Jump to content
Bilforumet.no

Volvo Jensen

Bruker
  • Content Count

    9
  • Joined

  • Last visited

About Volvo Jensen

  • Rank
    Menig

Profile Information

  • Gender
    Not Telling
  • Location
    Telemark
  1. Har ikke klart å se hvor nivåpluggen sitter, så hvis noen kan fortelle det? Og denne har tappeplugg, eller ikke? Det er en 2000-modell med 1.6 16v (X16XEL)
  2. Takker folk for svar. Det stemmer, drevet er ikke i senter. Det er spor i kanten på vannpumpa som bestemmer posisjonen. Den gamle pumpa har en fast posisjon, med en utsparing for en av boltene. På baksida, ved "propellen", er det en utsparing, som på gamle pumpa peker mot høyre, inn på blokka, sirkulasjonsretning for vannet. Hvis den nye pumpa hadde kunnet plasseres med drevet på samme sted, blir utsparing ved propellen på baksida pekende nedover, og gi dårligere sirkulasjon. I tillegg, propellbladene er mindre og ikke skrå, og omgitt av mer gods, så pumpa gir nok mindre sirkulasjon enn den gamle.
  3. Jeg får nok det ja. Det er lønnsomt å slippe å bruke verksted i allefall. Oppga motornr. når jeg bestilte deler (Torshov). Men det ser ut til at jeg fikk vannpumpe som ikke er riktig (fabrikat Bugatti). Den ville nok passa inn i hullet på blokka, men reimhjulet er sideforskjøvet i forhold til den gamle, lenger til høyre, og ligger nærmere reima. Og tror ikke strammehjulet kan ta inn så mye slakk. Både gamle og nye reima har 162 tenner. Så jeg må vente på å få rett vannpumpe. Noen som kan anbefale sted handle (butikkjede)?
  4. Holder på å bytte reg.reim på en Astra G 1.6 16V (motor X16XEL). I reimsettet fulgte det med lapp, med detaljert beskrivelse av festing av strammehjulet i mange trinn, og oppgitt moment på 20 nm. Reimhjulet nederst ble oppgitt til 90 eller 95 nm, og så 30 grader og 15 grader. Hvordan er det med dette, går det greit uten momentnøkkel? Hva har andre gjort? Kan jeg bare stramme til sånn passe, og i så fall, hva omtrent vil 20 og 90 nm si? Jeg spør siden ikke jeg har momentnøkkel. Eller er det å anbefale å få tak i momentnøkkel og bruke den? Har bytta reg.reim tidligere på Mazda 323 89-mod og Volvo rødblokk, og brukte ikke noe momentnøkkel da. Og ihvertfall på Volvoen er det en fjær på strammehjulet, som spenner reima. Men her på Opelen spenner man reima selv, når man fester strammehjulet, ser det ut som?
  5. Glemte å ta med frakt, så korrekt pris fra bildeler.no blir 1191 kr. Torshov pris er 1084, med innbytte. Overhalt byttedel bør vel være like greit som ny, når det gjelder en kalipper? Original hos Opel koster, utrolige 4554 kr! Tillegg: Overhalt kalipper er montert og fungerer bra! (21/5-16)
  6. Ja, den innerste klossen var ned på metallet, men den ytre klossen hadde nærmest ikke belegg igjen heller. Så kalipperen har glidd bra på hylsene, som den skal. Men stempelet går nå tregt, går ikke ordentlig tilbake etter bremsing. Bremsa sitter noe på, jeg får dreid rundt hjulet for hånd hvis jeg tar i. Også stålfelgen blir varm, og hvis bilen har vært oppi 80 bare en kort strekning, ryker det litt fra hjulet når man stopper. Har smurt kobberfett der det er bevegelse mellom klosser,bøyler og anlegg, og fett på glidehylsene. Håpa at det skulle gå seg til, men det kan se ut som at kalipperen bør byttes. På bildeler.no har de kalipper til 1100 kr, noen som har prøvd den? Tillegg: Ser at Biltema har til 800 kr, men kan jeg virkelig stole på kvaliteten der?
  7. Kan ikke hjelpe deg så mye, men reg.reima er ihvertfall ikke problemet. Den fungerer - helt til den ryker (noen motorer blir skada dersom det skjer). Det kan være i tenningsanlegget, kanskje tenningsmodulen (du har bensinmotor?). Se i servicehefte om det er lenge siden drivstoffilteret er bytta, og om det drypper fra det (under bilen, foran venstre bakhjul). Det er vel mulig å lese feilkoder på astra G? Vet ikke om man kan gjøre det sjøl eller må bruke verksted, det skal i allefall ikke ta lang tid.
  8. Problemet løst. Måtte ta hardt i, med brekkjern og mothold, så lot stempelet seg presse litt inn. Så kunne jeg fortsette med annet verktøy.
  9. Holder på å bytte bremseklosser framme, på en 1.6 16v sedan 2000-modell. Og stempelet her vil ikke la seg presse tilbake, har ikke opplevd at det skal være så vanskelig, når jeg har bytta klosser på andre bilmerker. Så da lurer jeg på, før jeg bruker for mye makt, skal stempelet skrues tilbake? (Tenkte da på om selve stempelet skulle skrues, eller mutter bak på kalipperen). Har huska på å åpne luftenippelen før jeg prøvde å presse tilbake, og bremsekalipperen fungerer også normalt, med stempel som presser ut ved bremsing. En kloss var slitt ned til metallet.
×
×
  • Create New...

Important Information

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å opptimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Hvis du klikker videre på siden aksepterer du vår bruk av cookies.