Gå til innhold

bileier123

Bruker
  • Innholdsteller

    8
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Om bileier123

  • Bursdag 02/01/1987

Contact Methods

  • Bosted
    vefsn

bileier123's Achievements

  1. Hei. Er ikke så teknisk av meg, så lurer på om noen kan si noe dette: Jeg fikk utført omfattende arbeid på en 2.5l R5 TDI motor blant annet på grunn av lekkasje på to dyser. Dyser gnagd på topplokk. Mye diesel i oljen. Bilen gått uten oljetrykk. Det ble blant annet slipt vekk grader i dysesetene, skiftet pakningssett på dysene, skiftet tandempumpe, rengjort kjølekanaler og skruehull, pusset blokk og montert ny toppakning, montert ny topp og montert inn dyser med nytt pakningssett. Umiddelbart etter syntes jeg at jeg fikk jeg uvanlig stort oljeforbruk ved langkjøring. Kjører ikke veldig ofte langkjøring, så det måtte noen runder til før jeg fikk bekreftet for meg selv at dette var unormalt. Kom veldig mye hvit røyk ved oppstart/kaldstart. Verkstedet sjekket. Funnet riper i en sylinder ved å bruke endoscoop. Har dessverre ikke bilder. Så, mitt spørsmål: - Hvordan kan riper oppstå i en sylinder? Kan det være mange årsaker, eller er årsakene begrenset? - Kan det være at noe har skjedd mens motoren ble arbeidet på som har ført til dette? Setter pris på alle tilbakemeldinger
  2. Hei igjen! Lidelseshistorien fortsetter. Skulle 60 mil sørover sist uke og kjørte på natta. Midt i ødemarka blinker og hyler denne meldingen imot meg: "Oil pressure. Stop engine". Fikk ikke noe fornuftig utav å lese i instruksjonsboka, så jeg ble hentet av Falck og tatt med til et VW-verksted. Fikk tilsendt arbeidsordren deres. Hold dere fast. Vet caps er irriterende, men jeg limte det bare rett inn. "BILEN KOMMER MED KRANBIL HAR STOPPET PÅ ***** FEILMELDING PÅ OLJETRYKK 11.10.13 OML: DIV FEILSØK PÅ OLJETRYKKPROB. LEST AV FEILLAGER, INGEN FEIL LAGRET. PEILET OLJE, FUNNET MYE DIESEL I OLJEN. SJEKKET TPI, INGEN RELEVANTE TPI. TATT EN TRYKKTEST AV DIESELSYSTEM I TOPPLOKK. FÅTT FRAM LEKKASJE. DEMONTERT TOPPDEKSEL FOR Å KUNNE LOKALISERE PROBLEMET. FUNNET LEKKASJE PÅ DYSE PÅ SYLINDER 3 OG 5 + MISTANKE OM DÅRLIGE PAKNINGER PÅ RESTEN AV DYSENE OG TANDEMPUMPE. MÅ KONTROLLERES TOPPLOKK ETTER DEMONT AV DYSER. DEMONTERT DYSER Å FUNNET SPOR I TOPPLOKK ETTER DYSER HAR GNAGD. ANBEFALER Å PRØVE Å SLIPE VEKK GRADER I DYSESETENE (ANLEGGSFLATENE TIL O-RINGENE) MED FINT PUSSEPAPIR OG SKIFTE PAKNINGSSETT PÅ ALLE DYSENE + SKIFTE TANDEMPUMPEN. TA ET OLJESKIFT PÅ BILEN OG STARTE KJØRE VARM OG TESTE OLJETRYKK + TA LEKKASJETEST AV DIESELSYSTEM I TOPP VED KALD OG VARM MOTOR. USIKKER PÅ OM LAGER OG SLIKT HAR BERGET DA BILEN GIKK UTEN OLJETRYKK. HAR IKKE PRØVD Å STARTE BILEN. MÅ UTBEDRE MANGLER FØRST." Så...dette kan jo også ha noe å gjøre med at den har vært litt vanskelig å få start på...
  3. Da har jeg vært på verksted igjen. De lot en ærekjær mekaniker se på det. Han er visst av typen som ikke gir seg før det funker. Så det er jo bra :p Han konkluderte med at webastoen fungerte som den skulle, men at det var en sirkulasjonspumpe i bilen som ikke gikk som den skulle, og at dette hadde noe å si for webastoen. De hadde ikke tid til å reparere der og da, men jeg skal naturligvis tilbake senere.. så jeg kommer med en oppdatering på resultatet når jeg har det :)
  4. Heisann! Takk for svar og tips. Litt treg respons herifra. Du har helt rett i det du skriver om glødepluggene. NAF tok dem ikke ut. Jeg fikk byttet dieselfilter, og det kan sikkert være greit å gjøre uansett som du sier. Dette løste derimot ikke problemet. Så snakket jeg med en kollega som har hatt samme problem med sin Touareg. Da fikk jeg vite at verkstedet hadde rengjort... eh.. et EGR-spjeld. Noe jeg ikke har peiling på hva er. Men uansett, jeg oppsøkte verkstedet. De sa at det var på høy tid at dette ble rengjort. De rengjorde også gasspjeldet. Så får vi se.. om ikke tror jeg glødepluggene står for tur ;) Kommer tilbake med oppdatering :)
  5. Har enda et spørsmål... Jeg sliter som f med å få start når det blir under en viss temperatur, eller bilen har stått lenge i kjølig vær. Motoren er R5 TDI, gått litt over 178 000 km. Kjøpte nye batteri i fjor. Disse er top shape. NAF testet glødepluggene. Disse er også OK. I fjor måtte jeg taues to ganger, og slet generelt med å få start.. Som nevnt i tidligere post har jeg ikke så mye kunnskap om motor etc.. har spurt flere hva de mener er grunnen til at den er så tregstartet.. NAF mente det kunne ha noe med sylindre å gjøre, mens andre mener det er så enkelt som å skifte dieselfilter. Har lagt ut to videoer som viser problemet. Begge disse gangene er det relativt "varmt". Blir det kaldere sliter jeg laaaangt mer med å få start. Noen tanker? :) Ta en titt :) http://www.youtube.com/watch?v=85W7eoddUwI http://www.youtube.com/watch?v=PTni7il-ZAs
  6. Aha! Ja, men da vet jeg at jeg må tilbake til verkstedet iallefall. Takk for responsen :)
  7. Hei igjen! Takk for svar begge to. Jeg har aldri hatt webasto tidligere, så jeg vet ikke hva jeg kan forvente. Den går automatisk til HI når den starter... men det blir verken innetemp eller lunka. Hehe! Var på EU-kontroll i går. Han feilsøkte for meg og fant en feil på webastoen, uten at jeg vet hva koden står for. Såeh.. det blir vel en ny runde på verksted..
  8. Hei! Henvender meg her for forhåpentligvis å få svar på et spørsmål :) Har en 2006 2,5 l diesel Touareg med webasto... som viste seg å ikke fungere. Ble garantisak fra forhandler. Verksted knota fælt en 3-4 ganger før de mente at den skulle være i orden. Dette var i sommer, og fikk da ikke testet den ordentlig før det ble litt kjøligere i lufta. Jeg syntes ikke jeg kunne se noe særlig forskjell. Det klikket og klakket og luften strømmet.. men det ble jo aldri varmt. Nå i natt har vi bortimot -1 grad, og det rimer på bilrutene.. så jeg testa i sted, og sannelig forsvant det sakte men sikkert.. men det tok jo evig lang tid.. den er innstillt på å holde det gående en time før den gir seg, og jeg tenker at når vi når -20 og frosten virkelig har satt seg så er det no way at den klarer å få ruta isfri innen en time med det tempoet den holdt i sted. Så, spørsmålet... og ta nå høyde for at jeg ikke har peiling på det her.. tar den utgangspunkt i utetemperatur, og varmer opp i forhold til den? Slik at den trøkker på med mer etterhvert som gradene synker? Eeeeller må jeg tilbake til verkstedet? Håper på svar :)
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår