Gå til innhold

Effekt til Focal Utopia 4,7" mellomtone

Ranger emnet

CoaSlip

Anbefalte innlegg

Skal bestille forsterker nå , og så står valget mellom enten en 2 kanaler eller 4 kanaler fra JL Audio, de er like fysisk , men forskjelllen vil være at 4,7" tommeren får 75 watt kontra 150w. Er det noen her inne som har peiling på om 75w er haugen på nok eller anbefales det med 150w ? Såklart snakker vi rms, ikke no-bullshittwatt her :D

ps: Jeg er syk , og er full i piller så jeg vet ikke hvor korrekt det jeg skriver er :)

(o) 94' Toyoda Carina E 1,6 Sportsbilrød

(x) 92' BMW 525ia

(x) 83' Mercedes Benz 190E Lorinzer

(x) 86' Ford Fiesta 1.1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt komplett Utopia 165W og har nå samme settet med 130KP basser (pga ikke plass til 6,5" i dørene.. Byttet bare bassene)

Min erfaring er at noe særlig under 100W ikke er nok. Puttet på en Audison VRX 2.400 (2x200W) og det ble en HELT ny hverdag!

Altså! de vil nok spille meget bra med 75W! Men for å utnytte potensialet i disse så tror jeg at jeg ville gått for høyere effekt (150W er bra)

Jeg har nå Audison LRX 4.300 kjørende som 2-kanals = ca 2 x 200W. Fungerer utmerket!

BMW 525DAT -01

Bilstereo kommer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe , hadde Tube-drivers på dette frontsettet før , nyyyydelig lyd, men veldig komprimert lydbilde ved høyt volum , og null midbass, skiftet til større forsterker , og du skal se trynet til "vanlige" folk som hører på anlegget når jeg skrur ned etterpå å sier at subben ikke er koblet til.... sykt. :) Det er sånt som gjør du vil bygge mer anlegg :D men back to topic, det er kun 4"'ern vi snakker om det fikk du med deg ? Så egentlig slik ut men. Vurderer 4 kanaler for å ha rear-fill evt no komp.sett i bagaseromsluka for show off :) hmm, valgets kvaler ... Forresten kommer også til å gi diskanten (TN51) 75 watt , noen formeninger om dette ?

(x) 92' BMW 525ia

(x) 86' Ford Fiesta 1.1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm.. så du skal kjøre aktiv deling da altså? (edit: ingenting galt med det altså) 4" er jo ikke så stort da, men 130KP (er vel veldig lik gamle 5,25" utopia) er like glad i effekt syns jeg som 6,5" (165W)

Jeg må innrømme at jeg rett og slett ikke har nok kunnskap til å bedømme behov for effekt for diskanter og "små" mellomtoner i forhold til større (mid)basser osv.

Men det er vel mange her i forumet som kan kommentere dette! Men at utopia er bare blir gladere og gladere dess mer effekt man pøser på (med måte da), det er jeg ikke i tvil om.

BMW 525DAT -01

Bilstereo kommer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

300/4 gir deg ca. 4x100 W (målt til 4x97 W), så det burde holde på de små knøttene ;)

Men dette er nok ikke det beste lydmessige alternativet...

Det er mange 2- og 4-kanalere som vil gjøre en bedre jobb med Utopia vil jeg tro.

Helix A4 Competition for eksempel.

JL lager sinnsykt råe subforsterkere, men de andre henger ikke helt med.

Så med mindre du er fast bestemt på å kjøre JL hele veien, så bør du vurdere noe annet.

Jeg er i hvert fall ekstremt fornøyd med Hifonics Olympus'en min.

Du fikk jo så vidt hørt bilen min der nede, men etter en del justering har lyden blitt mye bedre siden da.

Har forløpig bare 165K2P pluss subber.

Mvh

Stian

Mvh Stian

Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB.

Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det som er galt me JL audio sine forsterkere nååå da ? Kan dere si dette uten at dere henger mer på andre merker for di dere "liker" de bedre eller at dere forhandler dem ? Kommer nok til å kjøre JL audio uansett :) Var Greit rocka lyd i dem :) Noen som har tester på nettet forresten ? Hadde vært kjekt å lese!

(x) 92' BMW 525ia

(x) 86' Ford Fiesta 1.1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det som er galt me JL audio sine forsterkere nååå da ? Kan dere si dette uten at dere henger mer på andre merker for di dere "liker" de bedre eller at dere forhandler dem ? Kommer nok til å kjøre JL audio uansett :) Var Greit rocka lyd i dem :) Noen som har tester på nettet forresten ? Hadde vært kjekt å lese!

Jeg har ingenting imot JL Audio!

Tvert imot er jeg en stor fan av deres produkter, men da hovedsaklig de som har med sub å gjøre.

Forhandler er jeg heller ikke...

Jeg hadde jo 500/1 og 12W3v2 før, og var meget fornøyd med det.

Problemet med JL er at de overpriser produktene sine, spesiellt utenfor USA.

Til det den koster i USA, 2300 kr, er den nok et meget godt kjøp, men her hjemme får vi bedre for samme eller minde sum (4990,- på tilbud hos AutoD).

Har lest en del tester av 300/4.

Vurderte denne som et alternativ til Olympus'en, men de er nok i to helt forskjellige klasser (selv om prisen var lik...).

AutoHifi har testet den, men denne ligger ikke på nett.

Car sound & performance har en som ligger her.

I følge AutoHifi skal i hvert fall Helix A4 Comp. lyde en god del bedre enn JL'en.

A4 fikk 27 (av 30) poeng på lyd, JL fikk 19.

Til sammenligning fikk Brax X 2400 28 poeng...

Mvh

Stian

Mvh Stian

Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB.

Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man handler da ikke bilstereo til fullpris , da hadde jeg aldri hatt råd til å drive me dette i så stor skala :D Kjøper JL fra statene , det lønner seg bigtime... Jeg er med på hva du sier , synd egentlig for jeg har allerde handla inn en 450/4 og er kjempefornøyd med trøkken i den, merka at lyden var noe tynn i forhold til tube driverene , men det skulle liksom bare mangle. Unnskyld meg , men helix er stemplet i hodet som noe billig vræl i hodet mitt vet ikke helt hvorfor , så jeg klarer helt overbevise meg selv om at det er noe bra. :) Mulig d er det , men du ser aldri det eller rockford i min bil noen gang :) Hva sies om kicker da ?

PS : BeemerZ1: Hva slags program har du tenga skissene av bagasjerommet ditt i ?

(x) 92' BMW 525ia

(x) 86' Ford Fiesta 1.1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man handler da ikke bilstereo til fullpris , da hadde jeg aldri hatt råd til å drive me dette i så stor skala :D Kjøper JL fra statene , det lønner seg bigtime... Jeg er med på hva du sier , synd egentlig for jeg har allerde handla inn en 450/4 og er kjempefornøyd med trøkken i den, merka at lyden var noe tynn i forhold til tube driverene , men det skulle liksom bare mangle. Unnskyld meg , men helix er stemplet i hodet som noe billig vræl i hodet mitt vet ikke helt hvorfor , så jeg klarer helt overbevise meg selv om at det er noe bra. :) Mulig d er det , men du ser aldri det eller rockford i min bil noen gang :) Hva sies om kicker da ?

PS : BeemerZ1: Hva slags program har du tenga skissene av bagasjerommet ditt i ?

Er enig med BeemerZ1, men når du nå allerede har handla inn forsterker, så blir det litt verre ;)

Har selv testet mange forsterkere etterhvert, og JL Audio er ikke av de som har imponert meg mest, ihvertfall ikke med tanke på pris.. (Har eid en 300/2 selv)

Men derimot designet og kvalitetsfølelsen på JL Audio forsterkerne er bra..!

Helix har en billigserie forsterkere som de er mest kjent for, og noen billige basser og komposett.. Men disse forsterkerne er da til gjengjeld meget gode faktisk, spesielt monoblokkene, til prisen..

Helix Competition er en serie forsterkere som er virkelig gromme faktisk..!

Skulle fått prøvd en ARC Audio XXK i bilen din, så du fikk høre noen skikkelige forsterkere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel , jeg kan nok selge 450/4'en uten å tape noe veldig på det , men jeg liker den jo så godt :( Så er det alltid hel*ete å selge ting , det tar laaaang tid å myyye mas, spesielt når det er kjøpt brukt i fra statene.... :) Men selger jeg , da blir det Kicker som erstatter. Jeg er litt sånn "må-ha-et-stort-kjent-merke" Men , jeg kan jo ta en råsjangs med JL audio... nå ble jeg veldig usikker egentlig :\

(x) 92' BMW 525ia

(x) 86' Ford Fiesta 1.1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel , jeg kan nok selge 450/4'en uten å tape noe veldig på det , men jeg liker den jo så godt :( Så er det alltid hel*ete å selge ting , det tar laaaang tid å myyye mas, spesielt når det er kjøpt brukt i fra statene.... :) Men selger jeg , da blir det Kicker som erstatter. Jeg er litt sånn "må-ha-et-stort-kjent-merke" Men , jeg kan jo ta en råsjangs med JL audio... nå ble jeg veldig usikker egentlig :\

Blir det kicker om du selger jl, så vet jeg ikke om jeg ville byttet...

Noen av kicker sine gamle gode var bra, men...

Hvorfor må du ha et stort kjent merke?

Tube forsterkerne dine var jo ikke det?

ARC Audio er jo ikke akkurat et lite firma... De er vel av de største på forsterkermarkedet i USA...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tubene var noe dritt også da. (Håper han som kjøpte dem ikke leser dette hehe) Får vel kikke litt på arc audio , men kjenner jeg meg selv rett så blir det nok JL audio uansett... Det var egentlig ikke meningen jeg skulle bygge nytt anlegg , men så fikke jeg et anfall for noen måneder siden og begynte å selge unna ting, å nå sitter jeg her med et halvtomt bagasjerom og har egentlig ikke lyst til å gjøre noe :)

(x) 92' BMW 525ia

(x) 86' Ford Fiesta 1.1

Lenke til kommentar
Del på andre sider