Gå til innhold

liztar

Bruker
  • Innholdsteller

    22
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Om liztar

  • Bursdag 04/03/1990

Contact Methods

  • Bosted
    Lillehammer

liztar's Achievements

  1. Hei! Jeg har en del problemer om dagen med min 245 90' LH2.4. Bilen går tilsynelatende helt normalt, men ca 15% av tiden jeg kjører med den går turtelleren bananas. Den hopper opp og ned og ingen ting gir helt mening. Samtidig virker det som om kanskje bilen bare går på noen av sylinderene, for jeg har merkbart mye mindre effekt enn det jeg skal. Jeg kan også nevne at om det er fuktig ute, eller har regnet masse, er det ofte jeg aldri får start på bilen. En gang skulle jeg noe viktig, og dro den på starteren kanskje ti ganger. Etterhvert fikk jeg litt turtall, og jeg trykket gassen i bunn. Gradvis gav motoren mer turtall og etter noen minutter med rusing var den som før. Bare at problemet over tikket inn igjen som vanlig. Jeg er student, og har egentlig ikke tid til å feilsøke så mye/mekke om dagen. Bilen må EU-godkjennes nå, og jeg vurderer tanken om å bare sette den på verksted og be de fikse disse problemene. Jeg vet at håndbrekk ikke fungerer på venstre side, så det må iaf. fikses før EU. Jeg tror ikke det er så mye mer. Jeg har aldri hatt en bil på verksted, så er det sannsynlig at man kan ta alt i samme slengen og bake inn en EU-godkjenning (gitt at det ikke er andre mangler), og i såfall hvor mye er realistisk at dette koster? (Trenger ikke være merkeverksted)
  2. Liten oppdatering her: Bilen ble plutselig helt vrang. Gikk så vidt, bensin i eksosen. Viste seg at den nye LMM'en hadde røket. Satt på den gamle igjen, som forsåvidt fungerer, og ting var som før. Jeg får ny LMM av BCB som reklamasjon. Legger i noen lapper og kjøper original denne gangen. Bilen gikk forøvrig fint med gamle LMM i en ukes tid, så var det samma gamle greia. Har litt mer info ang. den opprinnelige feilen som jeg nå sliter med. Bilen bestemmer seg som sagt noen ganger for å gå i vrang-modus. Dette merker jeg hvis jeg f.eks skal inn i et kryss og clutcher. Turtallet dropper normalt til rundt 1500, men så plutselig detter det med voldsom fart ned til 750 hvor den står og surmuler litt. Gir jeg noe annet en veeeldig forsiktig og lite gass da, dør den. Målte forresten spenningen på terminal 3 på LMM-kontakten. Den stod på 2.26V, leste vel at den skulle være 2.3. Er det greit? Eller er det noe feil her? Håper på at muligens den nye originale LMM-en (blir en Bosch overhalt på volvoverksted-type) kommer til å løse problemet mitt, men er litt skeptisk siden den forrige ikke gjorde det før den røk. Lurer fortsatt litt på lambdasonden om denne kan ha noe å si. Skal få målt denne og tenker jeg. EDIT: Målte nettop, svingte mellom 0,2 og 0,7V ca. Håper på hjelp i denne monologpregede og døde tråden. EDIT: Jeg har ikke fått noen feilkoder etter at jeg byttet til den gamle igjen. Kan vel også nevne at muligheten for at den fusker mindre nå er preget av mye fint og varmt vær om dagen.
  3. Og vi humper og humper. Bilen går ræva som vanlig. Leter stadig etter flere svar, og snublet over noe interessant på nettet. Denne fant jeg her: http://www.volvoclub.org.uk/faq/EnginePerformanceSymptoms.html#PoorDriveabilityBadAirMassMeterSymptoms Dette virker nesten som problemet mitt :o Dette med gasspådrag, at den må bare ha litt gass i starten før den går normalt. Noen andre som har hatt det samme? Ser at løsningen her er å bytte LMM, det har jeg jo gjort :\ Jeg skulle gjerne visst hvordan man kunne sjekke om kabelen til LMM var hel og fungerte slik som den skulle. Er det noen som kan gi en kort innføring i bruk av voltmeter på slike ting? Ellers kommer en kompis av meg med en Biltema lambda på onsdagen og skal hjelpe meg å sette inn denne. Vi triller fortsatt med 3-2-2
  4. Kan jeg spørre hva som skjer med bilen din siden den fusker? Hvordan oppfører den seg?
  5. Så nesten lyset i går da jeg fikk 1-1-1 etter en kjøretur. Senere på kvelden var 3-2-2 tilbake. Lurer nesten på om det kan være noe med LMM-kabelen også? Er det noen måte å få byttet denne på? Hvor sitter den andre enden på denne kabelen?
  6. Det var jo ikke irr hvertfall, bare en god dose med kontaktfett. Jeg tok å fjerna litt av det og fyrte på med WD-40 overall.
  7. Jeg reagerte på det gule i kontakten når jeg skulle bytte LMM, så jeg ringte en kompis. Han sa det sikkert var kontaktspray, så jeg tenkte ikke noe over det og bare plugga den i. Hva skal jeg bruke for å ta vekk det a? Må vel rense inni nye LMM-en også nåda. I pluggen ligger det no snørr-farga på hver eneste pin :S
  8. Oi, det ble mye på en gang :p Ja, jeg testet å dra ut LMM og starte bilen for å sjekke. Tydelig at LMMen fungerer hvertfall for bilen døde med en gang uten den. Satser på at det er lambda. Det du snakker om er kontaktrens-opplegg ait? Det er no gul gugge inni kontakten på LMM :p Altså, det skal nå funke å lodde faenskapet, men jeg bare grøsser litt pga årstiden . Er ikke akkurat nå du legger deg på grusen under bilen og mekker. Hvordan er det med de på BCB til 6-700? Er det samma trælet der? Hva er denne AMM wire?
  9. Da var jeg og prøvde igjen. Nå gjorde ikke bilen slik man så på filmen lenger. Etter en ca 5km lang kjøretur og en test-start igjen så jeg på diagnosen. 3-2-2, og bare den. Prøvde tre ganger. fortsatt 1-1-1 på 6-tenning.
  10. Må bare si takk for at du vil hjelpe meg først og fremst. Setter stor pris på det :) Jeg tenkte samme tanken, så jeg har vært ute for 10min siden og tatt av polene. Skal ut igjen nå og sette på. Tipper jeg kjører en 5km rundte og leser av igjen da, så skal jeg poste her hva jeg fikk denne gangen (like spennende detta her :P). Ja, for det var dette jeg tenkte også. At de tok kunne gå litt om hverandre. Blir nok å kjøpe ny lambda. Håper det går greit å kjøpe fra biltema som du sier. Når det gjelder montering av dette ser jeg du nevner lodding(grøss). Hadde kanskje håpet at det var litt plug and play med denna :( Finnes det noen guide til hvordan man skifter lambda?
  11. Da var jeg ute og sjekka: Hull 2 (bensin) = 3-2-2, første gang jeg prøvde. Trykka på knappen en gang til og fikk 2-2-2, trykka en gang til og fikk 2-3-2. Du sa det skulle komme rett etterhverandre, men gjorde ikke det. Rart jeg fikk ulikt hver gang jeg prøvde. Men etterhvert var det bare 3-2-2 og 2-3-2 som stod. 2-2-2 fikk jeg bare en gang. Hull 6 = 1-1-1 Siden 2-2-2 ikke finnes ser det ut som er det mulig jeg har sett feil. Jeg ble ærlig talt ikke så mye klokere. 2-3-2 = labdareguleringen som er feil? Bytte sonde? 3-2-2: LMM som er gåen? Skifta jo den :S Kan det være noe med koblingen?
  12. Jeg tok opp en film av en start og lastet den opp på denne linken hvis noen er interessert i å se hva som skjer: http://strandyoung.com/volvostart.3GP Åpne den i VLC-mediaplayer hvis når du skal spille den av. Har du den ikke? Last den ned på videolan.org. Beste mediaspillern som fins :)
  13. Etter jeg byttet LMM er motoren enda rarere. Nå begynner den å fuske rett etter oppstart samma hva. Når man starter holder den på å dø, er nede på 4-500rpm, lambda lampa begynner å lyse, så justerer den seg opp igjen, lampa slukker og den står å går tilnærmet vanlig. Den kan være ugrei på gassen som nevnt tidligere, men den blir normal igjen etter noen minutter. Jeg kjøpte nytt luftfilter og injection cleaner i dag, så skal bytte luftfilter å prøve cleaner til uka når jeg skal fylle full tank igjen. Håper fortsatt på svar hvis noen har noen tips. Hørte forresten med volvo i dag hvor mye de skulle ha for å lese av diagnosen. 400 sa de. Drøyt sier jeg.
  14. Ny LMM fikset IKKE problemet. I dag var den vrang igjen. Det virker som om den bare gjør det når det er fuktig ute, for jeg tror aldri at den har hatt problemet når det har vært tørt. Startet den opp, den stod å svaiet og holdte på å dø. Samme greia når man gir gass. Den humper og harker seg opp til rundt 1500 og den går helt fint. Nå trenger jeg virkelig hjelp, for skjønner ikke hva som kan være galt her :(
  15. Da var jeg på BCB i dag og kjøpte ny LMM, kosta meg 1500. Kjøpte greit et par med hvite blinkers og. Testa litt fram og tilbake. Bilen starta og gikk bra. Klarte faktisk og få den til å gå fremover i andregiret i litt oppoverbakke bare på clutchen. Motoren justerte seg etter hvor mye jeg pressa den. Det var jo en forbedring. Satser på at den er i fin i morgen tidlig når den er kald og god også, så håper vi på det beste.
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår