Hei!
Min Audi A4 (2002-mod. automat) ville for 2 uker siden periodisk ikke kjøre i reversje. Den stod bare i "fri", og P-N-D-R blinket. Bilen gikk vel da i nødmodus. Jeg fikk time hos Møller, som diagnoserte problemet. Det viser seg at styreenheten i automat-kassa har tatt kvelden, og det koster 19.000kr å bytte (12' for styreenheten, og 7' for arbeidet, samt bytte av ATF-olje.)
MøllerBil oppgir da at i følge historikken på bilen, så er det ikke blitt byttet olje på autom.-kassa siden bilen var ny. Den skal jo byttes per 60.000km. i følge serviceheftet. Og bilen har nå kjørt 190.000! Dette er mest sannsylig grunnen til at styreenheten er ødelagt.
Bilen har hat alle servicer den skal ha, og service-heftet er stemplet. Kan jeg da sende regningen til de som har hat de aktuelle servicene på bilen??
Verkstedene som har tatt servicen på 60.000, 120.000 og 180.000 har ikke haket av ruten for "for alle 60.000km", men på "Longlife sevice", "oljeskift" og "inspeksjon".
Så er det tidligere eier som skal få regningen for ikke ha sjekket hva verkstedene utførte ved service? Skal verkstedene selv vite hva som skal gjøres ved de forskjellige servicene på de forskjellige bilene, og når de stempler service-heftet, så er det er garanti for at de har gjort det som skal gjøres?
Eller er det jeg som selv må ta regningen da jeg selv ikke har satt meg grundig nok inn i bilens sevicer og intervaller??
Ble et juridisk spørsmål dette, ikke så mye teknisk. Men trenger alle kommentarer jeg kan få.