Litt gammel tråd, men skader jo ikke å komme med en kommentar. Det er selvfølgelig intet enkelt svar på spørsmålet. Det blir som å spørre: "Hvor lang er en tråd?" :-) Realiteten er jo at det finnes bra folk og juksemakere i alle land. Jeg har to brødre som hver for seg har hatt bil til fiksing i Polen.
Den ene en gammel Merce som ble mekanisk totaloverhalt, rustsveiset kanaler, byttet en skjerm og endel mer. Kostet nesten ingenting og var perfekt utført. De hadde til og med fått tak i noen mangllende pyntelister og en hjulkapsel, uten at han hadde spurt om det og uten at de tok noe ekstra for det. Den andre broren hadde en nyere Transporter som skulle bytte reg.rem, ta service, fikses overflaterust på og lakkes hvit, som den allerede var. De sa de byttet rem, men gjorde ikke det, krevde over dobbelt av avtalt pris, kjørte bilen temmelig langt der, antagelig med tung last og gjorde en ekstremt slurvete jobb. Svindel.
Den første broren var i Polen da jobben ble gjort og innom verkstedet i ny og ne. Den andre sendte bilen ned. Det er nok ikke hele grunnen, men jeg er temmelig sikker på at det er essensielt at man er tilstede selv og at man får referanser fra andre som har brukt det aktuelle verkstedet. Det er nok endel "verksteder" der som ikke har fagfolk, men bare baserer seg på å tjene litt ekstra på utlendinger som har hørt at det er så billig. Det er ikke tvil om at det finnes ekstremt dyktige folk der der også, men man må vite at man har funnet en slik før man bruker tid og penger på det, og man må være tilstede selv.