Gå til innhold

Input og kompentarer behøves på nytt anlegg

Ranger emnet

El-LoCo

Anbefalte innlegg

Hei!

Driver å planlegger nytt anlegg, noe er allerede i hus mens noe vil ta lenger tid.

Hører på alt av musikk men ønsker i utgangspunktet noe som er i "SQ med litt futt" land. Cde'ene går fra Gorillaz, Pendulum og Prodigy til Supertramp og 80talls musikk.. En lett blanding mao ;).

Skal ha en diskret installasjon, dog har en del bagasjeplass som jeg kan offre litt av uten å miste noe søvn av det.

Bilen er en '97 A4 Avant.

Har følgende:

• Subelement: Focal 38 KX SPL
  • Spiller: Clarion DXZ958RMC

Har planer om å prøve å få Dag Johansen til å bygge en av sine særs eminente kasser til subben og tune den best mulig for SQ.

Spilleren har støtte for å leke delefilter, men er litt usikker på om dette er verdt å gjøre. Det er da et par alternativer for oppkobling:

spiller -> 6 kanals forsterker -> y-ledd -> forsterker -> sub

Denne ville da brukt totalt 4 kanaler for frontsettet, 2 kanaler for midbass i dørene bak og y-ledd til en separat forsterker til subben.

Vet dog ikke om dette er fornuftig måte å gjøre det på, midbassene kunne blitt delt opp ytterligere signalmessig på selve ampen for å ikke få alle sub signalene også.

Problemet med noe slikt er kanskje at mine evner til å justere et delefilter er langt dårligere enn høytalerprodusentene som lager delefilterene.

Det andre alternativet er forsåvidt da å kjøre spilleren i "normal" modus som gir front -> rear -> sub.

Da ville jeg bare hatt en firekanaler + en amp til subben og delt som normalt.

Komponentsmessig er jeg også litt usikker.

Funderer på både Audison og Helix, 1000.2 til subben kanskje? Elementet mitt kan kun kjøres i 4 ohm. Helix Competition A4 eller A6 avhengig av valg over?

Må vel om jeg skal leke med delefilter-i-spilleren planen ha et par forsterkere som også har innebygde filtere slik at jeg kan få skillt ut midbassen fra elementene.

Det er jo også en sak, vil den løsningen fungere ? Med 2 x 6.5" midbass i bakdørene ? Tanken er å bruke enten de små Focal subbene her eller noe fra morel kanskje? Dog litt dyrt.

Har tenkt på å bruke FOCAL 130KP foran og den miste K2 power subben i bakdørene om jeg går for den løsningen. Alternativt kan jeg gå for det relativt billige coax settet fra focal til en 15-1600,- i bakdørene bare for å ha noe der.

Har sett litt på Morel Elate 5 men det koster plutselig 50% mer og jeg vet ikke om det er verdt pengene ? Er fort 10.000 i høytalere med Elate 5 komp. sett og Elate 6 subene til dørene. På papiret kan det dog se ut til at disse elementene også tåler "mer juling" om jeg skulle havne i det hjørnet på vei hjem fra jobb..

Anyways, hadde vært takknemlig for input, tuning av delefilter osv får man vel strengt tatt ordnet på sikt uansett men jeg lurer på om det er noe "overkomplisert" i forhold til bruksområde? Kjennes litt ut som en galskap som fødes her nå.. ;).

edit:

fantastisk skrivefeil i topic, min unnskyldning er at jeg sitter på jobb, er trøtt, vil hjem, skal jobbe til kl 24.00 og skrev innlegget mellom telefoner fra kunder :P.

-'97 Audi A4 1.8 TQ Avant [Bilstereo!]

-'91 Ford Sierra 2.0i CL [Drept!]

-'96 mazda 626 2.0i GLX [solgt]

Spiller selges

Lenke til kommentar
Del på andre sider