Gå til innhold

Førstegangs bil

Ranger emnet

Thomas189

Anbefalte innlegg

Bare husk; Flere hester og større motor = dyrere forsikring, mer risikabelt og ofte dyrer bensinforbruk(som jeg har erfart :D)

Gå for Mercedesen du. Ikke ta lån, vent heller til du har råd til en bil cashkontant. Unngå spesielt lån du må nedbetale over 5 år! Tenk om du endrer mening etter 2 år? Nei spar heller opp du. Jeg er glad jeg ikke tok opp lån for å kjøpe meg grommere bil!

Forresten, til tross for at jeg kanskje oser "verdensmester" nå så snakker jeg faktisk av erfaring. Er ikke bare "hot-air" som kommer ut av kjeften min!

Unngå lån på førstebilen

-1992 Mitsubishi Lancer GLXI 1.8l 4x4

-1982 BMW 525i *Solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 55
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

En ting som ganske fort kan hende er at du ombestemmer deg! Jeg er selv 17 år og tenker mye på å kjøpe bil. Meningene mine har hoppa fra ene bilen til den andre. Jeg skulle absolutt ha meg en Audi S4 (C4) 4.2 quattro, men etter snakk med en meget smart person kom jeg fram til at Audi S4 som førstegangs bil med 280 hk? For det første om jeg bulker den, så er det en diiiger utgift. Forsikringen tar knekken på meg. Sjangsen er større for å miste lappen. Så nå skal jeg kjøpe meg en 1989 Passat som er helt strøken og riper jeg opp den så er det bare å tusle til nermeste høgger og finne delen sin til en billig penge:) Så.. gå heller for en billigere bil du kan herje med, rett og slett lære deg å kjøre bil med, og så kjøper du noe som er supertøøøft.

Denne her var forresten kul

amg1.jpg

amg3.jpg

quattro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp deg en sprek bil hvis du har lyst på det. Morro å ha noe kjapt som 18-åring, og med en dyr bil er du nok mer forsiktig i trafikken enn med en billig. Det er ikke noe "regel" at alle kræsjer førstebilen sin. Bruk vett, så er en S13 en bra bil til deg.

Er litt enig med deg.

Føler at, hvis du har en billig bil, så kan det være lettere og herje, pga at du sikkert har råd til en ny bil.

Men i motsetning til en litt dyrere bil, hvor man føler at man IKKE har råd til ny bil, så oppfordrer du jo deg selv til og ta det pent...

Ingen andre som føler at når du prøver noen andres kjøretøy så vil du ikke herje pga at den ikke er din og at du ikke har råd til og erstatte??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er litt enig med deg.

Føler at, hvis du har en billig bil, så kan det være lettere og herje, pga at du sikkert har råd til en ny bil.

Men i motsetning til en litt dyrere bil, hvor man føler at man IKKE har råd til ny bil, så oppfordrer du jo deg selv til og ta det pent...

Ingen andre som føler at når du prøver noen andres kjøretøy så vil du ikke herje pga at den ikke er din og at du ikke har råd til og erstatte??

Klart det er et poeng, ,men mange ulykker skjer når du ikke herjer! rygger borti noe, sklir av veien om vinteren osv. Jeg synes det definitivt er best å ha en litt eldre bil du ikke har lån på som førstebil, sånn at det ikke er så nøye om du bulker litt eller kjører en tur på et jorde.. hellothere

Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte cosworthen, 350hk og rwd, 2 uker etter at jeg ble atten. Jeg lever så langt (blitt 20), og har i motsetning til mange kompiser med billigbiler, ikke hatt noen ulykker. Jeg angrer overhodet ikke på at jeg kjøpte bilen jeg hadde lyst på, istedenfor å kjøre en kjip bil jeg hadde misstrives i.

-x 1988 Ford Sierra Cosworth

-x 1991 Mazda 323

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte cosworthen, 350hk og rwd, 2 uker etter at jeg ble atten. Jeg lever så langt (blitt 20), og har i motsetning til mange kompiser med billigbiler, ikke hatt noen ulykker. Jeg angrer overhodet ikke på at jeg kjøpte bilen jeg hadde lyst på, istedenfor å kjøre en kjip bil jeg hadde misstrives i.

men du kan jo ikke trekke noen konklusjon av deg alene. Det er jo ingen hemmlighet at ulykkesraten er høyest, uten tvil, de første årene en har lappen. Jeg foreksempel, segla av veien i en manta vinteren da jeg var 18 og hadde hatt lappen i 6mnd. Eneste svingen jeg ikke lå brett i hele helga, der kjørte jeg ut :hello: men å fikse en manta er jo ingen problem, så den var på veien et par tusenlapper seinere. Verre hadde det vært en nyere bil.

Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, men når du har kjøre DIN bil i en månde, så blir du litt varm i trøya, og så går det fort galt. Alt for mange eksempler på det. Vær fornuftig, ihverfall denne gangen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting, om du kjøper deg litt billigere bil med mindre hester og herjer litt, så lærer du deg mye av det grunnleggende uten at det skal koste deg mye om du kjører ut. Og er du bilinterresrt nok så mistrives du vel aldri i en bil:)

Det er fryktelig lett å skrape borti andre biler (trange steder), lage bulker ved parkering osv. da er det synd å ha en helt ny bil med en gang, når man istedenfor kunne venta og blitt bedre til parkering, rygging osv.

quattro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting, om du kjøper deg litt billigere bil med mindre hester og herjer litt, så lærer du deg mye av det grunnleggende uten at det skal koste deg mye om du kjører ut. Og er du bilinterresrt nok så mistrives du vel aldri i en bil:)

Det er fryktelig lett å skrape borti andre biler (trange steder), lage bulker ved parkering osv. da er det synd å ha en helt ny bil med en gang, når man istedenfor kunne venta og blitt bedre til parkering, rygging osv.

Bra skrevet! hellothere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner poenget ditt...

Men vil helst fremfor alt ha en bil jeg kan stole på, som ikke plutselig tar kvelden....

Men får se hvor mye penger jeg har fått spart sammen til valget skal tas....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes ikke det er gale att 18 åringer kjøper RWD som førsteganngsbil jeg, synnes faktisk det er mye vanskligere og kjøre FWD på vinteren jeg. Eneste kan være, er at det er værre og komme opp bakker med Volvo eller merce:)

Men merce 190 er grei bil det, men er dårlige på vinteren er mine erfaringer:)

VIlle holdt meg unna 200sx som første bil tror jeg, vet ikke hvorfor men blir liksom feil. Greit og ha en "vanlig bil" først, og heller ikke for dyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider