Gå til innhold

Gadgetman!

Bruker
  • Innholdsteller

    44
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Omdømmeaktivitet

  1. Like
    Gadgetman! fikk poeng fra flatpedal i Hva slags bruktbil?   
    Krasj eller bare uvøren kjøring i skogen.
    Normalt kan du se slikt ved å sikte langs sidene men noen ganger må du løfte panseret og se på sievegger, festet til grillen osv.
     
    Gapa mellom de forskjellige panelene er også en god indikator på problemer.
     
    Og ja. selv mindre 'uhell' kan føre til svekkelser i bærekontruksjoner. Derfor er det viktig at slikt blir reparert av et autorisert karosseriverksted.
    Skrukkete områder i motorrom er et tegn på at bilen er farlig...
     
    Forsikre deg om at alle lampene på dashbordet fungerer. Pass spesielt på Airbag lampa. Den SKAL lyse opp når man slår på tenninga, og slukke noen sekunder senere. 
    Noen idioter har faktisk fjerna pæra på denne, visstnok for å unngå annmerkning på PKK.
    (Dette har ikkje engang vært et kontrollpunkt til nå. Det blir det ikkje før etter nyttår. Og da vil også ei 'helt svart' lampe gi anmerkning)
     
    Noe som er kjekt å ta med når du skal se på en bil er:
    Voltmeter - sjekk at ladespenninga er 14.4V når motoren går på 'litt mer enn tomgang'
    LED inspeksjonslys - For å se under bilen og i rinker og kroer.
    OBD II leser. Finnes mange helt greie lesere med Blåtann som kan brukes sammen med en smarttelefon.
    (OBS: Vil ikkje fungere på alle eldre biler. Min Berlingo f.eks har ustandard pin-out og kan bare leses med 'Lexia3' )
     
    Ta en grunig titt på en evt. PKK godkjenning. Se gjerne på tidligere godkjenninger også. 
    Er det et verksted du kjenner og kan stole på?
    Vær spesielt oppmerksom på om firmaet som har utført kontrollen ligger et stykke unna der selger bor. 
     
    Følger et med ei kvittering sammen med PKK seddelen?
    Du vil vel ikkje tro det, men det er mange firmaer som utfører PKK som ikkje engang har autorisasjon til å gjøre det. De får et annet verksted til å sende inn kontrollinfo for dem.
    Det er også utrolig mange biler som blir kontrollert på 17. mai... 
    Eg har hørt skrekkhistorier om at 'lokale politikere' har forskt å presse SVVs stilsynsfolk til å gi enkelte verksteder tilbake autorisasjonen, for å 'sikre arbeidsplasser i kommunen' 
    Desverre får ikkje SVV lov til å legge ut et offentlig tilgjengelig register over godkjente verksteder...
     
    Motoren:
    Har motorrommet blitt 'skikkelig' rengjort kan den være tvilsom. 
    Vær alltid skeptisk til biler som har blitt starta før du kommer for å se på den. Varme motorer starter mye lettere enn kalde...
    Peile olja, men ikkje for å se hvor mye det er, men for å se tilstanden. 
    Sjekk radiator og evt. reservoaret. Tegn til brun gugge er aldri bra. Litt kan det være på en eldre bil, men mye av det betyr at toppakninga er gåen...
     
    Noen motorer kan være 'chiptrimma'... (Omprogrammert ECU for bedre ytelse)
    Skjer oftest på BMW og Audi, ihvertfall i området eg bor. 
    Her er mitt personlige råd å bare gå in vei om du får mistanke om at dette er gjort. Ihvertfall om ikkje vognokortet er oppdatert. 
    Det er veldig surt om DU må ende opp med å betale avgiftene for de ekstra hestekreftene... 
    Det sliter også mer på motoren.
     
    Eksosanlegg kan være gøyale saker...
    Ofte er de koblet sammen med klemmer formet som to halvsirkler, med skruer i endene.
    En ekspert vil montere disse med ene enden pekende opp og den andre ned slik at det ikkje kan samle seg vann inni dem. Amatører vil montere dem vannrett fordi det er letere å nå skruene da.
    Effekt anlegg = boy racer... 'Bare kjørt av en tidligere eier som bare brukte den til og fra kirka på søndag... NOT'
    Noen av disse anlegga gjør faktisk mer skade enn nytte for motorytelsen, også.
     
    Hekkspoiler...
    Ærlig talt... For det første så fungerer de ikkje før du kommer opp i over 90, og alt de da gjør er å øke marktrykket for bedre grep, og øke drivstofforbruket. Ingen veier det er lov å kjøre så fort på har så skarpe svinger at man trenger bedre grep...
    Alltid anta at slike biler har vært kjørt hardt.
    Ser ekstra dustete ut når de står fast i rushtrafikken...
  2. Like
    Gadgetman! fikk poeng fra Furuschauen i Hva slags bruktbil?   
    Krasj eller bare uvøren kjøring i skogen.
    Normalt kan du se slikt ved å sikte langs sidene men noen ganger må du løfte panseret og se på sievegger, festet til grillen osv.
     
    Gapa mellom de forskjellige panelene er også en god indikator på problemer.
     
    Og ja. selv mindre 'uhell' kan føre til svekkelser i bærekontruksjoner. Derfor er det viktig at slikt blir reparert av et autorisert karosseriverksted.
    Skrukkete områder i motorrom er et tegn på at bilen er farlig...
     
    Forsikre deg om at alle lampene på dashbordet fungerer. Pass spesielt på Airbag lampa. Den SKAL lyse opp når man slår på tenninga, og slukke noen sekunder senere. 
    Noen idioter har faktisk fjerna pæra på denne, visstnok for å unngå annmerkning på PKK.
    (Dette har ikkje engang vært et kontrollpunkt til nå. Det blir det ikkje før etter nyttår. Og da vil også ei 'helt svart' lampe gi anmerkning)
     
    Noe som er kjekt å ta med når du skal se på en bil er:
    Voltmeter - sjekk at ladespenninga er 14.4V når motoren går på 'litt mer enn tomgang'
    LED inspeksjonslys - For å se under bilen og i rinker og kroer.
    OBD II leser. Finnes mange helt greie lesere med Blåtann som kan brukes sammen med en smarttelefon.
    (OBS: Vil ikkje fungere på alle eldre biler. Min Berlingo f.eks har ustandard pin-out og kan bare leses med 'Lexia3' )
     
    Ta en grunig titt på en evt. PKK godkjenning. Se gjerne på tidligere godkjenninger også. 
    Er det et verksted du kjenner og kan stole på?
    Vær spesielt oppmerksom på om firmaet som har utført kontrollen ligger et stykke unna der selger bor. 
     
    Følger et med ei kvittering sammen med PKK seddelen?
    Du vil vel ikkje tro det, men det er mange firmaer som utfører PKK som ikkje engang har autorisasjon til å gjøre det. De får et annet verksted til å sende inn kontrollinfo for dem.
    Det er også utrolig mange biler som blir kontrollert på 17. mai... 
    Eg har hørt skrekkhistorier om at 'lokale politikere' har forskt å presse SVVs stilsynsfolk til å gi enkelte verksteder tilbake autorisasjonen, for å 'sikre arbeidsplasser i kommunen' 
    Desverre får ikkje SVV lov til å legge ut et offentlig tilgjengelig register over godkjente verksteder...
     
    Motoren:
    Har motorrommet blitt 'skikkelig' rengjort kan den være tvilsom. 
    Vær alltid skeptisk til biler som har blitt starta før du kommer for å se på den. Varme motorer starter mye lettere enn kalde...
    Peile olja, men ikkje for å se hvor mye det er, men for å se tilstanden. 
    Sjekk radiator og evt. reservoaret. Tegn til brun gugge er aldri bra. Litt kan det være på en eldre bil, men mye av det betyr at toppakninga er gåen...
     
    Noen motorer kan være 'chiptrimma'... (Omprogrammert ECU for bedre ytelse)
    Skjer oftest på BMW og Audi, ihvertfall i området eg bor. 
    Her er mitt personlige råd å bare gå in vei om du får mistanke om at dette er gjort. Ihvertfall om ikkje vognokortet er oppdatert. 
    Det er veldig surt om DU må ende opp med å betale avgiftene for de ekstra hestekreftene... 
    Det sliter også mer på motoren.
     
    Eksosanlegg kan være gøyale saker...
    Ofte er de koblet sammen med klemmer formet som to halvsirkler, med skruer i endene.
    En ekspert vil montere disse med ene enden pekende opp og den andre ned slik at det ikkje kan samle seg vann inni dem. Amatører vil montere dem vannrett fordi det er letere å nå skruene da.
    Effekt anlegg = boy racer... 'Bare kjørt av en tidligere eier som bare brukte den til og fra kirka på søndag... NOT'
    Noen av disse anlegga gjør faktisk mer skade enn nytte for motorytelsen, også.
     
    Hekkspoiler...
    Ærlig talt... For det første så fungerer de ikkje før du kommer opp i over 90, og alt de da gjør er å øke marktrykket for bedre grep, og øke drivstofforbruket. Ingen veier det er lov å kjøre så fort på har så skarpe svinger at man trenger bedre grep...
    Alltid anta at slike biler har vært kjørt hardt.
    Ser ekstra dustete ut når de står fast i rushtrafikken...
  3. Like
    Gadgetman! fikk poeng fra Furuschauen i Hva slags bruktbil?   
    Får den egentlig ikkje til å stemme...
     
    Til den prisen burde den ha nærmere 50.000 mer på tellern.
    Lurer på hvorfor det står 'Nesten nye vinterhjul uten felg' i annonsa.
    Hvilke hjul er på den nå da?
     
    Vanskelig å bedømme linjene i sida på den, så kan ikkje si om den har 'hatt seg en tur', heller.
    Den har avtagbar krok hvor kula ser ut til å stikke langt nok opp at den dekker deler av skiltet. 
    Her MÅ man passe på at den virkelig er avtagbar og ikkje har rusta fast. 
    (Kroken må fjernes når man ikkje har henger ellers risikerer man å terge på seg øvrigheta.)
     
    De har vært veldig 'flinke' med hvordan de har tatt bilde av skilta så det er ikkje så lett å lese dem.
    Husk alltid å sende REGNR xx12345 til 2282 på enhver bil du vurderer å kjøpe.
    Da får du ut eierinfo, årsavgift og PKK status, om eg ikkje husker helt feil.
    (Litt sent for denne bilen da den nå er lista som solgt)
  4. Like
    Gadgetman! fikk poeng fra Furuschauen i Hva slags bruktbil?   
    Nå skal eg ikkje uttale meg så mye om Renault, siden eg aldri har hatt dem, men eg kan ikkje huske å ha måttet anskaffe så mye spesialverktøy for Citroën gjennom tidene...
    (Brodern hadde en Renault tidlig på 90tallet... Skørpelige fester på girkassa. på den. Eller så kjørte brodern den på samme vis som han senere har ødelagt SUVer... )
    Tror det mest spesielle var en 44mm pipe for å kunne skru av vifta på GSen.
    (Den sitter direkte på veivakselen, og siden det skal være stort nok for startsveiv blir det dimensjoner... )
     
    Tilogmed tyskerne liker Citroën og deres motorer.
    Hvorfor skulle ellers BMW gå inn i et samarbeid med PSA konsernet om å designe og bygge en ny motorserie?
    (Prince motorene.)
     
    Nei, Postens Puger hadde ikkje 5 seter originalt. Men mange av dem har fått satt inn ekstra seter etter at de ble solgt.
    Ja, eg kjenner til at en barnefamilie bruker en av 4WD utgavene.
    Den store forskjellen mellom en 2 seter og 5 seter er at 2 seter modellen normalt ikkje har de bakerste vinduene på siden.
     
    Citroën fikk rykte på seg for å være vanskelig å reparere pga. GSen.
    Det var mange amatører som plukka og herja med de bilene uten å forstå kva de hadde med å gjøre. f.eks så er sylindertoppene av aluminiumslegering.
    Når da en amatør som var vant til støpejern skulle feste eksosmanifoilen bruke de å 'ta i litt'... Og trakk boltene rett ut av toppen...
    (Slikt skjer desverre fortsatt, men nå er det flere andre biltyper som også blir ramma av tullinger uten momentnøkkel og gå på humør)
    Så skulle de skifte tennplugger, og bruke det vanlige T-håndtaket du får kjøpt 'over alt'... noe som ikkje er så lett fordi det er en boxermotor så sylindrene peker rett ut til siden.
    Eg brukte ei 3/8" skralle, med en kort forlenger og ei tennpluggpipe. Gjort på et øyeblikk.
    (Hvorfor bruker noen i det hele tatt det T-håndtaket? bare skrot)
    Så fikk de et rykte for dyre rekvisita fordi 'luftfilteret var så dyrt'... Problemet er at man BYTTER IKKJE luftfilteret på den bilen, selv om det er vått og tilgrisa.
    Det er et VÅTT FILTER. alt man gjorde var å ta det ut, separere den porøse delen fra metallgitteret, og vaske det i bensin. så satte man det sammen og monterte det igjen.
     
    Hydraulikken har fått litt dårlig rykte i noen miljøer, men...
    Spør de som syter om hvor ofte de fikk trykktesta 'klokkene'...
    (En operasjon som bare kan utføres på autoriserte verksteder.)
    Faktisk så har eg aldri sett ei hydraulikkpumpe med like imponerende statistikker noe annet sted.
     
    Eller hvor ofte de bytta hydraulikkolje... (40K eller maks 3 år var vanlig) Noen tømte bremsevæske eller motorolje på reservoaret, også...
    Motorolje eter opp pakningene, så det må kun brukes i nødsfall, og systemet må rengjøres grundig etterpå.
    Kva bremsevæske gjør tør eg ikkje engang tenke på.
     
    Det stemmer nok at bilene liker verksteder, men...
    Det de liker best er å stikke innom på service. Følger man serviceintervallene er det sjelden problemer med dem.
     
    Ikkje var det alle verksteder som forsto kva de hadde med å gjøre, heller.
    En dåsemikkel på et verksted forsøkte å gynge på en av mine tidligere biler, og påsto at støtdemperne var ødelagt...
    Eg starta motoren og ba ham prøve igjen...
     
    PS; Ligg unna de dyrere Citroënene... for mye tullete elektronikk. En XM er kansje fin, men du verden så mye dill det er med immobiliserern...
    Berlingoen er nesten fullstendig fri for slikt vas... det er en BIL, ikkje et rullende holodekk...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår