabri3L

Bruker
  • Innholdsteller

    6
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Gabri3L's Achievements

  1. Takk for innspill og tips igjen. :) Jeg tenker det er en ting når man vet at en motor egentlig er mye sterkere enn den blir solgt som. Men at den kanskje har blitt "plombert" ned til norsk avgiftsnivå. At da kan man kanskje like godt fjerne "plomberingen". Men at det er et godt poeng, at min motor ikke finnes i noen versjon som er stort kraftigere enn min. 15HK og 10Nm ekstra kommer jeg aldri til å merke selv. Og investeringen for å få det ekstra vil være uforholdsvis mye. Bare fordi man kan hente mer ut av motoren, så er det ikke dermed sagt at det er noe man bør gjøre. Jeg ser den. :) Re-programmering kunne jeg vurdert når bilen var ny, men nå er jeg usikker på hvor mye lenger jeg kommer til å ha bilen. Så jeg kommer ihvertfall ikke til å tjene kostnaden inn på drivstoff økonomi. Og litt dumt å investere masse i litt ekstra kjøreglede om jeg skal selge snart. Motoren er egentlig helt konge som den er. Må bare holde meg unne Drammen-Oslo. :P
  2. Jeg linket til Berry'en i første post. Han som startet kampanjen påstår at den, så vidt jeg kan forstå, er som en chip ala Bluefin. Bare at Berry'en er "intelligent" og justerer seg etter brukerens kjøremønster, utetemperatur etc. Man får da visstnok ikke fullt utbytte av den før etter ca. en halv tank fordi computeren trenger å fininnstille seg til deg/din bil.. Det jeg mente med forbruk er for eksempel når man kjører opp mot Liertoppen. En laang oppoverbakke i 110 sone. Ligger jeg i ~130 så kan jeg holde meg i 6. gir. Men kjørecomputeren oppgir forbruket til 2,5l/mil. Om jeg heller holder ~110, så må jeg ned i 5. gir, og turtallet ligger høyere. Mens kjørecomputeren oppgir forbruket til 3,0l/mil. Jeg tenker med høyere Nm så kan jeg slippe å gire ned, og samtidig holde fart, turtall og forbruk nede?
  3. OK, takk for tiden deres, og innspill. Jeg får gå litt i tenkeboksen. Både Bluefin og re-programmering er egentlig uaktuelt når jeg tenker meg om. Det ene er pris, og med re-programmering, at jeg risikerer å miste hele greia på service virker litt vel kjipt. Men jeg regner altså ikke med å beholde denne bilen veldig mye lenger. Så Berry'en på Kickstarter virker ikke helt idiotisk som en investering, med tanke på at den kan brukes på neste bil også. Så fremt det er en bensinbil av støttet modell. Jeg tenker Berry'en gjør nok sånn cirka det den averterer med da? Ettersom det ikke er det dere protesterer på. Altså, den er ikke bare en OBD bluetooth radio. Den kommer faktisk til å gjør noe med ytelsen til bilen. Og det var vel kanskje det jeg fryktet mest. At den bare er "snake oil". Med bare 125 HK så merker man at bilen er litt "humørsyk". Ene dagen så fyker den ut av lyskryss som ei kule, og neste dagen så er det svette på ryggen når man trodde man hadde god tid når man skulle smette ut forran noen. Det er dette bittelille ekstra jeg savner. Ellers lurer jeg på om jeg har tenkt helt feil med tanke på å få litt mer Nm. Vil ikke det kunne hjelpe på forbruket i høy fart?
  4. Jeg tenkte det kunne være greit å beholde garantien på bilen. Disse OBD boksene, er det jo bare å nappe ut igjen så er alt som det skal være igjen eller? Jeg tenker også at, om Superchips/Bluefin kan hale ut 31HK/47Nm uten at forbruket stiger nevneverdig. Så kan det ikke være så mye mer å hente på å re-programmere ECU. Pluss hva er kostnaden for re-programmering i forhold? Jeg har ikke helt fått med meg hvorfor dere er så negative til slike bokser? Her er test av Bluefin når modellen min var relativt ny, originalt fikk man altså ikke like mye ut av Bluefin. Men i 2014 oppdaterte de programvaren. Det tyder da på en ganske brukbar "skreddersøm" selv om det ikke blir til kun min bil. Jeg sliter med å se den store fordelen? Edit: Er ikke så viktig med forbruket. Bare minner meg om når Clarkson tok med seg en Prius på Nurburgring og den brukte mer bensin enn en BMW med massiv motor. Er litt irriterende bare at forbruket skyter så voldsomt i taket med en gang man kommer opp i litt fart. Jeg mener 0,5 til Drammen, og 0,6 for hele turen. Må vel være oppe i 0,7-0,8 på mila i 110 sone da? Edit 2: Om jeg skulle følge deres råd i stedet. Hvor mye vil noe slikt koste, og er der noen plass på Sørlandet dere kan anbefale?
  5. He he, "stakkars lille motoren". Er jo derfor jeg vurderer å trimme den litt. Min modell ble det forøvrig satt verdensrekord med, i antall kilometer på en tank. Ble til og med gjort i Norge på langs. Så det er en fin motor i den (eller veldig stor tank :P). Det jeg ønsker å få ut av den ekstra er litt på drivstoff forbruk. Når jeg kjører fra Kristiansand til Bergen, så kommer jeg meg greit under halvliteren på mila. Og det samme fra Kristiansand til Drammen. Men fra Drammen til Oslo, om jeg skal følge trafikken i 110 sonene, ja, da ender jeg med over 0,6l/Mil som gjennomsnitt for hele turen fra Kristiansand. Jeg innbiller meg at å få den opp fra ~200Nm til ~247, og ~31Hk ekstra kan hjelpe på litt her. Det er hva som loves med Bluefin. Spørsmålet mitt er enkelt og greit om noen tror at den greia på Kickstarter kan klare det samme. Eller om det er "for godt til å være sant". Hvor kan man, og hvor mye koster det, å få testa bilen på Dyno?
  6. Er det bare snake oil? Kan få kjøpt en Bluefin som gir meg visstnok 31HK og 47Nm ekstra på min Ford Focus 125HK 1.0L Ecoboost motor for rundt 4500Kr. Men denne Kickstarter greia kommer på 2500Kr, og passer flere modeller, så den kan kanskje medbringes til neste bil også. Men ingen garanti om hvor mye ekstra "guffe" man får. Og hvor kan jeg en gang få målt om den gir noe ekstra i det hele tatt?
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår