Hei, jeg har en Audi A4 B7 2.0 Quatro S-line black-edition -07, motoren på denne er tunet/chipet til ~230 hk av forrige eier. Orginalt 137 hk.
Den siste måneden så har jeg merket litt en del fusking på motoren.
Motoren blåser svart røyk gjennom eksosen mellom 2.2 -> ~3.5krpm, men dette skjer kun i første og andre gir, mao veldig kort tidsperiode. Det starter rett etter at turboen slår inn for fult.
Når man kobler den til med ODB-II, så får man ingen feilmeldinger, men jeg reagerte på at «Throttle» ligger konstant på 100% når man står i ro på bakkegass, og varierer mellom 94-100% under kjøring.
Motoren er som sagt tunet opp til 230hk, men det virker som den har falt tilbake til de orginale 137hk. 0-100km/t går på underkant av 10 sek.
Det skjer en sjelden gang når den står i ro på bakkegass at eksosen blir helt grå og tett, aksom noe brenner i motoren. Kan vare opp til 1 min, men den forsvinner også ved å ruse den godt opp for så å slippe gassen.
Den har ett høyt oljeforbruk, 1 liter pr ~600km.
Det kan også høres ut som at den noen gangen hopper over ett slag når den står å bakker.
Ellers skal det jo sies at bilen ble kjøpt inn for lek, og har vært kjørt hardt, i allefall de månedene med sne, og disse månedene har det også vært mye tullkjøring. Bilen er gått nesten 300k, men jeg ønsker gjerne å bevare den såfremt det ikke er altfor store og kostbare feil på den. Jeg har hatt mye glede av den, og interiør ser så å si nytt ut.
Hva tror dere kan være feil på den? Og er det mulig at tuning/chiping kan reset sånn randomly? Bilen hadde ett dårlig batteri rundt 1 måneds tid i vår før jeg fikk skiftet til ett nytt ett, batteriet var flere ganger flatt.