Hvor mye trykk kjører du? Det som forårsaker tenningsbank kan ha flere årsaker og sammenhenger.
For høy fortenning, for mager blanding mellom luft og bensin,
høy innsugstemperatur og ikke minst høyt ladetrykk og høy kompressjon.
For å få vekk tenningsbank må du ha lavere fortenning, og eller gi den mer bensin.
Som oftest så oppstår tennignsbank der motoren har maks effekt / dreiemoment,
så her må du kompansere med litt lavere tenning eller gi den mer fuel.
Ofte kan du få tenningsbank i overgangen til ladetrykk, og dette skyldes jo naturligvis for høy tenning/mager blanding.
Du kan gjerne legge ut et bilde av tenningstabellen din her.
Angående wastegate i friluft (screamer pipe) har absolutt ingen innvirkning på lambda.
Eksosen som går forbi lambda, og den som går ut i wastegate,
har samme innhold luft/bensin.
Flere biler blir også levert orginalt slik at wastegaten går ut i downpipen, ETTER lambdaen.
Dette vil jo i utgangspunktet bli det samme som sånn du har på din golf.
Bla audi 2.2t har dette.