Her er mitt brev til forsikringssekapet, etter at jeg hadde fått svar fra takstmann at de hadde ikke fått noe bud på forsikringsbiler.no på bilen, og da skal de reparere bilen. Noen synspunkter?
"Jeg stiller meg undrende til at det er jeg skal sitte med regningen av at vrakbudet er for lavt. Jeg blir også skadelidende med det å få en bil som jeg ikke føler er sikker nok for meg og min familie. Er uten skyld i denne skaden og det må være i slike tilfeller forsikringsselskaper skal jobbe for sine kunder å sørge for at de ikke kommer dårligere ut enn de var før skaden, slik at vi kan fortsette å være tilfredse kunder.
Jeg mener at det for min del er totalt uinteressant om vrakbudet er for lavt. Er bilen i slik forfatning at den kan vrakes, så bør det ikke være slik at jeg som ikke har skyld i denne skaden blir den som sitter igjen med svarteper og en bil som har tapt seg kraftig i verdi og som jeg på ingen måte føler meg er like sikker, eller er like god og ikke er skjev.
Et stort usikkermoment om at bilen blir like sikker og hel er at Volvo merkeverksted jigg, som ifølge dere, ikke måler riktig. Iflg merkeverkstedets jigg er den fremdeles er 5 og 3 mm skjev. Skal jeg stole på deres forklaring at det er feil på den jiggen? Her er det en stor usikkerhet og jeg skulle gjerne sett dokumentasjon på dette og en bekreftelse fra produsenten av denne type jigg, at det virkelig er feil på deres jigg.
En annen ting som bidrar til å føle at bilen min ikke blir den samme som før ulykken er at iflg verksmesteren den bilen som har vært kraftigst skadet og som skal prøves å fikses.
Jeg vil kreve dokumentasjon på at bilen ikke er skjev fra merkeverksted, Volvo, produsent av jigger og av de involverte verksteder. I tillegg vil jeg kreve en verifikasjon fra en 3. part.
Er det andre grunner for at vrakbudet lå for lavt, slik som at bilen ville ble solgt med deler eller av andre grunner gjorde at den ble mindre attraktivt?
Vil også påpeke at jeg ikke kan forstå at dette skal ta så lang tid, hvis bilen skulle være en grei sak å reparere. Det har nå gått 3 mnd siden skaden skjedde og dere påsto at bilen min skulle fikses og bli like sikker som før skaden. Det eneste som er gjort av reparasjoner er å dra og slite i den flere ganger. Men jo lengre tid dette tar så er det åpenbart at dette ikke er noen enkel skade å fikse. Dette bidrar til å øke min uro omkring hvor sikker er bilen etter reparasjon.
Jeg vil at dere som forsikringsselskap tar på dere det ansvaret som jeg gjennom min polise betaler for og vraker bilen og utbetaler meg en kondemneringserstatning tilsvarende markedsverdi av en tilsvarende bil.
Vil også vurdere en kompensasjon for "tort og svie" og det faktum at jeg må kjøre mindre sikre, dårligere og billigere leiebiler enn det som jeg eier og normalt hadde kjørt. Er ikke å oppdrive slike leiebiler som jeg betaler i min superforsikring.
Hvis ikke jeg hører noe fra dere innen et par dager kommer jeg til å ta kontakt med min advokat for å følge denne saken videre. Vil gjerne også prøve denne saken for forbrukerrådet og andre interresserte."