Gå til innhold

Mogreid

Bruker
  • Innholdsteller

    4
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Mogreid's Achievements

  1. Jeg bor i Stavanger, så snø kan det ikke være :P Muligens det kan være vanninntrengning fra et annet sted da, har ikke regnet på en stund. ACen kan uansett vente til sommeren. Det er trykk i ekspansjonstanken, og væskenivået stiger når motoren er kjørt varm, men dette er vel normalt? Synker igjen når den har stått å blitt kald igjen.
  2. Vel, er usikker på om det har blitt blandet. Jeg har ikke hatt bilen mer enn halvannet år, og jeg så ikke etter hva som var fylt på før jeg oppdaget at ekspansjonstanken var tom. Etter det jeg kunne finne på nettet skulle bilen ha rød frostvæske, så det var det jeg fylte på og håpte at den forrige eieren hadde fulgt fabrikantens anbefaling han også. Jeg hadde uansett planer om å flushe systemet. Tror vannpumpe og registerreim skal byttes neste service (185000), så tenkte jeg skulle flushe ut alt grumset før jeg satte i ny vannpumpe. Ser ikke ut til å være så vanskelig å gjøre selv, bortsett fra at man må fjerne et motorfeste. Kan man støtte motoren med jekk under, eller må man til med bro over motorrommet og kjettinger? Uansett så forklarer vel ikke blandet frostvæske at frostvæsken forsvinner. Håper på litt varmere vær før jeg skal drive å krype under bilen på let etter smålekkasjer. Har også en misstanke om en liten lekkasje i varmeregisteret. Har tidvis hatt problemer med dugg på innsiden i det siste (merket det først når det ble minusgrader), samt at her om dagen når varme apparatet gikk for fullt syntes jeg luften som kom ut virket fuktig. ACen har heller ikke virket så lenge jeg har hatt bilen, systemet er tomt for kjølegass. Går kjølegassen innom varmeregisteret? Kanskje jeg finner årsaken til to problemer på en gang :P Takk for alle forslag så langt!
  3. Takk for svar! Har markert nivå i ekspansjonstanken med tusj, så får se hvor mye den går ned. Kjølevæsken er ganske brun nå, selv om det bare er et par dager siden jeg fylte på, men regner med dette bare er rust/grums fra kjølesystemet. Jeg kan i alle fall ikke se noe oljefilm i den. Kan ikke se noen åpenbare tegn til lekkasje i motorrommet, men så har jeg ikke kommet meg under bilen enda. Skulle det være vise seg å være toppakningen, er det noen har som har erfaring med å bytte den selv? Haynes-boka er på vei, og jeg har en del verktøy liggende.
  4. Hei! Peugeot 307 1,6 SW bensin, 2005, 185000km. For ca. 6 måneder siden oppdaget jeg at ekspansjonstanken var tom for frost/kjølevæske. Jeg fylte på rett over en flaske med ferdigblandet frostvæske (husker ikke hvor store flaskene var, muligens 1 liter). Nå, 6 måneder senere er tanken tom igjen. Denne gangen gikk det ca en kvart flaske før tanken var full. Jeg kan ikke se noe tegn til lekkasje, hverken i motorrommet eller på bakken under bilen. Jeg kan heller ikke se noe tegn på at toppakningen er gåen (ingen hvit røyk, ingen "gugge" på peilepinne eller påfyllingslokket, ikke merkbart tap av ytelse, ingen olje i ekspansjonstanken). Har dere noen forslag til hva det kan være, og hva jeg bør gjøre? Hvor ofte fyller dere på kjølevæske? Mvh Michael EDIT: Har forøvrig aldri hatt noen problemer med overoppheting. EDIT 2: Førte på drivstofftype.
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår