Gå til innhold

Skipper

Bruker
  • Innholdsteller

    3
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Om Skipper

  • Bursdag 01/21/1952

Contact Methods

  • Bosted
    Asker

Skipper's Achievements

  1. Hvis du googler på "Prius pulse gliding" finner du ganske mange treff på kjørestilens betydning for bensinforbruket. "Pulse gliding" innebærer at du gir gass opp til ca 40 miles (64 km/t), en såkalt "pulse". Deretter foretar du en "glide", dvs ruller til hastigheten kommer ned i ca 30 miles (48 km/t) før du tar en ny "pulse". Skal ikke gå inn på detaljene her, se artikler på nettet. Det skal være veldig besparende. Personlig har jeg liten tålmodighet til en slik kjørestil, og den kan skape problemer for bilister som ligger bak. Men jeg har prøvd og observerer at "gliding" skjer med null bensinforbruk, dvs. gliding er rulling med bensinmotoren stoppet. Det forutsetter at motoren har blitt varm. Ellers er det dramatisk å oppleve hvor stor betydning det har å være "lett på gassfoten". Bensinbesparende er du hvis du tenker deg at du har et egg mellom foten og gasspedalen, og at det ikke skal knuses.
  2. Jeg har kjørt min Prius 18000 km, litt over ett år. Kjøpte den ny. Et par forhold har stor innvirkning på bensinforbruket: 1)Om du har oppnådd varm motor 2)Hastigheten du kjører i Korte turer der motoren aldri rekker å bli varm drar bensinforbruket opp. Høye hastigheter drar forbruket opp. Med min kjørestil ligger jeg typisk på 0,52 liter pr mil. Når jeg kjører lange turer (dvs. varm motor) på svingete veier med hastighet på 60 km/t eller mindre, er forbruket nede i 0,42 liter pr mil. Når jeg kjører i Oslo sentrum og motoren er varm, er forbruket nede i 0,41 - 0,45 pr mil. Her går ikke trafikken fort, og motoren slår seg av ved all venting ved rødt lys osv. Mer bensingjerrig bybil av denne størrelsen finnes ikke tror jeg. Hvis jeg "jukser" og nullstiller gjennomsnittsmålingen etter at motoren er blitt varm, kan jeg klare meg med 0,35 til 0,40 l pr mil. Men da gjelder noen forutsetninger: 1)Farten lavere enn 70 km/t 2)Flatt terreng, dvs. ikke bratte bakker Sist sommer kjørte jeg Oslo Mosjøen, 94 mil, på en tank, 0,43 liter pr mil. Fulgte trafikken dvs. 80 - 100 km/t hele veien pluss noen 50-soner og ganske mange forbikjøringer. Tilbake, med det meste av turen om natten, gikk det en del fortere og jeg kom opp i 0,45 liter pr mil. Ja, det finnes nok like gjerrige dieselbiler på langkjøring. Men jeg tror ikke noen slår Prius i langsom bytrafikk og langsom kø. Også er det en bil med mange morsomme tekniske løsninger, som f.eks. automatisk lukeparkering og talestyring av air-conditioning og en haug andre finesser.
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår