Gå til innhold

emykm

Bruker
  • Innholdsteller

    3
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Om emykm

  • Bursdag 02/10/1964

Contact Methods

  • Bosted
    Bergen

emykm's Achievements

  1. Hei. Jeg ser at jeg har svart på feil spørsmål, beklager. Jeg har ikke erfaring med å bytte bærekule på Xantia. Hei. Jeg har skiftet alle kulene på min 99. mod Xantia sedan. Etter tips fra Citroen-forhandler og Haynes Service Repair Manual gjorde jeg følgende: - Hevet bilen til maks. høyde - Ved hjelp av stor vannpumpetang løsnet jeg såvidt på kulene - Få deretter ut alt trykket i det hydrauliske systemet ved å senke bilen helt ned, stoppe motoren og åpne en ventil som fjerner resttrykket ved maks. en omdreining på ventilen. En suselyd høres som indikerer at resttrykket forsvinner. Ventilen sitter midt foran like bak radiatoren. - Skru av kulen for hånd eller vha. stor vannpumpetang, oljefilter-"tang" og sett på ny. Jeg teitet nye kuler bare med hendene etter å ha smurt glideflaten med olje slik en gjør ved påmontering av nytt oljefilter. Gjør dette med kule for kule. Det kan bli litt søl av LHM-væske. NB. Alle kulene er ikke like, noen er kun beregnet for montering midt mellom hjulene foran eller bak. - Etterpå: teite til trykkventilen foran - Fyll på manglende LHM og hev og senk bilen noen ganger og sjekk at LHM-nivået er ok. Mission completed.
  2. Hei. Jeg har en 99 mod. Xantia 2.0 HDI. Når jeg bremser og bilen og er kommet ned i veldig lav fart, hugger bremsene til foran. Jeg har skiftet hovedbremsesylinder uten at det hjalp. Jeg lurer på om det kan ha noe med ABS-systemet å gjøre. Dette består, slik jeg har forstått det, blant annet av to ulike deler i motorromet plassert like foran LHM-væsketanken. Er det noen som vet hvilken av disse to delene som mest sannsynlig bør skiftes? Eller er jeg på villspor?
  3. Hei. Jeg har en 99 mod. som fikk problemer med å heve / senke seg når det var frost. Det viste seg at høyderegulatorene var problemet. Sannsynligvis var det samlet seg vann i dem. Jeg skiftet begge høyderegulatorene og har etter dette ikke hatt dette problemet. Høyderegulatorene er lett å skifte. Utfordringen er å finjustere regulatoren etter montering. Med tålmodighet går det bra. En må prøve og feile en del ganger: 1) justere 2) starte motoren og prøve å heve/senke og vurdere. Gjenta punkt 1) og 2) inntil innstillingen er. NB. Små justeringsmarginer.
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår