Gå til innhold

elmof

Bruker
  • Innholdsteller

    8
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Om elmof

  • Bursdag 03/12/1992

Contact Methods

  • Bosted
    Bergen

elmof's Achievements

  1. Jeg mistenker luft i systemet. Dette på grunn av at du ikke får varme i kupee viften + opphetingen. Dette kan også forklare hvorfor du ikke lengre har forbuk av vann. 1. Skru ut skuen på toppen av termostaten. ( Følg den øverste langen som kommer ut fra radiator.Denne går rett inn i termostaten ) 2. Fyll på vann til radiatoren. Fyll helt til det renner ut hvor du tok ut skruen. ( Er det mye luft bobler som kommer ut så må du bare forsette å fylle på til det ikke er mere luft. 3. Skru på plass skuen til termostaten. 4. I torpedovekken er det to slanger som står montert / går inn i veggen fra motor-rommet. Disse har også lufte-nippel. Vær jævlig forsliktig med at du skrur riktig vei, knekker du disse så må du ut med hele dashbordet for å fixe. Åpne litt på disse lufte niplene og skru igjen når luften / boblene avtar. Prøv å kjør bilen. ------------HUSK:--------- Kupè viften må stå på, og den må være stilt inn på full varme når du lufter.
  2. Personlig så mener jeg at det er latterlig at det er montert på citroen logo på rattet, når hele greien i kupèn og understellet kommer fra Fiat. Har selv en bobil som er bygget på Fiat og er helt make til din. Jeg bruker ikke så ofte cruisekontrollen så jeg kan ikke si med sikkerhet om min fungerer slik som din. Du må nok finne ett Fiat forum eller forhandler for å finne ut om den fungerer som den skal.
  3. * Det er ingen grunn til å senke en berlingo. * Bilen er ikke laget for å bli senket. * Det finnes kun 1. måte senke bilen på. Du er nødt til å knekke torsjonsstaget, noe som kun kan gjøre ved å overlaste bilen. Da vil hjulene forsvinne upp under hjulbuen, men forsatt være mulig å kjøre. Hvis du da kommer på at dette var en dung ting og du ikke lenger ønsker å ha bilen senket. Så må du bytte hele bak-akslingen..
  4. Det lå tidligere en kirkegår av vrakbiler på Askøy ( Askøy næringspark ) De har solgt deler i flere år. Jeg var der seinest i 2011 og kjøpte en god del brukte deler til min berlingo. Jeg har hørt ryker om at dette firmaet skulle legges ned, men jeg vet ikke om dem er der den dag i dag.
  5. Du kan riktignok ikke lese av feilkoder uten obd leser, men har du voltmeter så kan du måle alle givere på en spesiell kontakt i bilen. Jeg har en liste liggende over hvordan du gjør dette og hvilke målinger du skal få. Send meg PM med mail adresse så skal jeg sende deg det.
  6. Beklager, men jeg bor ikke i midt-norge. Men jeg ønsker å gi deg noen tips ettersom du ønsker å gjøre jobben privat. Jeg har byttet en del girkasser samt clutch på berlingoer som er fra 1997 til 2000. * Å bare bestille ny clutch er ikke helt normalt når du først skal ha ned girkassen. Da ville jeg kjøpt en " pakke " Som da inneholder trykkplate,clutch og hele pakken. Bestill også nytt utløser lager når du er i gang. ( Dette er mer eller mindre veldig normalt å bytte ) BIlligste prisen på dette er nesten 2000,- kr. * Eskosanlegget har veldig lett for å knekke. Demonter 3.stk skruer fra manifoilen eller under bilen. ( lurt å kjøpe ny pakning hvis du velger å ta av manifoilen, ettersom denne går i stykker når du tar den av ) * Letteste løsningen er å demontere innerskjermen på venstre forhjul. Da er det nærmest en lek å ta ned og opp girkassen. * Husk å ha sentrerings-sett til clutchen. Ellers må du ta det på øye-mål og da er det håpløst å få opp girkassen. * DU må kjøpe gir-olje. Ettersom denne renner ut når du tar ut akslingen. Sendt gjerne pm om det er noe du lurer på :)
  7. God aften. Jeg hadde samme problemet på min 1997 1,4. Nå er din bil riktignok litt yngre enn min, men jeg hadde det samme problemet som deg. For varm motor og kald luft i kupeviften. Jeg løste problemet med å lufte rørene på kjølesystemet. Jeg vet ikke helt hvordan det ser ut nedi panseret ditt, men kan tenke deg er noe lignende som hos meg. På torpedo vekken sitter det 2. stk slanger til kupeviften. På disse slangene så er det montert en liten lifte skrue. Ta å åpn denne skruen og da skal kjølevann og kanskje litt bobler komme ut. Jeg luftet også på selve termostaten. På toppen av termostaten står den en 16-17 mm skrue som du da skrur ut. Start motoren og etterfyll kjølevæske til all luften er ute og sett skruen på plass. Hvis dette problemet skulle oppstå selv etter at du har luftet systemet, og at du har samme problemet med at kupè varmeren slåser kald luft. Da må du kontrollere slangene som kommer fra baksiden av vannpumpen. Denne baksiden er kun laget av plast og tåler ingenting. Litt info: * Motoren kan ikke være kald når du skal gjøre dette, ettersom termostaten da er stengt. * La motoen stå på tomgang. Pass på at kupè-varmeren står på varme og at viften er på. * Termostaten står montert i fronten på motoren, øverste slange på radiatoren går inn på termostaten. * Dekselet til vannpumpen er kun mulig å se når du er under bilen. Det dekselet ligger ved starteren. Dette er bassert på min erfaring fra 1997 model Berlingo, men jeg kan tenke meg at det er det samme systemet. Beklager skrivefeil. Er trøtt :)
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår