Hei,
Jeg har nylig kjøpt en bruktbil som en bilforretning solgte for en kunde i sin forretning. Bilen kostet 300.000.
Da jeg kjøpte bilen fikk jeg kun opplyst om at bilen hadde en liten lekkasje bak som jeg skulle få ei ny rute på og kunne fikse. I å med at det ikke fulgte noen garanti på bilen men ble lovet at det skulle tas en grundig sjekk og service på den hvor de da skiftet oljefilter og pollen filter. Alt annet var i god stand ble jeg fortalt av selger. Det fulgte heller ikke noe tilstandsrapport på bilen.
Kontrakten ble skrevet 14.4-09 men selve bilen ble ikke kjørt ut før etter servicen Mandag den 08.06.09.
Da jeg er ukjent rundt biler fikk jeg en venn senere som er mekaniker til å ta titt på den siden jeg hørte noen små ulyder. Få dager etter at jeg kjørte den ut.
Han merket flere ting feil med bilen enn bare disse ulydene. Bilen viser seg å ha ødelagte lenkearmer både foran og bak.
Lekkasje av olje under motoren. Slitte dekk som må byttes snarest. Dogg i frontlyktene (tar inn vann). Og div andre feil.
Det jeg lurer på er om jeg har da rett til å heve dette kjøpet (altså bruke reklamasjons retten) da jeg ikke er fornøyd med bilen i det hele tatt. Spesielt etter at disse feilene ble oppdaget og jeg ble ikke opplyst om. Jeg har tenkt nå å kjøre bilen inn hos NAF for å se om det fins enda flere feil enn bare disse. Mener at disse feilene burde ha blitt oppdaget av mekanikerne da servicen ble tatt på verkstedet dems da vi var tydelige for de som har peiling rundt biler. Jeg ble som sagt opplyst at bilen var i god stand og ingen feil funnet.
Håper dere kan svare på dette.