Jump to content
Bilforumet.no

Rossa

Bruker
  • Content Count

    18
  • Joined

  • Last visited

About Rossa

  • Rank
    Registrert bruker
  • Birthday 02/02/1970

Contact Methods

  • Bosted
    Bergen
  1. Takk for svar! Vet ikke hvilket turtall osv, men har fått svar om at ladetrykkreguleringen er helt defekt og motorgange er ikke helt bra. Har som sagt god erfaring med merkeverkstedet. De anbefaler ny bruktmotor, men hadde jo håpet å slippe det... Finner ikke engang en brukt motor... Vurdere å la dem fikse turboladeren og krysse fingrene for at det blir bra da...
  2. Fikk en kjip melding fra verkstedet om at det har lekket olje inn i motoren (Octavia 1,9, 2004, 140.000 km). På testkjøing av mekaniker detonerte det, og motoren ville ikke slutte å gå selv om tenningen var av. Det har aldri skjedd før (vi kjører forsiktig fordi turboen de siste 5 årene har slått seg ut ved stor belastning, kode: rusk i turboen), og bilen har fungert fint den! Nå vurdere vi å bytte turbolader, men merkeverkstedet vil ikke anbefale å reparere fordi de ikke kan garantere at motoren er skadet pga oljelekasjen. Vi vurderte innbytte, men ingen oppkjøper vil gi bud... Vi har hatt god erfaring med merkeverkstedet, men ønsker å høre om noen andre har erfaring med dette. Takker for alle svar!
  3. Det lekker servo-olje gjennom mansjetten på høyre side på min Octavia 1,9 tdi forhj.drift, 2004. Tanken er tom, og antar det lekker i overgangen mellom styrestaget og tannstangen, eller i tannstangen? Finner ikke tegn på lekkasje noe annet sted. Kjørte ca 6 km etter skurrelydene oppsto. 1. Kan jeg kjøre hvis jeg etterfyller servo-olje? 2. Ligger det en foring et sted som enkelt kan byttes? Eller må jeg i banken og tigge mer penger? 3. Er det vanskelig å bytte styrestaget? (hvis det er det som må byttes...?) Det virker litt trangt der innerst... Er det moment på koplinger? Regner med det er smart å bytte mansjetter samtidig... Håper ingen sier jeg må bytte hele skiten... Takker veldig for svar!
  4. Har en kompis som sliter med at girkassen ikke vil opp i gir. Altså; den skifter fra 1 til 2, men så er det slutt... Han har ny verkstedsbyttet girolje/filter. Noen forslag på hva han kan gjøre/justeringer/andre ting?
  5. Da kom svaret... Lageret ble byttet og hjulene justert. Men; det viste seg at bakakslingen var skjeiv, og måtte jekkes på plass! Det tok laaaang tid. Sikkert resultatet etter en smell på glatten fra i fjor, der jeg seilte og traff vinkelrett med hengerfestet på en betongsjikane... Skjeiv bil kan kanskje ikke forklare lagerslitasje, men kanskje kragebeinsbruddet for en mnd siden? Uansett, må vel kunne si at verkstedet gjorde en god og samvittighetsfull jobb, billig! Og det blir nok tyggis og honning under treet, men det vanker uansett en god flaske vin til mekanikeren:)!
  6. Bilen er 2004 modell, og garantien er gått ut for en stund siden. Dessuten ikke Møllerverksted. Synes 4900,- totalt for bytte av et lager er dyrt i desember... I juli derimot hadde jeg neppe klaget, med mindre jeg oppdaget at andre verksteder tok halvparten. Det var samboeren min sin far som avtalte med verkstedet, kompisavtale! Og nå føler jeg meg som en ungdom og grønskolling der svigers skal ordne opp. Ungdom ok, men grønskolling ikke ok! Jaja, min egen feil å ikke sjekke prisen godt nok på forhånd! det blir noen små krukker med honning og tyggis under juletreet i år...
  7. Tror jeg gikk på en god smell i dag... Kjøpte originalt hjullager til 1200,-, og det var ok. Fikk det byttet i dag, min samboer hentet bilen og det kostet 3700,-!!! Ser at andre har fått tilbud på 1500,- - 3500,- for begge sider inkl lager. Hva bør jeg gjøre??
  8. Ja, jeg er litt usikker, og hører på gode råd! Da blir det nok verksted på meg... Takk for svar!!
  9. Må bytte bremseskivene bak på min 1,9/110hk 2004 ABS. Har kjøpt originale deler, men lurer på om det er like enkelt som på biler u/ABS. Har gjort det flere ganger med tilsvarende eldre biler. Kan jeg påvirke ABS-følere eller noe slikt? Takker for svar:)!
  10. Lenkearm? Takk for det cosworth87!! Da bytter jeg den i morra. Har forresten sveiseapparat, men har ikke fått helt teken på det ennå. Sveisene ser mer ut som blanke kakkerlakker i kø enn sveiser... Må nok trene en stund til!
  11. Ser ut til at "noen" har kjørt litt hardt, og knukket kragebeinet på bilen... Derfor har jeg to spørsmål: 1. Er dette et stabilisatorstag? http://www.facebook.com/photo.php?pid=3813868&id=705267925 2. Kan jeg med enkelhet bytte det selv, eller må jeg ha noe spesialverktøy? 3. Takker for svar!
  12. Rossa

    Tregstartet dieselmotor..

    Der er de byttet, alle sammen. Litt trangt nedi der og kobberbåndet måtte av likevel, men etter å ha tatt bort tilførselsrørene og skrelt av litt av de fleste knokene så gikk det til slutt. Byttet jammen meg alle slangene i samme slengen også, de var ganske morkne. Nå starter bilen som den aldri har gjort før, jippi!! Takk for alle tips!! sender deg en PM ang himkok Juba!
  13. Rossa

    Tregstartet dieselmotor..

    "Gjenbruksdiesel" er bare et lokalt begrep for gjenbrukt matolje.. De jeg kjøpte den av er dessverre nedlagt, men dieselen var fin og billig, 6,10- + MVA! Biodieselen jeg bruker nå er basert på Raps fra Norge, Tyskland eller Polen. Ikke fra land som har mangel på hverken mat eller jordbruksareal akkurat.. Men personlig kunne jeg gjerne kjørt på diesel laget av avfall.. Eller laget det selv! Skal sjekke glødingen som dere anbefaler! men bør jeg bytte alle samtidig/forebyggende? Har hørt at de som lyspærer, de kan vare i en time eller i 10 år. Jeg vet ikke, bilen starter jo til slutt uansett, så kanskje det bare er en av fire som er defekt? Jeg har ikke peiling.. Og, eh..; hva stiller jeg inn multimeteret på? Og hva ser jeg etter? (Har ikke mekket bil på 15 år..:uhhmmwhat?: , men har to hender, to øyne og ti fingre med varierende bevegelighet..) Lekkasje på pumpen skal jeg sjekke, naturgummipakninger kan jo smuldre litt, men det blir først etter glødepluggene. Og naturligvis etter jeg har funnet ut hvordan jeg sjekker den! Takk for nyttige tips, glad jeg fant dette forumet!
×
×
  • Create New...

Important Information

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å opptimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Hvis du klikker videre på siden aksepterer du vår bruk av cookies.