Gå til innhold

mrd99

Bruker
  • Innholdsteller

    5
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Om mrd99

  • Bursdag 03/18/1981

Contact Methods

  • Bosted
    Hønefoss

mrd99's Achievements

  1. Her er det bare å brette opp ermene og sette i gang. Det som er viktig å merke seg er at rusten ofte strekker seg et stykke utover de områdene som synes gjennom lakken. Så det kan være lurt å ta bort skjermen din, for rusten har nok spredd seg litt ned der. Personlig liker jeg ikke å bruke stor vinkelsliper. Dette er fordi den har veldig høy hastighet og varmer opp stålet mye. Når du varmer stål så fører det ofte til at det bøyer seg, og det vil du ikke. Ikke alltid det synes så godt mens du jobber, men i etterkant når du får på lakk vil det synes veldig godt. Der i mot bruker jeg vinkelsliperverktøyet til Dremel. Den er liten men veldig effektiv! Og så trenger du grovt sandpapir og en pussekloss. Jeg bruker også pussemaskiner og av og til sandblåser, men dette er du ikke avhengig av. Så er det bare å sette i gang å pusse bort all rust. Pass på at du får bort alt, med Dremel vinkelsliperverktøyet kommer du lett til. Etter du har fjernet all rusten er det lurt å pensle på en ruststopp, for de porene du evenutelt kan ha gått glipp av. Puss over hele området med sandpapir, så ser du godt om du har fått med deg all rustspredning. Da er grunnarbeidet gjort. Så er det over til sparkling. Dette er obligatorisk! Hvis ikke blir resultatet forferdlig. Har du pusset hull i karosseriet så må du sparkle igjen med glassfibersparkel. Merk at glassfibersparkel gjerne vil ha noen cm ekstra med bindeområde. På andre området så bruker du bare vanlig sparkel. Husk å bruke to-komponent sparkel, da herder det raskt og du kan fort begynne å slipe over det. Så sliper du det fint med sandpapir. Om du ikke er helt fornøyd med resultatet så legger du på et lag med finsparket over, og sliper igjen. Er du fortsatt ikke helt fornøyd så må du legge på et nytt lag over igjen og slipe litt mer. Husk: - bruke pussekloss og lange rette pussedrag! - sparkelspader i plast eller gummi - grovere sandpapir i starten og finere sandpapir etterhvert som du nærmer deg ferdig - vaske området med aceton - sparkel binder ikke til skitt og støv - bruk maske, du puster inne mye du ikke skal puste inn når du pusser Så er du klar for lakkarbeidet!
  2. Hei, jeg trenger litt hjelp til feilsøking! Når jeg starter bilen min så sliter den litt med tunggangen for den vil bare stoppe om jeg ikke gir litt gass hele tiden. Men, etter noen få minutter så stabiliserer den seg og det er ikke noe mer problem. Jeg prøvde å justere på gassvaieren, men, når da bilen stabiliserer seg så ruser motoren seg da litt - så det var ikke en løsning. Hvor skal jeg begynne å feilsøke for å finne ut hva som er problemet?
  3. litt våtsanding og rubbing gjorde susen!
  4. Etter å ha sparklet kjørte jeg bare Presto Primer. Brude jeg tatt på epoxy-grunning under primeren? Takk for råd så langt! I dag skal jeg prøve å våtslipe med 1000 og 2000, rubbe og polere - blir spennende å se. Det som skapte problemet er at det er så sårlig trykk i klarlakken, så måtte holde boksen så nære bilen.
  5. Jeg har et lite problem med lakking av bakluken min. Det var litt rustproblemer så jeg pusset bort rusten og spraklet igjen. Så primet og lakket jeg. Så langt alt vel. Men, når jeg tok på klarlakken så var jeg uheldig og fikk rennemerker noen steder. Så jeg tok 1200 sandpapir og fjernet det, og lakket over igjen med klarlakk. Ulempen er at det ble et ganske matt utsende. Hva burde jeg gjøre? Burde jeg gå over igjen og slipe med vann og våtpapir (1200 eller flere korn)? Burde jeg i så fall lakke over igjen da? Dette er første gang jeg begir meg ut på å lakkere selv, så takker for alle råd og tips!
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår