Jeg har en Volvo S40 som strøyk på EU godkjenningen. Har ikke noe erfaring med å fikse på biler, men fikk tak i verkstedshåndboken og bestemte meg for å sette i gang. Har fjerna bakfanger for å fikse en sprekk med glassfiber, har sett på bremsene og gjort litt småting som skifte av olje, luftfilter og tennplugger.
Bremsekaliper:
Begge bremsekaliperne bak ser ut til å henge, det er vanskelig å bevege hjulet med hendene (når bilen er løftet og park.brems er koblet ut). Videre beveger ikke hendelen der park.brems festes i det hele tatt. Er usikker på om denne er rustet fast eller om stempelet har rustet fast. Regner med at det bare er å bytte bremsecaliper uansett?
Bremseskive:
En bremseskive har "mer enn 25% rust" i følge EU-kontrollen på NAF. Kan dette ordnes med elektrolyse/rustfjerning eller må den byttes? Samme gjelder ett bremserør.
Bremseskjold:
Bremseskjoldene er mer eller mindre rustet i stykker og detter av hvert øyeblikk. NAF reagerte ikke på dette på eu-kontrollen. Er dette noe som kreves da det er en del som er original på bilen, eller spiller det egentlig ingen rolle?
Foringer bak, stor slakk:
Dette har jeg ikke lest meg opp i, men det høres ut som noe jeg burde la et verksted ta seg av, eller er det noe ikke-mekanikere hadde klart?
Registerreim (tannreim):
Finner ikke servicehåndboken fra forrige eier, så jeg er litt usikker på når denne ble byttet sist (om det i et hele tatt har blitt byttet). Er det noen måte å sjekke tilstanden til denne? Ser ut som den har små sprekker. Er dette meget alvorlig, bør den byttes asap?
På forhånd tusen takk for alle svar :)