Gå til innhold

avensiz

Bruker
  • Innholdsteller

    2
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Om avensiz

  • Bursdag 06/04/1985

Contact Methods

  • Bosted
    Tromsø

avensiz's Achievements

  1. Da var det gjort, feilkoden den gav er i forbindelse med en sensor "som sitter på registeret", så det er noe elektrisk. Det gir jo mening siden tikkingen kan bli 'resatt' ved å skru av og på bilen igjen. Alle som hører symptomene klør seg i hodet og sier det er en morsom feil, jeg synes det er dritkjipt! :-)
  2. Her er noe å bryne seg på: I går tentes motorlampen i Toyota'n, jeg var sikker på at det var full krise, men det var hovedsaklig kun det som skjedde. Trekkraft og alt virket greit, jeg sjekket oljenivået og kjølevesken, det var greit nivå på begge deler. Skiftet olje i Januar på merkeverksted av alle ting, så man skulle tro det var kurant gjort. (Vel..) (Motorlampen hadde kommet og gått litt den siste uken, men hadde vært tent i noen sekunder stort sett før den skrudde seg av igjen, tidligere i dag skrudde den seg på når motoren ble varm, etter ca. 10-15 minutter kjøring.) Motortemperaturen er grei, viftene går, radiatoren er hel og fin, det er ellers ingen synlige lekasjer i motorrommet. I dag kjørte jeg bort til en kamerat som har en OBDII-Bluetooth for å få lest ut feilkodene, men fant fort ut at protokollene ikke stemte overens, så det var en liten bomtur. På vei hjem stoppet jeg i et kryss og la plutselig merke til en ny lyd fra motorrommet, i følge naboen (som mener han er bilkyndig) er det ikke tenningsbank, men det høres litt ut som en moped som starter inne i en boks fra kupéen, i motorrommet er ikke lyden like skarp, så det er ikke så lett å høre den. Det morsomme er at når man starter bilen så er ikke lyden der, men straks man ruser motoren til over ca. 2500RPM begynner "tikkelyden", og når man da senker turtallet til 1000RPM igjen er den fremdeles der, men man må 'starte' den ved å komme over et viss turtallsnivå. Det høres også ut som lyden ikke kommer fra selve blokka, men fra eksosmanifolden fra blokka eller i dens omegn, altså litt mot kupéen fra selve blokka. Jeg frykter jo selvfølgelig rådebank, noe jeg ikke har vært borti før, men det er merkelig at man må sette det hele i gang ved å komme over et visst turtall, eller? Skal innom Toyota i morgen for å høre hva de mener om saken, så jeg vil komme med en fasit senere. Men hvis noen har lyst til å prøve seg på å stille en diagnose så er du hjertelig velkommen! Mere teknisk info, det er en 4-sylindret bensiner (1.6L), typebetegnelsen var vel 4A-FE :-) Lykke til!
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår