Gå til innhold

Dorsken

Bruker
  • Innholdsteller

    9
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Om Dorsken

  • Bursdag 01/04/1954

Contact Methods

  • Bosted
    Oslo

Dorsken's Achievements

  1. Jeg har en sønn som skal kjøpe en 2009 mod Sprinter kassevogn m/løftelem og begynne som selvstendige transportør under et logistikk/transportfirma i Oslo. Han blir da å registrere seg med eget enkeltpersonforetak og skaffe seg et regnskapsbyrå. Men han har ingen erfaring med å drifte og ha ansvaret for sånt på egenhånd. Inntektssiden er grei ettersom det er avtalebasert med fast rute. Men utgiftssiden er det verre med. For her skal det jo settes av til både skatt og drift av bil m.m. Så jeg lurte på om noen her har forslag til hva en må tenke på å planlegge for av utgifter? Altså en type budsjettmal. Gjerne et regneark med budsjett for varetransport?
  2. Så er klage på vedtaket fra Risløkka Vegstasjon innklagd til Vegdirektoratet med den begrunnelse at jeg ønsker å prøve om den begrunnes i sedvane – eller om den er hjemlet i lov og regelverk. Det skal bli mrsmt å se resultatet/svar derfra. Jeg lover å oppdatere dere på svaret deres - men det kan nok ta litt tid tenker jeg.
  3. He-he - det kan se sånn ut Jeg Googla akkurat Vegdirektoratet for å finne en mailadresse å sende klage til - & her er URLen: http://www.vegvesen.no/Om+Statens+vegvesen/Kontakt/Kontakt+oss/Vegdirektoratet På siten deres står mailadressen det under fanen "Slik kontakter du Vegdirektoratet" firmapost@vegvesen.no Ikke akkurat tillitsvekkende sammenblanding mellom Vegdirektoratet & Vegvesenet. Jeg skal altså sende en klage på vedtak gjort av Vegvesnet til Vegvesnet. En slik klage burde gått til de ansvarlige/eierne, altså Samferdselsdep. spør du meg
  4. Jeg svarer på din påstand 3 først: 3)Er loven & rettningslinjer sånn - så ser jeg ingen grunn til å gå videre med det Men problemet er at både du & Vegvesenet ikke henviser til noe som helst - dere bare konstaterer at sånn er det. Det ser tilforlatelig ut, men ettersom den praksisen like gjerne kan være bygd på sedvane som lov & rettningslinjer - ønsker jeg det prøvd. 1) Jeg har ikke funnet ordet førstegangsregistrering brukt noe sted. Fra hvor har du hentet din påstand? 2) Parr og oddetalsår er sef praktisk for vegvesenet, men er det bare begrunnet i lang sedvane - eller finns det hjemmel for denne praksisen?
  5. Min Iveco 2000 modell ble første gang registrert med nye grønne skillter som varebil varebil kl.2 i mai 2011. Det er altså registreringsåret som 3 500 kg 2-årsregelen regnes ut fra
  6. Hvor har du det fra at reglene er sånn? Dessuten hva har det med saken å gjøre at det er en 2000 modell? Her er reglene: Forskrift om periodisk kontroll av kjøretøy § 4. Kjøretøy som er underlagt periodisk kontroll d) biler med tillatt totalvekt 3 500 kg eller mindre. § 5. Tidspunkt for periodisk kontroll Kjøretøy som nevnt i § 4 første ledd bokstav d skal framstilles første gang i det fjerde kalenderåret etter registreringsåret og deretter hvert annet år Hvor står det her at EU-kontroll skal følge parrtall/oddetall?
  7. Hæ Det er en annen bil, med andre egenskaper rettigheter og plikter, som ble registrert med EU-kontroll i mai 2011. 2 års-syklusen til den bilen mener jeg skal løpe fra siste den første EUkontrollen den hadde, altså fra mai 2011 - og ikke fra det den hadde i sitt forrige liv som lastebil.
  8. Takk og takk Jeg skal se mer grundig på "Forskrift om periodisk kontroll av kjøretøy" i morgen Til dere andre Jeg ser ingen grunn til å betale mer enn nødvendig, og ta EU-kontrollen oftere enn nødvendig - bare for at Vegvesenet har et rigid system for oppfølging av EU-kontrollen. Om jeg feks bruktimporterer og registrerer i "feil" år i forhold til første registreringsår - vil de da klare å kjøre konsekvente 2-års perioder på EU-kontrollen? Et system som både halter, er inkonsistent og behandler folk ulikt er ikke verd å videreføre
  9. Bakgrunn: Jeg har en 2000 modell Iveco varebil som fram til slutten av mai 2011 var registrert på 3.550 kg med hvite skilt. Høsten 2010 gikk den ikke gjennom EU-kontrollen på grunn av sidedøra. Den ble da avskiltet for bilen brukes bare i sommerhalvåret. Da jeg kjører gjennom bomringen flere ganger om dagen, fant jeg det svært lite hensiktsmessig å være registrert med 50 kg over 3,5 tonn - og dermed betale 3 ganger av hva jeg behøver. Så etter å ha vært gjennom de nødvendige modifikasjoner hos importøren ble bilen derfor nedregistrert i mai i fjor – og går nå på grønne skilt. Mitt anliggende: Etter å ha ringt vegvesenet mente han på «service-telefonen» der at årsaken lå i at vegvesenet betraktet min varebil som en parrtallsbil. Han så godt mitt poeng og anbefalte meg å sende vegvesenet en mail om saken. Dette med partallsbil kan nok være en grei "huskeregel" for vegvesenet - men altså ikke i mitt tilfelle. For min Iveco hadde siste EU-kontroll i mai 2011 - og skal jo etter 2 årsregelen ha neste EU-kontroll i 2012. Mail ble sendt Vegvesenet - og her er hva de svarte: Periodisk kjøretøykontroll av - XXXXX Viser til din henvendelse av 16.09.2012. Da kjøretøyet var registrert som lastebil, skulle det inn til EU-kontroll hvert år i august. Nå som kjøretøyet er registrert som varebil kl.2, skal det godkjennes i august 2012 som er kontrollåret, og deretter hvert 2. år. Det blir gitt en utsettelse av den opprinnelige fristen som var august, med ny frist til 31.10.2012. Dette betyr at kjøretøyet må være kontrollert og godkjent av et kontrollorgan innen 31.10.2012. Område Asker, Bærum og Oslo Om- og oppbyggingsgruppa Med hilsen xxxx xxxx Dette finner jeg svært urimelig. Deres svar inneholder ingen begrunnelse eller henvisning til lov & rettningslinjer - bare en konstatering av deres egen påstand. Varebil kl.2, på grønne skilt, skal såvidt jeg vet ha en periode på 2 år mellom EU-kontrollene. Min Iveco ble registrert som varebil kl.2 i mai 2011. Med deres påstand skal den altså etter kun 1 år - den første perioden den går som varebil, inn til ny EU-kontroll. Dette ønsker jeg å anke, men hvor henvender jeg meg for anke?
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår