God aften.
Jeg hadde samme problemet på min 1997 1,4.
Nå er din bil riktignok litt yngre enn min, men jeg hadde det samme problemet som deg.
For varm motor og kald luft i kupeviften. Jeg løste problemet med å lufte rørene på kjølesystemet.
Jeg vet ikke helt hvordan det ser ut nedi panseret ditt, men kan tenke deg er noe lignende som hos meg.
På torpedo vekken sitter det 2. stk slanger til kupeviften. På disse slangene så er det montert en liten lifte skrue. Ta å åpn denne skruen og da skal kjølevann og kanskje litt bobler komme ut.
Jeg luftet også på selve termostaten.
På toppen av termostaten står den en 16-17 mm skrue som du da skrur ut. Start motoren og etterfyll kjølevæske til all luften er ute og sett skruen på plass.
Hvis dette problemet skulle oppstå selv etter at du har luftet systemet, og at du har samme problemet med at kupè varmeren slåser kald luft. Da må du kontrollere slangene som kommer fra baksiden av vannpumpen. Denne baksiden er kun laget av plast og tåler ingenting.
Litt info:
* Motoren kan ikke være kald når du skal gjøre dette, ettersom termostaten da er stengt.
* La motoen stå på tomgang. Pass på at kupè-varmeren står på varme og at viften er på.
* Termostaten står montert i fronten på motoren, øverste slange på radiatoren går inn på termostaten.
* Dekselet til vannpumpen er kun mulig å se når du er under bilen. Det dekselet ligger ved starteren.
Dette er bassert på min erfaring fra 1997 model Berlingo, men jeg kan tenke meg at det er det samme systemet.
Beklager skrivefeil. Er trøtt :)