HPfreak Skrevet November 16, 2005 Rapporter Share Skrevet November 16, 2005 Har en 1987 Volvo 245 som nå ruller 300.000 Men problemet mitt er at etter ca 1 times kjøring, begyner den å fuske skikkelig hvis jeg har den i et eller annet gir men har bare så lite gass at det er så vidt gassen tar. Akkurat mellom at bilen bremser på giret eller at den faktisk går litt fram. Bare holde farten. Og etter litt med slikt og jeg legger den i nøytral så hender det at den stopper opp. Da er den treig til å starte. Fyrer ikke skikkelig. Har sjekket pluggledninger, coil ledning, byttet fordeler lokk og rotor. Men problemet er der enda. Noen som har peil på hva annet det kan være? Siter Real muscles, real power! Prosjekt: http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=94304 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
R_Style Skrevet November 16, 2005 Rapporter Share Skrevet November 16, 2005 Har en 1987 Volvo 245 som nå ruller 300.000 Men problemet mitt er at etter ca 1 times kjøring, begyner den å fuske skikkelig hvis jeg har den i et eller annet gir men har bare så lite gass at det er så vidt gassen tar. Akkurat mellom at bilen bremser på giret eller at den faktisk går litt fram. Bare holde farten. Og etter litt med slikt og jeg legger den i nøytral så hender det at den stopper opp. Da er den treig til å starte. Fyrer ikke skikkelig. Har sjekket pluggledninger, coil ledning, byttet fordeler lokk og rotor. Men problemet er der enda. Noen som har peil på hva annet det kan være? La meg gjette! B230K motor? Siter 745 Turbo - 275,5 HK / 476 Nm Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
HPfreak Skrevet November 16, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 16, 2005 JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA.............................................. Så da regner med at dette er et typisk problem på disse motorene? Siter Real muscles, real power! Prosjekt: http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=94304 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
240GL Skrevet November 16, 2005 Rapporter Share Skrevet November 16, 2005 Hvis det er tenningsrelatert, er det min erfaring at svinghjulsgiveren ofte er synderen. Nettopp det at problemet oppstår når motoren er varm, etter ei tids kjøring, peker i denne retningen. Svinghjulssensoren består av en halvleder, og en typisk halvlederfeil er at de kan virke fint når de er kalde, men svikter når de varmes opp. Hvis ikke din har vært byttet før, ville jeg byttet den uansett. Koster tilsvarende ca. en halv times feilsøking på Volvoverksted. Si fra om du trenger tips om hvordan den byttes. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tnrfd Skrevet November 16, 2005 Rapporter Share Skrevet November 16, 2005 har du turteller? hva du har de detter turtelleren ned til 0 når motoren fusker? virker det som det er tenning eller bensin feil? Siter - Honda CB750K 1977mod Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
HPfreak Skrevet November 16, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 16, 2005 Jupp, der trenger jeg tips. Men stikker snart bort på verkstedet og hører om dem kan ta en sjekk for meg. Kjører 100 mil med den i uka så greit at den fungerer likssom. Takker :D Siter Real muscles, real power! Prosjekt: http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=94304 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tnrfd Skrevet November 16, 2005 Rapporter Share Skrevet November 16, 2005 Hvis det er tenningsrelatert, er det min erfaring at svinghjulsgiveren ofte er synderen. Nettopp det at problemet oppstår når motoren er varm, etter ei tids kjøring, peker i denne retningen. Svinghjulssensoren består av en halvleder, og en typisk halvlederfeil er at de kan virke fint når de er kalde, men svikter når de varmes opp. Hvis ikke din har vært byttet før, ville jeg byttet den uansett. Koster tilsvarende ca. en halv times feilsøking på Volvoverksted. Si fra om du trenger tips om hvordan den byttes. Akkurat det som skjedde på B230K motoren min. Bytta alt i tenninga utenom svinghjulsføleren og ingen forbedring så jeg er 99.9% sikker på at det var synderen. Jeg ble forbanna og slang i Bosh tenning fra en B230A isteden for å knote med føleren. Siter - Honda CB750K 1977mod Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
HPfreak Skrevet November 16, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 16, 2005 har du turteller? hva du har de detter turtelleren ned til 0 når motoren fusker? virker det som det er tenning eller bensin feil? Det virker som om det er tenningsfeil. Men har ingen turteller på bilen. Men når den ikke stopper så er det nesten. Kjenner den sliter med å holde seg på tomgang når den først begynner. Siter Real muscles, real power! Prosjekt: http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=94304 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
HPfreak Skrevet November 16, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 16, 2005 Akkurat det som skjedde på B230K motoren min. Bytta alt i tenninga utenom svinghjulsføleren og ingen forbedring så jeg er 99.9% sikker på at det var synderen. Jeg ble forbanna og slang i Bosh tenning fra en B230A isteden for å knote med føleren. Men er denne svinghjulsføleren dyr og vanskelig å bytte? For jeg har en komplett 2,8 liter motor som jeg skal ha nedi etterhvert bare jeg finner et sted å stå. Orker ikke å knåte så altfor mye med denne motoren før jeg skal sette i den nye. Hvis jeg ikke blir såpass forbannet at jeg setter fyr på hele driten ;) Siter Real muscles, real power! Prosjekt: http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=94304 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
R_Style Skrevet November 16, 2005 Rapporter Share Skrevet November 16, 2005 JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA.............................................. Så da regner med at dette er et typisk problem på disse motorene? Velkommen i gjengen...!:) Sleit som pokker med akkurat det på bilen min... Siter 745 Turbo - 275,5 HK / 476 Nm Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
HPfreak Skrevet November 16, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 16, 2005 Gøy. Men da er det kanskje bedre å bare selge hele driten og finne meg noe nytt? Må ha en bil som faktisk jeg kan stole på når jeg kjører. Siter Real muscles, real power! Prosjekt: http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=94304 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
240GL Skrevet November 16, 2005 Rapporter Share Skrevet November 16, 2005 Det er din bil, så du gjør jo som du vil. Men dersom du vil prøve å bytte giveren før du gjør noe mer drastisk, anbefaler jeg denne framgangsmåten: Giveren sitter like bak blokka, slik: Verktøyet du trenger er ei 10 mm hylse, langt (evt. flere) forlengerskaft og en sperrenøkkel. Og om du har uflaks, rustløserspray og tålmodighet. Den sitter med bare én bolt, den du ser like bak kabelen. Men selve sensoren sitter i et trangt hull i en aluminiumsbrakett, og hva du enn gjør må du ikke knekke den - ta heller tida til hjelp enn å bruke vold. Spray på tynn olje eller rustløser og jekk den forsiktig opp med f.eks. en kniv. Dersom noe går i stykker er det stor sjanse for at bitene ramler ned i klutsjhuset, og da står du foran en ut-med-girkassa-jobb. Når du setter inn den nye, anbefaler jeg at du sørger for å sikre bolten slik at du ikke mister den. (Jeg bruker å brette et papirark i fire, lage et trangt hull som bolten passer i som en improvisert holder, og så napper jeg vekk papiret når bolten har tatt gjengene.) Det vil sannsynligvis være vanskeligere å komme til enn hva bildet over viser. Hvis det synes helt umulig å komme til, bør det gå å løsne girkassefestet og jekke girkassa forsiktig opp litegrann - sånn at motoren bikker litt opp i bakkant, om du skjønner. Lykke til. Edit: Sensoren koster rundt 400 kr på Volvo. Mulig Mekonomen har den billigere, selv om jeg ikke finer den på sidene deres. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
HPfreak Skrevet November 16, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 16, 2005 Det er din bil, så du gjør jo som du vil. Men dersom du vil prøve å bytte giveren før du gjør noe mer drastisk, anbefaler jeg denne framgangsmåten: Giveren sitter like bak blokka, slik: Verktøyet du trenger er ei 10 mm hylse, langt (evt. flere) forlengerskaft og en sperrenøkkel. Og om du har uflaks, rustløserspray og tålmodighet. Den sitter med bare én bolt, den du ser like bak kabelen. Men selve sensoren sitter i et trangt hull i en aluminiumsbrakett, og hva du enn gjør må du ikke knekke den - ta heller tida til hjelp enn å bruke vold. Spray på tynn olje eller rustløser og jekk den forsiktig opp med f.eks. en kniv. Dersom noe går i stykker er det stor sjanse for at bitene ramler ned i klutsjhuset, og da står du foran en ut-med-girkassa-jobb. Når du setter inn den nye, anbefaler jeg at du sørger for å sikre bolten slik at du ikke mister den. (Jeg bruker å brette et papirark i fire, lage et trangt hull som bolten passer i som en improvisert holder, og så napper jeg vekk papiret når bolten har tatt gjengene.) Det vil sannsynligvis være vanskeligere å komme til enn hva bildet over viser. Hvis det synes helt umulig å komme til, bør det gå å løsne girkassefestet og jekke girkassa forsiktig opp litegrann - sånn at motoren bikker litt opp i bakkant, om du skjønner. Lykke til. Edit: Sensoren koster rundt 400 kr på Volvo. Mulig Mekonomen har den billigere, selv om jeg ikke finer den på sidene deres. Ah kjempe bra. Da vet jeg hvor jeg skal begynne. Stikker ut en tur nå i håp om jeg finner noen som har en slik en liggende. Kanskje greiere dette enn å bytte hele moteoren. Takker kjempe mye for god hjelp! kiddie Siter Real muscles, real power! Prosjekt: http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=94304 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
240GL Skrevet November 16, 2005 Rapporter Share Skrevet November 16, 2005 Vent med å takke til du ser hvordan det går! Men bare for å understreke: Sensoren sitter i forlengelsen av kabelen, støpt inn i et sylindrisk plasthus. Dette plasthuset må altså trekkes RETT OPP av hullet i braketten. IKKE bryt sideveis. Når bolten er ute, trekk og vri. Spray litt olje på om den sitter trangt, men ikke så mye at det renner ned i klutsjen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Per-Henrik Skrevet November 16, 2005 Rapporter Share Skrevet November 16, 2005 bytta en sånn føler en gang. måtte ut med hele gir kassa. Siter Trenger 16v topp til volvo rød blokk. PM ME... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.