Gå til innhold

Lukket eller bass refleks ?

Ranger emnet


audiman

Anbefalte innlegg

  • Svar 38
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Bassrekfleks gir mye trøkk ja, men til trance ville jeg kanskje hatt en lukket kasse. I en reflekskasse blir fort bassen mer buldrende, og til trancemusikk - som jo har en evne til å dunke meget raskt osv, vil nok elementet henge mer med hvis det får masse effekt, i en lukket kasse..

Mitt syn på saken..

 

Hvilket element snakker vi om her?

 

Mvh

- 06 Mod Audi A3 Sportback "Focal-Audi'n"

x 98 Mod VW Golf IV (solgt)

 

Stor takk til Anders Fleischer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du ute etter et generelt svar, eller gjelder det en spesiell kombinasjon av bil/element?

 

Generelle svar kan være svært vanskelige å gi, ettersom det er mange faktorer som spiller inn på det ferdige resultatet. Jeg skulle gjerne fortalt deg at 2+2=4 innen bilstereo, og at man kan sammenlikne det med Lego. En viss kombinasjon av forskjellige biter gir et bestemt sluttresultat. Som jeg nevnte i en annen tråd er det umulig å vurdere en type kasse over en annen på et generelt grunnlag. Lukkede kasser er lettest å bygge, ettersom de tillater en mye større feilmargin enn portede og båndpasskasser før de lyder dårlig. Og akkurat dette med korrekt dimensjonering og tuning tror jeg er det det "syndes mest" mot. Sammenlikn f.eks. en korrekt dimensjonert lukket kasse mot en feildimensjonert portet kasse. Hva lyder best? Lukket. Er portede kasser noe dritt av den grunn? Slett ikke.

 

Dessverre er det ikke enkle regnestykker innen bilstero. 2+2 kan være 5, 9, 3, 4 eller i noen tilfeller 11. La oss ta utgangspunkt i et bestemt basselement, gjerne en 12" ettersom det er den mest populære størrelsen. Om man simulerer en kasse i f.eks. Leap vil man kunne justere de forskjellige parametrene frem og tilbake til man sitter igjen med en kasse som simulerer svært bra i et lyddødt rom (free field measurement). Men ingen kjører rundt med lyddøde rom, så dette må man ta hensyn til. Ved å flikke ytterlige på parametrene kommer man etterhvert frem til en kasse som tar hensyn til de akustiske forholdene i en bilkupe (kan enkelt kalles transfer-funksjon). Selv om denne kassen ikke vil gi bra måleresultater i et lyddødt rom, vil den fremdeles låte bra i en bil, ettersom man har tatt høyde for bilkupèens akustikk. Men så støter man på nok et problem. En bilkupè er jo ikke en bilkupè. En Audi A4 Avant har en mye større kupè enn en Ford Ka. På dette tidspunktet innser man at man for å kunne forutsi hvordan det aktuelle elementet i den aktuelle kassen vil spille, bør man også vite hva slags bil det skal monteres i.

 

Store bilkupèer som stasjonsvogner, varevogner, minivaner, SUVer o.l. vil normalt ha en mindre heving av de lavere frekvensene(enn mindre kupèer), og denne vil også inntreffe lavere i frekvens. Små bilkupèer vil derimot ha en større heving av de lavere frekvensene, og denne vil inntreffe høyere i frekvens enn i en stor kupè. En kasse som spiller avbalansert og "riktig" i en større bil, kan fort låte boomete, ullen og treg i en mindre bil. På den andre siden vil en kasse som er dimensjonert for en mindre bil fort låte tynn og "utilstrekkelig".

 

Til slutt må man også ta brukerens preferanser med i regnestykket. Noen er helt avhengige av den tjukke, feite bassen som flyter rundt i bilen som varm margarin, noen liker best midbass (som oftest uten å selv være klar over at det er midbass de liker, ikke dypbass), andre igjen har et sett Rogers LS3/5 A stående hjemme og orker kanskje ikke dypbass i det hele tatt. 100 forskjellige mennesker har 100 forskjellige meninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja.. ville nok kanskje ha satset på noe mer effekt fra forsterker, hvis dette skal drives ordentlig!! Elementet vil gjerne ha 700 wrms, mens forsterkern gir litt under 500 wrms.. Ikke at det blir et problem, men trøkket du etterlyser ligger jo i effekten du klarer å tilføre elementet! Bare en liten tankevekker sånn på lørsdagskvelden...

 

Mvh

- 06 Mod Audi A3 Sportback "Focal-Audi'n"

x 98 Mod VW Golf IV (solgt)

 

Stor takk til Anders Fleischer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg vil anbefale deg denne http://www.amerikanskebildeler.no/product_info.php?cPath=2_36&products_id=153 ...

 

Har hatt det samme i en sierra eg hadde tidligere, og det spiller veldig bra...

Tror eg brukte en 70L kasse med 4" bassrefleks rør..

 

jepp, har mer tro på den der gitt!! da får du nok benyttet elementet på et "ordentlig" hvis..

- 06 Mod Audi A3 Sportback "Focal-Audi'n"

x 98 Mod VW Golf IV (solgt)

 

Stor takk til Anders Fleischer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår