Jeg hadde håpet på noen konkrete innlegg. Istedet kommer det som vanlig en sekk med synsert og meninger.
Ettersom dette sert ut til å være ganske nytt for noen, skal jeg forklare enkelte detaljer.
ad 1. verditap
Det er riktig at du ikke får tapet før du selger. Men det er der latent. Det løper ikke fra deg. Verdien av din bil har sunket i verdi. Dette verditapet er reelt. Du har mindre verdier igjen. Det er en kostnad.
ad 2. Renter av bilverdien er en kostnad, selvfølgelig.
Om du låner hele beløpet når du kjøper bil (Finansieringsselskap), vil du måtte betale renter av lånebeløpet hvert år, i tillegg til avbetaling.
Renter en en utgift du har hvert år. Om du ikke låner til finansiering, er renten tapt inntekt (du kunne fgå renter av pengene). Renten jeg satte var effektivg rente etter skattejustering på 28%.
ad 4. Årsavgift. skal være ca 3000. varierer noe.
ad 6. Dekk. Bruk av dekk er også avhengig av kjørestil. Anta at du kjører 3 år (ca 50.000km) på ett sett - koster 3000, blir det 1000 pr år.
ad 7. Poenget her er å få vite omfanget av service.
Om du gjør jobben selv, eller lar verkdtedet gjøre det, er det interessant å vite omfanget.
Jeg skal være litt uhøflig som avslutning. Ut fra de innlegg jeg også har sett i ANDRE tråder, er det klart at mange ikke skjønner hva det virkelig koster å ha bil.
Idag er det 3 store poster: bensin - verditap - fortsikring,
Om du kjører mye med eldre bensinbil, er det idag bensinutgiftene som er dominerende. 20000 km med en bil som bruker 1 liter/mil, koster ca 24000 i bensin! Jeg tror mange undervurderer dette.
Når noen sier at det koster 5-10000 pr år å ha bil, er det bare tull.
Derfor håpet jeg på konkrete eksempler, som kunne være en god informasjon for nye bilkjøpere.