Gå til innhold

Ujevn motorgange - bare på 3 sylindre?


vamonos

Anbefalte innlegg

Holla alle sammen! Genialt forum! Første posten min nå...

 

Har en Ford Sierra 2.0L 86' som jeg kjøpte for rundt en mnd siden. På eu-kontrollen fikk jeg 2'er feil pga. "tydelig ujevn motorgange". Kontrolløren fortalte meg at han hørte at motoren kun gikk på 3 sylindre. En kjenning av meg mente det var utslippene fra motoren kontrolløren reagerte på. Etter en rask titt på forrige eu, fant jeg at CO der var 1.45 (eller noe sånt), mens den nå ble satt til 1.19 (eller noe sånt). Er det bare jeg som er helt ute og kjøre, eller er det riktig at co-nivået gått ned? Vet noen hva kravet er for godkjenning?

 

Nå er ikke jeg noen motorekspert, men en venn av meg sier han hører bilen går ujevnt på tomgang, men at den går på alle 4 sylindre når den får litt turtall. Vi sjekket pluggene, og de så helt for j***** ut. Alle fire var helt sorte, og ene hadde knekt den hvite "porselens"-greia, slik at metallet inni vistes. Alle fire pluggene ble byttet, men i følge min venns gode hørsel, fusker motoren fortsatt noe. Noen som har tips til hva det kan være? Fikk et tips hos en volvo-mekaniker om å la halvannen liter temperert farris gå igjennom motoren mens man holder et jevnt turtall. Dette skulle visstnok "rense" motoren og kanskje ordne problemet. Noen som har prøvd dette?

 

Edit: Kan det være feil bensin som er på nå? Fylte opp tanken med 95 forrige gang. Kan dette ha ført til problemet?

 

Takknemlig for alt av svar..

Ford Sierra 2.0 86'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er ikke noe med at du fyller 95, jeg fyller 95 og blir ingen forskjell på gangen til motoren om jeg fyller 98. Bytt rotor og fordeler også du!

97. BMW 520iA.

86. Ford Sierra 2.0 ombyggd til IS med 2.9i motor - OMP, Grayston.

92. VW Golf 2 1.6 TDSI.

78. Mitsubishi Galant Colt Sigma 1600.

80. Range Rover Classic 3.5 V8.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rotor og fordeler så helt greit ut, må kanskje noe justering til på tenningen, det er det eneste. Ble fortalt at Ford og Volvo-motorer ikke klarer å gå jevnt på de pluggene jeg har på nå, og at NGK-plugger var det eneste som dugde, og at det sannsynligvis ble å fjerne det at motoren "drar" på tomgang.

 

Farrisen hadde vi på på vakuminntaket på forgasseren. Festet slangen i forgasseren og andre enden dyttet vi ned i farris-flaska. I løpet av et 30 sek/1 min hadde motorn slurpet i seg 1 liter. Måtte ruse motoren så den ikke skulle kveles. Hørte tydelig at farrisen kom inn i motoren, og at den jobbet tungt. Teorien var visstnok at kullsyra skulle rense sylinderen og ventilene. Virket som om det fungerte også. Motoren gikk penere etter behandlingen.

 

Vi tok også av toppdekselet. En sierramann (ikke helt troverdig, dog) mente at vi burde bytte ventiltetningene, og at dette kanskje kunne være grunnen til at pluggene ble sotete så fort. Men skal dette gjøres, må kamakselen av, og tar jeg ikke helt feil, må registrerreima også av? Den ikke helt troverdige sierramannen mente også at det var en 1,6-forgasser som stod på. Den hadde to innsug, men kun ett synlig spjeld, og innsugene var runde. En forgasser jeg fikk hos han hadde to firkantede innsug og to spjeld, og han mente det var en slik som skulle stå på 2.0 motoren?

 

En telefon til en mekaniker ga klarhet i at det IKKE var co'en det var noe galt med. Grensen går visstnok ved 4. Skal ikke eu-kontrollen egentlig kun gå på sikkerhet? Alle jeg har snakket med forteller at kontrolløren skal gi seg blanke faen i om motoren går på om så en halv sylinder, så lenge co er i orden, og det ikke går ut over sikkerheten. Noen som vet?

Ford Sierra 2.0 86'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører med billigste pluggene Mekonomen har og er ikke noe forskjell hos meg på gangen. Forgasseren på 2.0 har 2 firkantete hull og 2 spjeld ja, så sannsynlig at du kankje har 1.6 gasser.

97. BMW 520iA.

86. Ford Sierra 2.0 ombyggd til IS med 2.9i motor - OMP, Grayston.

92. VW Golf 2 1.6 TDSI.

78. Mitsubishi Galant Colt Sigma 1600.

80. Range Rover Classic 3.5 V8.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Tydelig ujevn motorgange" er faktisk en 2'er feil ifølge boka.

 

Eu-kravet å en 1985 modell ligger enten på 2.5% eler 3,5% CO (Husker ikke helt), så du er innenfor der.

 

Og hvilket merke pluggene er kan jeg ikke skjønne hva har med dette og gjøre.

Hvordan er den når du gir litt gass da, virker det som den går fint da?

 

For flere svar kan du gå på http://www.fastford.no som er forumet for Ford folk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er noen 86/87 mod som har en sånn type forgasser, og de er bare dritt når de først begynner å kødde.... Få justert tenning så du VET at den er ok, hvis det ikke hjelper da, så bytt forgasser... Bytt da til en god gammel 2 port weber (fra taunus/granada, må også ha med innsuget) Så får du en helt "ny" bil etterpå ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva har jeg gjort som blir straffet slik?!

 

Etter masse arbeid for å få sierraen på veien, lykkes vi endelig. Bilen fikk to spiller nye nummerplater på. Dagen etter skal jeg en liten tur innom en bilforretning for å kjøpe en koppholder, siden Shell nå om dagen har gratis kaffe, og jeg ikke har noe sted å sette koppen. Det er nå 21 timer, jeg gjentar, 21 timer siden jeg fikk den registrert og på veien. Jeg svinger inn til venstre til en parkeringsplass for å finne meg en plass å parkere. Jeg oppdager desverre for sent at en bil der har ryggelysene på. Jeg ruller forbi, og ber til høyere makter om at han har sett meg. Det har han ikke. KNAS sa det, så var begge dørene mine på høyresiden godt trykt inn. Synes GODT de kunne latt det gå i alle fall 3-4 dager før de begynner å herpe bilen!

Ford Sierra 2.0 86'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan bare bruke vann istedenfor farris, Ford skal ikke ha ngk, går kun ordentlig på motorcraft, billigere åkjøpe og i drift, dette gjelder spesielt OHC og V6, du kan egentlig ta vakuumslangen til fordeler i ei halvannenlitersflaske med vann og tømme denne for å ta sota, 98 oktan er en fordel men ikke krav.

Justertventiler i det siste, kan være en ventil som hebger på.

At han kunne se at motoren gikk på 3 på 4-gassmålinga var nok HC og gangen han merket på.

Sjekk plugger, kabler rotor og fordelerlokk en gang til.

 

Sjekk at forgsserdyseneikke har løsnet.

 

Og den idioten som påstår at den skal ha ngk har ikke peiling på ford.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er noen 86/87 mod som har en sånn type forgasser, og de er bare dritt når de først begynner å kødde.... Få justert tenning så du VET at den er ok, hvis det ikke hjelper da, så bytt forgasser... Bytt da til en god gammel 2 port weber (fra taunus/granada, må også ha med innsuget) Så får du en helt "ny" bil etterpå ;)

gasseren du tenker på heter Weber 30/34 DFTH, er tomgangsreguleringa som kødder der, prøv å napp av ledninga på gasseren når du holder gass så tappen jobber seg ca halveis ut, går motoren jamt da er det tomgangsreguleringa som kødder.

 

Er det den skal du prøve å gjøre reint alt av stikkere til motorstyring, fordeler ESC-modul, gasseren, tempsensor og sjekk at begge sikringskablene er på.

Gjør rein tappen også.

 

Ellers kan den justeres, se haynes-bok.

 

Veit ikke åssen utslag det kan ha hvis reima i stegmotoren hopper over men det skal mye til.

Den gasseren har vel alle 205-gassermotorer(alle 2.0) fra 85 og ut.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rotor og fordeler så helt greit ut, må kanskje noe justering til på tenningen, det er det eneste. Ble fortalt at Ford og Volvo-motorer ikke klarer å gå jevnt på de pluggene jeg har på nå, og at NGK-plugger var det eneste som dugde, og at det sannsynligvis ble å fjerne det at motoren "drar" på tomgang.

 

Farrisen hadde vi på på vakuminntaket på forgasseren. Festet slangen i forgasseren og andre enden dyttet vi ned i farris-flaska. I løpet av et 30 sek/1 min hadde motorn slurpet i seg 1 liter. Måtte ruse motoren så den ikke skulle kveles. Hørte tydelig at farrisen kom inn i motoren, og at den jobbet tungt. Teorien var visstnok at kullsyra skulle rense sylinderen og ventilene. Virket som om det fungerte også. Motoren gikk penere etter behandlingen.

 

Vi tok også av toppdekselet. En sierramann (ikke helt troverdig, dog) mente at vi burde bytte ventiltetningene, og at dette kanskje kunne være grunnen til at pluggene ble sotete så fort. Men skal dette gjøres, må kamakselen av, og tar jeg ikke helt feil, må registrerreima også av? Den ikke helt troverdige sierramannen mente også at det var en 1,6-forgasser som stod på. Den hadde to innsug, men kun ett synlig spjeld, og innsugene var runde. En forgasser jeg fikk hos han hadde to firkantede innsug og to spjeld, og han mente det var en slik som skulle stå på 2.0 motoren?

 

En telefon til en mekaniker ga klarhet i at det IKKE var co'en det var noe galt med. Grensen går visstnok ved 4. Skal ikke eu-kontrollen egentlig kun gå på sikkerhet? Alle jeg har snakket med forteller at kontrolløren skal gi seg blanke faen i om motoren går på om så en halv sylinder, så lenge co er i orden, og det ikke går ut over sikkerheten. Noen som vet?

 

2.0 har sånn gasser med kun ett chokespjeld fra ca 1985 og ut, alle med den store hjernen.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg kan altså heller sette inn den med to firkantede chokespjeld?

Må bytte innsug, legge vakuumslangen(til esc-modulen) bort til tilkoblinga på andre sia av gasseren på innsuget og la ledningen til tomgangsmotoren være frakoblet, litt forandring av kjølevæskeslangene på innsuget.

no big deal men litt knotete å komme til skruen under innsuget.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår