Gå til innhold

arnholdt

Bruker
  • Innholdsteller

    8
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Om arnholdt

  • Bursdag 07/19/1970

core_pfieldgroups_99

  • Modell (eks S4)
    E91 SC Cooper
  • Motor (eks 1.6)
    2L 3L 1.6L

Contact Methods

  • Bosted
    Hus

arnholdt's Achievements

  1. Porsche Center Son er flinke på og driver med eldre biler, de kan kanskje svare på om man får fatt i ny, og de kan ha brukt tilgjengelig. Ellers er det som nevnt over mva på pris inkl frakt fra utlandet. Sjekk Porsche Club Norge, der omsettes det mye brukt eller man kan følge med på finn. Dukker opp brukte motorer og girkasser der innimellom.
  2. Importbil har vel generelt uavhengig merke noe mindre status enn "norsk bil" hos mange. Ikke alle men mange. Mht Porsche så tenker jeg for min egen del at en relativt ny(feks inntil 5-7år(går en grense ved 5 mht reklamasjonsrett som er "borte" på enkelte importmerker), vil kanskje være forskjell inntil 10-12år) vil for meg ha en noe lavere verdi som importbil med mindre den er meget godt dokumentert, og i tillegg er europifisert hos annerkjent verksted. Når det gjelder eldre bil, 10år-veteran, så vil jeg tenke på dokumentasjon av bilen som det viktigste. 993 kommer innunder dette - og jeg ville tenkt at en fin og bra bil er nettopp fin og bra(om man også får dokumentasjon på dette). Husk også på at det er en del kreative måter å annonsere bilene på. Kun momset inn, momset og europifisert(helt eller delvis) og de som har momset og europifisert og har den klar på norske skilter. Man må ofte lese alt i annonsen også!! km stand - miles stand oppgis av mange som km i overskriften. Skill også på modellene - 993 er ikke 993. Carrera 2 er rimelig, Carrera 4 er endel dyrere, og S og 4S er meget høyt priset med Turbo et stykke over der igjen. (S er prod i relativt få eksemplarer så den har fått grei samlerstatus og finns priset over 4S)
  3. Er det H4 foran så trenger du ikke skifte de. Men skifte til eurolampoer er en frekk oppgradering om bilen har de litt mer strupede usalampene - smak og behag. Koster ca 4-5 ferdig lakkert fra Porsche Center Son/Oslo. Skal du registrere som veteran så tillates det meste, men sidemarkers må bort(= fjerne fire pærer). USA har røde baklys inkl blinkers, det er ok om du regger som veteran. Du trenger heller ikke bore i skjermen for å få sideblinkers. Oppsett med blinklys mot parklys osv er litt spesielt på usabilene, men går stort sett igjennom når bilen veteranregistreres. Billingstad har registrert noen slike og vet stort sett hva det dreier seg om. Mao std registrering kan gi noen tusen i omgjøringer, men ikke horribelt. Veteran betyr i beste fall ut med 4 stk pærer. Lykke til.
  4. Finn deg en SC som ikke har vært i større kollisjoner, eller har blitt skrudd ihjel. Mange er ombygd til 993/964 evt backdated. Alt etter hvilken smak du har, men min smak er mest mulig orginal, minst mulig skrudd på og uten rust. SC har god motor og bedre girkasse enn modellene før. Følger du dette og du kjøper deg en bil med matching numbers så har du en bil som er verdt å ta vare på i mange år. Og ikke minst en bil som mange vil kjøpe av deg senere. Farge, med uten spoiler, interiør mv avhenger av smaken. Finn en bil med orginale-gode Fuchs, de kan koste en arm å skaffe utenom. SC ligger på rundt 190hk avhengig av hvor i verden bilen kommer fra og om med eller uten sportseksos. Nok trøkk i lett bil med flat sekser er det uansett. Faller du for turbo så sjekk litt vedlikeholdskostnader, de oppfatter jeg som vesentlig høyere enn SC - men her må du sjekke. SCene har ofte mye utstyr ift tidsepoken, sjekk at alt virker. Deler er ikke avskrekkende men er det flere duppeditter som skal feilsøkes og erstattes så tar det tid og koster penger. Porsche Center Son /Oslo er gode på gamle biler, men det koster litt. PCS er gunstige mht delepriser, har ikke brukt PCO noe særlig så usikker på hvordan de ligger an. Coupe eller targa..? Smaken avgjør. Coupe er dyrere. Pris. Du betaler for det du får. Et godt eksemplar med dokumentert historikk starter på 160-70 for coupe. Km. Bilene tåler mye og mange km. Ikke bli skremt av et par-tre hundre, men få sjekket kompresjonen. Det er avgjørende.
  5. Fant en regulator med nr 52953 54053(alcatel) som etter litt googling har vist seg å være synderen for andre og på div andre gm-biler. Kjøper ny og ser hvordan det går. Gir beskjed her om resultat så kanskje andre kan ha glede av det. Oppdatert: Mange Opel's fra den tiden, Saab og diverse andre GM-biler bruker samme del. Delen min er merket med 52953 54053 og 17030404, men dette er nr som ikke mange leverandører kjenner igjen. Ihvertfall ikke merkeverksted her i Norge. De bruker 1808441 og utenfor Norge samme eller 90512510. Tips, sjekk priser - jeg sparte ca 86% på å bestille delen NY del fra UK("buy it now" på ebay), inkl frakt, mva og behandlingsgebyr = ca NOK 500. Tok nesten 14 dager før jeg hadde delen hjemme. Delen var på lager hos merkeverksted når jeg ringte, så kunne spart tid ved å handle der(men var ikke 100% sikker på at den delen var årsaken og ville ikke risikere å sitte med en dyr del i boden) Se vedlagt bilde av regulator(str i underkant av 10cm x 10cm), slik ser den ut på Astra H med elklima, manklima har en annen variant. Her er hvordan komme til, regulatoren har samme plassering som vist her, men obs denne bilen har resistor for man ac, og ikke minst høyrestyrt bil - ta ut pollenfilter som anbefalt: Flat trekker til å vippe ut lys og torx t20 for å skru ut fire skruer i front av hanskerom, pluss en 5,5mm pipe for pollenfilterfjerning(tre blanke 5,5mm "rett frem" når hanskerommet er ute - meget enkelt. Dekselet til pollenfilteret har i tillegg til skruene to klips på toppen som vippes av med pekefinger. Selve regulatoren dyttes bare opp med et par fingre fra innsiden av pollenfilterhuset. Og her er hvordan skifte vifte for dem som skal det. All info er funnet på nettet og tolket av meg evt funnet på egen bil. Tar ikke ansvar for løsninger eller annet. Kun ment som en guide for andre med samme feil/problem. Anbefaler å ta ut sikringen eller koble fra batteriet når man jobber med bil. Delen er nå byttet og viften stopper når tenningen skrus av. Brukt bilen på et par turer og ting fungerer som det skal. [ATTACH]33761[/ATTACH]
  6. Som elektrokyndig er jeg helt enig(ikke bilelektriker, men skolert på andre områder), men har googlet på kryss og tvers og funnet noen andre som har hatt samme problemet, og har fikset det ved å bytte resistor. Dvs om jeg leser diverse mer eller mindre kredible foruminnlegg rett har eldre astra og astra h med man.klima resistor mens aut.klima har elektronisk regulator montert på viften. Tar ut hanskerom og sjekker om det sitter resistor der. Hvorfor viften har spenning etter at tenningen er skrudd av kan som du nevner være pga kortslutning, da misforstår jeg andre med samme problem, eller så kan det være at viften har spenning hele tiden for å kunne gå litt etter bilen har stoppet. Ren gjetning fra min side. Skrur ut hanskerom nå :smilbmw:
  7. Har elklima/autklima, dvs setter temp i displayet. Justerer ikke bare varmere og kaldere med "rød-blå" som med manuell ac. Googlet meg frem til at problemet kan løses med resistorbytte for bil med manuell ac, men ikke funnet hvordan fikse med autklima. Noen som vet?
  8. Har en Astra H 2004 1,6 Enjoy, hvor kupeviften går etter at tenningen er skrudd av. Mao den tømmer batteriet. Er det noen som har noe tips til om det kan være en jordingsfeil, evt tips til hvor. Kan det være et rele som henger seg opp, og i såfall er det noen som har tips til hvilket rele som bør sjekkes? Det er sikring nr 3 foran i motorrommet som går til viften. På forhånd takk!
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår