Jump to content
Bilforumet.no

Berntsenxpress

Bruker
  • Content Count

    17
  • Joined

  • Last visited

About Berntsenxpress

  • Rank
    Registrert bruker
  • Birthday 12/10/1993

core_pfieldgroups_99

  • Modell (eks S4)
    406
  • Biltype (eks Audi)
    Peugeot
  • Årsmodell (eks 1995)
    1998
  • Motor (eks 1.6)
    2.0
  • Modifikasjoner (eks konfilter, eksos)
    Turbo
  • Fylke
    Rogaland

Contact Methods

  • Bosted
    Sandnes
  1. Det jeg ikke skjønner er hvorfor bilen ikke starter med egr ventil helt lukket, og hvorfor den dør ut på tomgang hvis jeg lukker spjeldet manuelt?
  2. Nå har jeg en ny teori. EGR ventilen står helt åpen hele tiden, først trodde jeg ikke det hadde så veldig mye å si. Hvis jeg kiler en 8mm kopp bak armen på spjeldet slik at den står nesten igjen, så starter bilen mye lettere, starter så og si med en gang. Kanskje motoren får for mye luft i starten når spjeldet står helt åpen, og at det er derfor den er tungstartet. Skal demontere EGR ventilen og rengjøre den, eventuelt kjøpe ny.
  3. Update (blir veldig sporadisk her ettersom bilen er så jækla uforutsigbar) kjinna bilen tom for strøm, filteret ble liksom aldri helt fylt opp. lada batteriet fult, å prøvde å starte igjen. Starta med en gang. kjørte den 30 minutt, gikk veldig bra. Lot den stå over natta. Starta opp igjen, starta så og si med en gang. Virker som hvis den står over lengre tid uten å kjøre med den, så slår den seg vrang... kjørte med den med det gjennomsiktige filteret fra Biltema. Er det greit å kjøre rundt med det? Og ikke det originale?
  4. Har brukt bilen litt de siste dagene. Er tungstarta, men starta alltid til slutt. Kjører fint, ingen problem. Når jeg stopper bilen, og så starter den igjen, så starta den med en gang. Venta jeg en stund, så var den tungstarta igjen. nå har bilen stått urørt i helgen. skulle starte den nå, da var den veeeeeeldig tungstarta, kjinna mye, og til slutt kom den i gang. Kjørte 1 minutt, stoppa ved første rundkjøring. Satt den i grøfta og tok bil nr. 1 stedet. Kom tilbake etter en time, fikk da så vidt start på den, men måtte bruke en dæsj startgass. kjørte den hjem i gårdsrommet. Prøvde det du sa Jesper. Bypassa hele filteret. Brukte kun et slikt gjennomsiktig filter fra Biltema i stedet. Filteret fyltes opp fort, bilen starta. Gikk i 10 sekund, så stoppa. Nå starter den ikke i det hele tatt lengre. Nå når jeg kjinner, kommer det ikke diesel inn i filteret...
  5. hmm, hei igjen! Hadde meg en 30 minutters kjøretur i går, ingen problemer, bortsett fra at den gikk ganske dårlig. Skulle ut å kjøre med den i dag, måtte kjinne ganske lenge før den omsider startet. Kjørte sikkert i 2 minutter før den døde ut. Nå er det ikke snakk om å få start igjen. Nå er jeg på bristepunktet her. Sjekka dieselfilteret, her kunne jeg fylle på en del. Er det rett og slett fødepumpa som fortsatt er feilen? Hvor langt skal tandempumpa egentlig suge diesel? Helt fra tanken, eller fra filteret? Kan det være noe feil med noen av vakumslangene inn på tandempumpa da? Vet det har vært litt rot med de forskjellige vakumslangene i motorrommet, men skal være på plass riktig. Har EGR ventilen noe påvirkning på vakuumet eller dieseltilførsel? Sjekka spjeldet i EGR ventilen, og den står fast åpen, selv om bilen ikke går. Kan dette ha noe med at bilen stoppa? Nå hjelper alt av synsning, all hjelp mottas med svært stort takk!
  6. Bytta alle dieselslanger i motorrommet pluss nye slangeklemmer. Kjørte eksternt batteri på fødepumpa i tanken for å prime systemet. Fikk diesel gjennom hele systemet. Starta opp bilen, starta på førsten. Nå starter den å går uten stopp. Mye styring blei det, men virker som passaten funker nå. Da avslutter jeg dagboken min her. Kanskje den kan være til hjelp for noen andre som kommer over samme problem.
  7. Kjøpte ny matepumpe fra biltema og satt i tanken. Kobla alt sammen. Samme skjedde. Tandempumpa på motoren begynner å suge luft etter hvert. Begynner å lure på om det kan være tandempumpa likevel... Skal for sikkerhetsskyld bytte alle dieselslanger, for å være sikker på at dette ikke er problemet. Noen tanker? Er det noe jeg har glemt? En eller annen sensor som slår inn feil?
  8. Ok. Pønska ut en plan her om dagen. Jeg satte på diesel direkte på tandempumpa på motoren, da fikk jeg start, slik som beskrevet innledningsvis. Etter det kobla jeg alt sammen igjen, diesel fra tanken via filteret. Jeg bytta ut dieselslangene med gjennomsiktige slanger. Starta bilen opp. Så gikk den på tomgang i ca 10 minutter før den døde. Da så jeg at slangen fra filteret til tandempumpa begynte å suge masse luft. Samt like etterpå stod det statiske luftbobler i slangen fra tanken til filteret. Det tyder jo veldig på at matepumpen i dieseltanken kutter ut et etter et par minutter. Skal kjøpe ny matepumpe og prøve med den. Vil jo tro at dette vil fungere. Kommer tilbake med oppdatering.
  9. Hei og hå! Nå har jeg googla meg ihjel på nettet, blir ikke noe klokere heller. Mulig jeg har gått helt i "condition black" her og bare ser problemer og overser løsninger.. Prøver meg på et innlegg her på forumet, da det kan gi meg svaret jeg så sårt trenger. Har en Passat TDi 1,9 , 02 modell som jeg sliter noe voldsomt med. Bilen har vært tungstartet de siste månedene, men har startet til slutt med mye kinning. Den siste uken har den blitt veldig mye verre å starte, så bytta ut dieselfilteret i håp om at det skulle bli bedre. Det ble det ikke. Nå for leden dag stoppet bilen opp i en rundkjøring, da var det umulig å få start på den igjen, måtte bli tauet hjem. Prøvde å starte den igjen dagen etterpå, ingen start. Sjekket alt det elektriske; riktig ohm på glødepluggene, og fikk spenning på alle kablene som kobles på glødepluggene. Regner med det ikke er noe feil på det elektriske. Koblet ut tempsensoren, slik at den gløder lenge, det gjør den, men starter ikke. Hengte en flaske med diesel i toppen på panseret med en slange direkte inn på vakuumpumpa på motoren for å utelukke dieselfilter og matepumpe. Da fikk jeg så vidt start på bilen, måtte hjelpe til med en dasj startgass (huff huff). Jeg hadde samtidig en flaske koblet på "ut" enden av dieselfilteret, den ble fylt opp rimelig fort. Koblet sammen vakuumpumpe til filteret igjen, da startet bilen veldig fint. Hadde bilen på tomgang i cirka 10 minutter før den stoppa. Prøvde å starte den igjen etter det, ingen start... Prøvde igjen, og igjen, og igjen, prøvde igjen med en dasj startgass, ingen start.. Etter prosjektet ovenfor sier det meg vel at fødepumpa i tanken og slangene frem til filteret, samt at filteret ikke er problemet (?). Det jeg tenker selv kan være feilen, er at vakuumpumpa ikke klarer å holde trykket oppe lenge nok, eller at det er noe tull med dysene? Er jeg på ville veier? kan det være noe annet? er jo en drøss med sensorer og målere på denne bilen. Nye dyser og vakuumpumpe er en dyr affære, hadde håpet på noen innslag, synsing, meninger før jeg går til innkjøp av nye deler og begynner å skru. All hjelp mottas med stor takk! Mvh fortvilet sjel som kun har skrudd på gamle bensinbiler.
  10. Monterte i 4 nye tennplugger i dag. Tro det eller ei men bilen starta som bare det! Tok en god runde for å være sikker på at den var i orden, alt gikk fint. Takk for alle svar og alle som har bidratt!
  11. Da skal jeg bort på Biltema å kjøpe meg 4 nye plugger. Forskjellen på rotorene er minimale. Nummere på den orginale stemmer overens med det som står på eska, så er vel lite sannsynlig at det er den...
  12. Har sett at jeg har gnist i alle pluggene. Kan det være at de ikke er bra nok? Koster bare en 150 kr for 4 nye plugger på biltema, er plugger fra biltema bra nok? Prøvde å starte bilen i dag. Fikk start på den, men døde etter en 2 sekunder. Som sagt helt i starten; Jeg kjøpte ny rotor fra Mekonomen, når jeg sammenligner den jeg kjøpte og den orginale så er de ikke 100% like utseendemessig. Kan det være det som ødelegger?
  13. Hei igjen! Tilbake fra reise, og klar for å skru igjen! Skrev nok at det var fuelrail ja, men var hvis en stor feil... Det er monomotronic ja.
  14. Fikk ordna meg en Haynes manual for POLO 94. Fant ut at jeg hadde BOSCH mono-motronic. Skal sjekke timing på register. Er det en idee å bytte registerreim, kan det hjelpe? Skal kjøpe meg en kompresjonsmåler, å sjekke kompresjon også. Motorkoden er AAV Nå har det seg slik at jeg skal på jobbreise de neste 2 ukene... Får ikke skrudd noe særlig bil da, men første "pri" når jeg kommer hjem er Poloen! Kommer tilbake med oppdatering når jeg får anledning til å skru igjen. Det settes stor pris på alle svar! Herlig med hjelp fra fagkyndig personell når en er helt alene om problemet ;)
×
×
  • Create New...

Important Information

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å opptimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Hvis du klikker videre på siden aksepterer du vår bruk av cookies.