Heisann! Har hatt et lite problem med min 2000 Passat, 1,9Tdi i senere tid (siden vår/sommer). Jeg er hobby-mekaniker, og vet nødvendigvis ikke helt hva jeg snakker om alltid, men: Det forsvinner litt olje, ikke voldsomt mye, men såpass at den går fra "midtstilling" på peilepinnen til minimun mellom oljeskift (10 000km). Den har også blitt tung å få i gang, men det virker som det hjelper på å gløde 3-4 ganger, da kommer den lettere. Enda verre nå selvfølgelig da det har vært rundtom 10-15 minusgrader de siste ukene. Men, jeg byttet alle glødepluggene i høst, selv om det ihht. ohming kun var 1 som var gåen. Utgjorde ingen særlig merkbar forskjell. I tillegg har jeg litt hvitrøyk som henger med et stykke på veien, men som ser ut til å forsvinne når motoren blir varm. Det minker også ca. 1/2 liter kjølevæske annenhver måned. OG, oppå motoren sitter det en sak, og her er jeg utenfor mitt "område" (Se vedlagte bilder).
Jeg antar det kan være en ventil til venstre der som slipper ut overtrykk fra motoren, og at den grønne klumpen er oppsamling/fltrering e.l. Slangen mellom er nemlig sprukket, og nødreparert med el.teip. Rundt slangen var det fra tid til annen en del gris, og det dukker smått opp igjen ettersom at teipen ikke holder så lenge av gangen.
Jeg lurer derfor på om det kan være her motoroljen min forsvinner, i form av oljedamp? Og er det mulig at det gjennom samme slangen kommer inn luft, som igjen finner veien inn i forbrenningen, og i form av kondens lager hvitrøyk i starten? OG, kan dette være grunnen til at den er tungstartet, at det blir feil med trykket/komprimering/e.l. siden denne slangen er sprukket?
Så, hva heter denne dingsen oppå motoren, og hva kan være grunnen til hvitrøyken, tungstarten og oljesvinnet?
Takker for svar!