Logo

Gå til innhold

9Kompresjonstest



Rayho

Rayho 03.April.06 - 16:48

  • #1
  • Opp

    Rayho 03.April.06 - 16:48

  • #1
  • Opp

    Noen som er skikkelig inne på komtest av motor??? Skal dette testes på varm eller kald motor. En kompis av meg målte komp på en motor, men den var ikke gjennomvarm. Kompresjonen var noe ujevn. Har dette sammenheng, altså varm/kald motor jevn/ujevn komp??. Tenker at det kan kanskje hende at ikke alle sylindrene blir like fort varme...??
    vrtx

    vrtx 03.April.06 - 17:16

  • #2
  • Opp

    vrtx 03.April.06 - 17:16

  • #2
  • Opp

    la bilen gå i ett par minutter i allefall. blir fort varmt. om det er kaldt eller varmt så ser du jo fort om det er store avvik fra sylinder til sylinder..
    texas_ranger

    texas_ranger 03.April.06 - 17:21

  • #3
  • Opp

    texas_ranger 03.April.06 - 17:21

  • #3
  • Opp

    hva har det egentlig og si om det er litt mere/mindre komp i en av sylinderene?
    Omegamannen

    Omegamannen 03.April.06 - 17:37

  • #4
  • Opp

    Omegamannen 03.April.06 - 17:37

  • #4
  • Opp

    stempelring slitasje.osv, vis ulik kompresjon fra sylindre fra syldindre
    Rayho

    Rayho 03.April.06 - 17:42

  • #5
  • Opp

    Rayho 03.April.06 - 17:42

  • #5
  • Opp

    la bilen gå i ett par minutter i allefall. blir fort varmt. om det er kaldt eller varmt så ser du jo fort om det er store avvik fra sylinder til sylinder..


    Har hørt at det skal utføres på varm motor, kald motor gir for lave tall tror jeg. Men spørsmålet var mest tenkt på om differansen som var mellom sylindrene på kald/halvlunken motor kan utlignes og forsvinne når motoren blir gjennomvarm???
    Rayho

    Rayho 03.April.06 - 21:30

  • #6
  • Opp

    Rayho 03.April.06 - 21:30

  • #6
  • Opp

    Komptest på varm motor, med lukket gasspjeld var 11,5kg på den laveste, og 12,5kg på den med høyest. Er dette ok, eller mye avvik??
    vrtx

    vrtx 03.April.06 - 21:59

  • #7
  • Opp

    vrtx 03.April.06 - 21:59

  • #7
  • Opp

    helt normalt.
    Mercedes-Benz190E

    Mercedes-Benz190E 05.March.11 - 16:03

  • #8
  • Opp

    Mercedes-Benz190E 05.March.11 - 16:03

  • #8
  • Opp

    Ta deg en kjøretur la oss si 20 min så bilen har sånn ca rukket å blitt litt varm og rett og slett bare plugg det på men ikke med verktøy bare skru med slangen og sørg for at motoren ikke starter. Hvis det er ujevn kompresjon på noen av disse så kan du ta en spiseskje med Olje og helle i den sylinderen du tester. Grunn til at det kan være ujevn er for at det er rett og slett litt slitt.
    Finn ut hva din bil skal ha som resultat og det trenger ikke å være helt nøyaktig bare sånn at det er i nærheten av hverandre.
    Beste å gjøre er å bare dra ut de andre tennplugghetene og feste på målern og la det motoren gå rundt 3-4 ganger. Sikkert du vet dette her men i tilfelle :P
    Einar

    Einar 06.March.11 - 18:56

  • #9
  • Opp

    Einar 06.March.11 - 18:56

  • #9
  • Opp

    Skal taes på varm motor, med flat pedal og bensinpumpe frakoblet om det er innsprøytning.
    Alle plugger ute.
    The Next

    The Next 11.March.11 - 10:40

  • #10
  • Opp

    The Next 11.March.11 - 10:40

  • #10
  • Opp

    men ein komptest seier ikje mykje om det er på Ventiler eller på Stempel svinnet er då...,ein trykktest er meir og stole på...

    Finner du ikke svar på det du lurer på? Her ser du hvordan du spør om noe nytt