Jump to content
Bilforumet.no

ekvals

Bruker
  • Content Count

    21
  • Joined

  • Last visited

About ekvals

  • Rank
    Registrert bruker
  • Birthday 10/10/1978

core_pfieldgroups_99

  • Modell (eks S4)
    320CI
  • Biltype (eks Audi)
    BMW
  • Årsmodell (eks 1995)
    2000
  • Yrke eller sivil status
    Styrmann
  • Motor (eks 1.6)
    2.0
  • Fylke
    Møre Og Romsdal

Contact Methods

  • Bosted
    Ålesund
  1. ekvals

    bmw x5 FEIL

    Når det er sagt, så har jeg vel ikke bidratt så mye selv til problemstillingen til trådstarter. Vist du er noenlunde ok på engelsk, vil jeg på det sterkeste anbefale http://www.xoutpost.com som nevnt tidligere. Et genialt forum, fullt av folk som gjerne vil hjelpe til, der mest sannsynlig noen andre har opplevd det samme.. Lykke til..
  2. ekvals

    bmw x5 FEIL

    Vel, greitt nok.. Inlegget til trådstarter kan vel kalles mangelfullt. Uansett, finnes det flere måter å veilede felles forumbrukere på. Jeg er medlem av flere forum, og er av den oppfatningnen at som regelen sier finnes det ikke dumme spørsmål, bare dumme svar. Hadde det vært flere X'er på veiene blant brukere av forumet her, hadde han nok fått flere gode tips.. Jeg bruker http://www.xoutpost.com , og det er nesten ingenting en ikke kan få svar på der. Det er heller ikke alle som er klar over at det er en smal sak å lese av koder. Og spør du meg, kan det i mange tilfeller være greit å ha en ide om hva som feiler bilen før en kontakter verkstedet. Det er ikke lenge siden jeg fikk et overslag fra et BMW verksted på 15800, der de skulle fikse noe på x'en. Jeg hadde ganske god peiling på hva som skulle gjøres, og jeg måtte nesten krangle meg til at de kuttet noen av operasjonene for å redusere prisen til 12500 spenn.. En knapp måned senere hadde en kompis av meg bilen inne til å gjøre samme jobben, og da fikk han et overslag på direkten pålydende 12000.!!! Du mente sikkert ikke noe spesielt med innlegget ditt, men jeg ble litt provosert at du ikke kom med noe konstruktivt i innlegget ditt.. Ha en fin helg..
  3. ekvals

