Gå til innhold

spørsmål

Ranger emnet


stein t

Anbefalte innlegg

Hvis du leser Basskasse-guiden som står øverst under "Bilstereo", så kan du lese masse interesant stoff der. Her er litt av det:

 

Lukket:

Dette er løsningen for deg som er interessert i best mulig lyd.

Som navnet sier er denne kassen helt tett, også kalt trykk-kammer.

Fordeler:

• Presis og kontrollert bass

• Spiller dypt

• Flat frekvensrespons

• Relativt små kasser

Ulemper:

• Spiller ikke fullt så høyt som bassrefleks (i teorien 3dB lavere)

• Det kan være vanskelig for dem som har enkelte biler (for eksempel Audi og BMW sedaner) å få bassen inn i bilen

• Noen vil savne det skikkelige trøkket i mellombassen (som etter min mening hører hjemme i frontsettet)

 

Bassrefleks:

Dette er for dem som vil spille høyest mulig og høres langveisfra. Og gjerne ikke bryr seg så veldig mye om lydkvalitet.

Bassreflekskasser, også kalt portet, er ikke tette. Disse har enten rør eller andre typer porter som slipper luften ut når bassen slår.

Fordeler:

• Trøkk!

• Spiller litt høyere enn lukket

Ulemper:

• Ikke fullt så presis og kontrollert bass som lukket

• Får normalt sett en hump i frekvensgangen rundt 40-50 Hz

• Kassene blir større enn lukkede

 

Hvor stor kassen skal være avhenger også av elementet, og skal stå i bruksanvisningen.

Når det gjelder lukket kasse er ikke størrelsen så ekstremt viktig som den er med bassrefleks.

Om du vil spesialdesigne kassen etter dine preferanser og bil, så finnes det en mengde programmer som kan hjelpe med det.

WinISD er et av dem. Bare Google etter det, så vil du fort finne det. Google er vår venn!

Cosworth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:hvaskjera

Hvis du leser Basskasse-guiden som står øverst under "Bilstereo", så kan du lese masse interesant stoff der. Her er litt av det:

når jeg spiller høres d ut som det vrenges nå jævli :hvaskjera

Bilde014.jpg

d.jpg

opel zafira opc 2007

opel vectra stv 20 DTH 1997

opel calibra 20 i 16v 1991

http://www.calibra.no/showcase.aspx?id=533

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår