Heisann. Jeg er helt ny på forumet her og håper at dette er det rette forumet for de bilrelaterte spørsmålene jeg har. Jeg regner med at mange av dere her har mye erfaring innenfor biler, spesielt innenfor hva biler koster, eller hva en bil koster med avgifter osv.
Men før jeg begynner, så er det 3 biler jeg har på min liste som er mine drømmebiler. Disse bilene er ikke billige med at dem vil koste 1 million+ kroner. Så disse bilene er noe jeg definitivt ikke kommer til å kjøpe på en god stund for å si det sånt.
Ok, la oss starte med hvilken 3 biler det er snakk om.
1. KTM X-Bow GT: https://www.dubicars.com/2015-ktm-x-bow-gt-38923.html
2. Lotus Exige V6 Cup: http://www.dupontregistry.com/autos/listing/2016/lotus/exige/1445611
3: Ford Mustang Shelby GT350R: http://shop.ford.com/build/mustang/#/config/Config%5B%7CFord%7CMustang%7C2017%7C1%7C1.%7C920A.P8J..YZ...COU.94B.67S.BRS.SLB.~YZKAA.SHB.PRE.21S.%5D
Ja, som dere ser, så har jeg KTM X-Bow GT'en på første plass som den bilen jeg vil ha meg mest. Grunnen til det er fordi jeg egentlig liker mindre biler best og fordi jeg vil ha meg en bil med en enormt god kjøreopplevelse som fortsatt sparker litt i fra seg. Så la oss bruke KTM X-Bow GT'en som referanse her.
La oss si at jeg vil ha den bilen. Den koster hele 896.000 kroner om man omregner 395.000 United Arab Emirates Dirham (AED) i Dubai over til Norske Kroner. Men det er nok ikke kun det jeg må betale for å få den på veien her i Norge vil jeg tro. Ser vi på denne KTM X-Bow'en her som faktisk selges her i Norge, så har den en avgift på hele 106.000 kroner før den kan brukes på Norske veier.
Så mitt spørsmål er: Hva vil det koste meg utenom disse 896.000 kronene for å få den KTM X-Bow GT'en som er nummer 1 på min liste ferdigregistrert med alle avgifter betalt for å kunne bruke den på Norske veier?
Jeg regner med at det blir billigere totalt med hva KTM'en koster med de avgiftene som må betales for å få den KTM'en på veien her i Norge over hva det vil koste totalt å få den Ford'en f.eks på veiene i Norge?
Selv om Ford'en i seg selv er litt billigere å kjøpe enn KTM'en før de Norske avgiftene kommer i tillegg, så regner jeg med at Ford'en vil få en MYE høyere avgift på grunn av mye større motor og mere hestekrefter som gjør den totale prisen en del dyrere for Ford'en over hva KTM'en koster?
Så om dere kunne ha svart på disse spørsmålene til å begynne med (ja jeg vil sikkert komme med flere spørsmål etterhvert), så hadde det vært supert.
Hilsen Lakagigar.