    bmw x5 FEIL

    Ikke for å være frekk tilbake, men maken til idiotisk svar skal en lete lenge etter. Det formelig oser misunnelse av innlegget ditt.. Hvor mye kan en bil maks koste før en ikke har lov å spørre andre om råd.??? I mine øyne har du ingenting her inne å gjør, for du har tydligvis ikke forstått konseptet med å ha forum.!!!
  4. Hei. Vet ikke om denen er aktuell ennå, men jeg kan dele mine erfaringer med bilen. Jeg har første generasjon bensin versjon, så har ikke erfaring med dieselen. Det jeg har hørt om dieselen, er at momentet er litt for høyt for girkassen som står i førstegenerasjons X5 (før facelift). Derfor har denne blitt ødelagd hos flere, noe som fører til en ganske stiv utgift for å utredes. Jeg vil tro at dersom bilen chippes øker belastningen ennå mer på girkassen, og er derfor ikke å anbefale. Bruk av gass pedal og eventuelt hva som trekkes har stor betydning, men dersom en kjøper brukt, er det ikke like lett å vite hva bilen er brukt til. Chippingen gir en kjappere bil med bedre drivstoff forbruk, dersom en er fornuftig med gasspedalen. Bensinversjonen av X5 3.0l opplever jeg som forholdsvis kjapp. Den er jo tung, men i forhold til størrelse etc, synes jeg den klarer seg fint. Oppfatningen av dette er selvfølgelig varierende etter hva en er vandt med. Men jeg tror 0-100 er oppgitt til 8,8 sekund, om jeg ikke tar mye feil. Ellers er kvaliteten ikke mye å si på. Den har jo sine ting, men en må huske på at denne bilen har maaange deler, og dermed er det flere ting som kan gå i stykker. Noen kjente svakheter som kan nevnes er, girkasser på pre facelift diesel verjonen, vindusheiser, disa ventil, automatisk nivå reguleringen, låsekasser sentrallås, belter og pulleyer... Et annet problem med disse bilene, som er ganske graverende er veivhusventilasjons systemet. Dersom bilen brukes mye til småkjøring, uten å komme opp i skikkelig arbeidstemperatur, går kondensen i oljen over til vann, som igjen blander seg med oljen og lager den kjente "majonesen". Når dette legger seg i slangene til veivhusventilasjoen, og det blir under 8 minus på vinteren, fryser ojle/vann blandingen å lager en propp. Ved kjøring da, vil trykket bygge seg opp i motoren, helt til noe gir etter. Det som som regel gir etter er toppdekselpakningen. Reperasjon av forssen veivhusventilasjon og toppdeksel pakning kommer på en 12000 spenn.. Dette unngås ved å kjøre bilen varm slik at kondensen fordamper, men igjen, dersom bilen brukes mye til små kjøring <15min, er det en relativ stor risiko for at dette kan skje. Ellers er delene som du sier forholdsvis dyre i Norge. Jeg er ikke mekaniker, men ordner det meste som jeg kan selv. En side med mye god info og hjelp, som har spart meg for mange tusen kroner er http://www.xoutpost.com . Jeg prøver å kjøpe delene fra USA når jeg kan. Eksempelvis koster nkg pluggene til denne bilen rundt 231 spenn på mekonomen. på pelicanparts.com får en samme pluggene for rundt 40spenn.!!!! I tillegg får en 15% rabatt hos flere steder dersom en er medlem av bmw klubben. Der er også mange org. deler på ebay. Å her kan du ofte få delene uten å måtte betale moms i Norge. Jeg gikk fra 255 18" sommerhjul til stag oppsett med 315bak, og 275 20" felger framme. Jeg merket lite eller ingen forskjell på komforten. Annet at den tar svingene bedre. Det er store dekk, så selv med 20"felger er der en god del gummi igjen. Når alt dette er sagt, er det den beste bilen jeg har kjørt. En sitter høyt, har bra med krefter, og kjempekomfort. Jeg vil anbefale bilen tross de mangler den "kan" ha...:)
  5. Hei.. Jeg har ikke vært så aktiv på forumet her det siste hallåret... ER du fortsatt intr i å se bilder kan jeg poste... Beemerworld.. Fikk du igjen feilmeldingen, eller ordnet det seg..?
  6. Tøff bil beemerworld. Heftige felger..:) Jeg har funnet noen style 214 replica 20" felger i england jeg tror jeg bestiller snart. Stag oppsett med 275 fremme og 315 bak.. Kommer på ca 13000 inklsuive toll.. Jeg har 300mm spacere bake på noen 18 toms felger, men det går ikke med de felgene. Der er en som heter Per på finn som selger clear lykter med xenon til disse.. Du kan godt prute på prisen hans også, jeg kjenner en som fikk de rimligere.. Jeg moddet de originale lyktene med xenon. Stigbrettene kjøpte jeg fra taiwan. Han tok 470us inklusive frakt. I tillegg skrev han en redusert verdi og unngikk dermed litt toll.. Jeg liker bedre de uoriginale siden de ikke stikker like langt ut fra siden. Enkle å montere også. Jeg har email adressen hans ennå.. Jeg har også lyst å sote fremrutene.. Det gjør seg.. Men har brukt litt masse penger på bilen siste tiden. Skal ha meg blanke eksosrør, led baklykter felger etc, så får se hva som skjer..:)
  7. Litt usikker på hva du er ute etter. Er det noen som har kjørt på bilen din å stukket av.? Den du har bilde av der, er en desember 2004 modell. Jeg har serienummer til den også.. Det nummeret du beskriver fra deksel på tåkelyset sier bare at de er brukt på X3 2.5i, og 3.0i versjon E83. Vanskelig å finne årstall fra den.. Jeg har ikke sett noen original versjon av X3 som er totalt lakkert helt ned, uten at jeg kan si at det ikke finnes.
  8. Hmmm.. Tror det kan være vanskelig.. Ofte er delene laget lang tid før de er montert på bilen.. Har du ikke noe annet å gå etter.? Siste 5 siffer på serienummer kan gjør susen, eventuelt kjennetegn.
  9. Hva måtte du ut med felger på denne størrelsen.? Jeg vurderer å få tak i noen 20" felger selv, men de fleste er gankse kostbare i Norge. Tror 22" tar vekk litt for mye av komforten for min del, selv om det nok ser heftig bra ut.:)
  10. Hei. Jeg tror ikke det vil hjelpe å oppdatere kartene for å få æøå tegnene. Jeg regner med han har 16:9, stort display på 2002 modellen.? Selv har jeg 4:3, 2001, der språket på kartdelen er tysk. Så vidt jeg har funnet ut, må jeg endre softwaren i nav modulen for å endre dette. For det er vel når du søker etter gate etc, at æ ø å mangler.? Dette kan gjøres selv ved hjelp av litt endring på nav filene, og legges innn via cd. Du finner info på det forumet jeg viste til på den andre tråden din. http://www.x5world.com
  11. ekvals

    Bmw x5

    Hei. Har du fått noen til å se på feilmeldingen din.? Nivåreguleringen er desverre en svakhet på disse bilene. En side med MASSE info om X5 jeg kan anbefale er http://www.x5world.com Jeg tok et kjapt søk på problemet ditt, og ser det kan være alt fra ventiler og slanger til selve pumpen som kan forårsake feilmeldingen. Dersom du skrur litt selv, er det en del du kan gjøre selv, men selve feilsøkingen er ofte det vanskligste.;) Jeg ser også fra forumet at dersom ikke du hører rare lyder fra systemet, eller at bilen er jevn, kan det være noe så enkelt som en sensor som har sluttet å virke. Pumpen er forresten under reservehjulet. Lykke til..:)
  12. Hei. Det er det nok ikke.. Konstant 4WD. Men ja, fine er de.;)
  13. Her har du noen bilder av kjerra. Den er nylig nylakkert etter at den ble utsatt for herværk.. Jeg tok like godt å lakket sort helt ned, hele veien rundt. Ble svært fornøyd med det. Lakket også grillen og takrails til samme farge som resten.. I dag installerte jeg uoriginale stigbrett. Egentlig skal det lyse i angel eyes på langlyset og. Slik var den før lakkering:
  14. Halla. Gratulerer med ny bil..:) Jeg kjøpte en sort i fjor høst.. 2001 3.0l importert fra USA i 2005.. Er veldi fornøyd selv om der har vært enkelte mindre fiksings på den.. Har du bilder å poste.? Jeg skal legge ut noen av min.. Har gjort et par mod's for å få den som jeg vil, og er ganske fornøyd med den.. Kan anbefale ww.x5world.com på det varmeste.. Der finner du info om de meste du lurer på med bilen, og får mange gode svar på ting du lurer på.. I tillegg er der masse nyttig gjørdetselv guider..
×
×
  • Create New...

Important Information

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å opptimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Hvis du klikker videre på siden aksepterer du vår bruk av cookies.