Gå til innhold

Bassforskjeller i forhold til biltype

Ranger emnet


egilbaevre

Anbefalte innlegg

Jeg driver å bygger anlegg i en BMW e30 318is 1990' Og fikk en a-ha opplevelse igår..!

Jeg har akkurat fått i nyeforsterkeren i bilen min, en DynaBel BF 0804, siden basskassen fremdeles er under konstruksjon, fikk jeg låne bassen til en kamerat for å teste om det spilte noe særlig, og det spilte greit, men jeg merket at jeg måtte ha mye mere gain på subben enn på frontsettet (orginale BMW høytalere, enn så lenge..) for å få noenlunde lik lyd inne i bilen når utgangene på cd-spilleren var "nøytralt stillt". Og når jeg stakk hodet ned i bagasjerommet var det vannvittig høyt i forhold til inne i bilen.

Det er tydelig at denne bilen er alt for godt dempet/avdelt mellom bagasjerom og kupè. I bilen min er bakseteryggen en del av karosseriet, men i midten er det en metallplate jeg har slått ut (orginalt for de som har skiluke)

 

Etter at vi hadde testet i bilen min flyttet vi den over i bilen hans igjenn (Peugot 106) og der var det ikke bare forskjell på lydvolumet, den mest merkbare forskjellen var at slagbassen (den du kjenner i brystkassen og ikke i ryggen..) her var merkbart til stede, den var helt fraværende i bilen min. Rumlebassen var omtrent den samme. Vi testet da på akkurat samme sangen og spilte omtrent like høyt (hvertfall inne i bilen) Det er klart at Peugoten er en mye åpnere bil, men at forskjellen på hvilke frekvenser som når fram skulle være så stor hadde jeg ikke trodd.

 

Subben vi testet med var en RF punch sub (kanskje du kan komme med mere eksakt merke Pål?) i en 27liters lukket kasse, forsterkeren i bilen min var som sagt en DynaBel BF0804, hvilken forsterker som er i kameraten min sin bil er jeg faktisk ikke helt sikker på (kan du spesifisere Pål?)

 

Så til det jeg gjerne skulle hatt noen svar på:

Subben jeg skal bruke er en Peerless Resolution 12, kan komme med mere eksakte data vist det er ønsket, men da må "jeg se i mine papirer" først;-)

 

Jeg har byggd en lukket kasse som nå er 27liter, den er bygd slik at den går akkurat under hattehyllen på BMW'n og hullet til bassen er på skråen inn mot seteryggen, og akkurat der hullet i karoseriet til skiluken er.

Spørsmålet er hvor mye jeg skal minske kassestørrelsen med? Jeg er ute etter rask slagbass som slår i brystet, rumlebassen (dypbass?) kommer i annen rekke.

Eltek oppgir 15liter kassestørrelse, dette synst jeg høres vanvittig lite ut!? Spørsmålet er hvordan kassestørrelsen bør forandres i fohold til hvilken biltype det er, og hvilken type bass som ønskes??

 

Dette ble ett langt innlegg!!

Håper på svar, på forhånd takk!!

Aladin Oil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, alt for tett, lurer litt på hva som er trikset for å få slagbass inn i bilen..? Og lurer på om noen har noe tips til kassestørrelse? ser mange skriver at de kassestørrelsene som bilr oppgitt ikke er like bra i alle biler, lurte på om noen kunne fortelle om man bør gå opp eller ned i en tett sedan, opp eller ned i en åpen coupe, en stor kassebil.. osv..

Aladin Oil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Edit:

Lære meg å lese :hammer

 

Er du ute etter rask og slagferdig bass så er vel det mest nærliggende å ringe Eltek, de burdte ha peiling på det de selger ;)

Det å sette seg ned og regne ut hvordan elementet vil oppføre seg er ikke en enkel sak og få programmer evner å regne ut dette med hensyn på individueller forskjeller på biler.

 

Du kan jo lage et hull i baksetet, eller du kan la elementet spille opp mot hattehylla og lage hul der. Mener også å ha sett en installasjon der elementet var skrudd inn i metallplata bak setene, husker bare ikke hvor, det er uansett viktig at det er dønn tett slik at elementet er forseglet fra bagasjerommet om det skal spiller rett inn i kupèen.

Ut på tur - signatur...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Basselementet er kjøpt, det er et Peerelss Resolution 12, og kassen er allerede bygd.

 

Spørsmålet er igrunn bare hvor liten volum jeg skal lage i kassen?? Den er nå 27liter, dette er selsagt alt for stort.

 

Bassen står inn mot bakseteryggen, og jeg har planer om å "lage" ett midtarmlenehull i bakseteryggen.

Aladin Oil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Resolution 12" skal ha 15 liter lukket kasse, ja.... Jeg ville tatt en tlf til eltek (22 65 80 70) og spurt om de kan komme med et kasse forslag til deg, gjerne bassrefleks så du kan ha porter opp i hatthylla. Hvis du går for en lukket kasse på 15 liter, så husk at den skal være 15liter MED elementet montert (noe som ikke er så lett å regne ut), men jeg kan tenke meg at det elementet tar ca 2liter, så 17liter bør være greit, og bassen skal ikke monteres mot seteryggen, men mot bakenden på bilen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Generelt kan man også si at kassestørrelsen kan minskes for mindre biler, og økes for større biler. Dette fordi mindre biler har en kraftigere forsterkning av lave frekvenser enn store biler, derfor bør også kassens avrulling inntreffe tidligere for å oppnå flat summering. Ganske logisk; mange hjemmesuber har svæære kasser, mens de aller fleste bilsuber har små kasser. Nettopp pga dette med rommets/kupeens forsterkning av de lavere frekvensene.

 

Men man må såklart ta elementets parametre og kassens egenskaper med i betraktningen, det er ikke bare å legge til eller trekke fra. Som alltid: vit hva du gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sånn er det i vectraen min og... bruker å legge ned seteryggen bak for å få bedre bass inni kupeen...

 

blir jo fort mye lettere å få bra lyd i f.eks vw golf og sierra som har bare en "papp-plate" oppom bagasjerommet.

- 1990 Nissan Sunny N13 1.6 SLX

x 1992 Opel Vectra A 1.8i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Generelt kan man også si at kassestørrelsen kan minskes for mindre biler, og økes for større biler. Dette fordi mindre biler har en kraftigere forsterkning av lave frekvenser enn store biler, derfor bør også kassens avrulling inntreffe tidligere for å oppnå flat summering. Ganske logisk; mange hjemmesuber har svæære kasser, mens de aller fleste bilsuber har små kasser. Nettopp pga dette med rommets/kupeens forsterkning av de lavere frekvensene.

 

Men man må såklart ta elementets parametre og kassens egenskaper med i betraktningen, det er ikke bare å legge til eller trekke fra. Som alltid: vit hva du gjør.

 

Takktakk, det var akkurat dette jeg ville vite:-)

 

Skal ikke ha bassrefleks i hattehyllen, men heller lage meg et midtarmlene/skiposehull og stille elementet helt inn til bakseteryggen og tette skikkelig rundt, slik at alt trykket går gjennom hullet i bakseteryggen og ingenting går tilbake i bagsjen, høres dette fornuftig ut?

Aladin Oil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takktakk, det var akkurat dette jeg ville vite:-)

 

Skal ikke ha bassrefleks i hattehyllen, men heller lage meg et midtarmlene/skiposehull og stille elementet helt inn til bakseteryggen og tette skikkelig rundt, slik at alt trykket går gjennom hullet i bakseteryggen og ingenting går tilbake i bagsjen, høres dette fornuftig ut?

det er jo detta som må gjøres ;) er jo ihvertfall det jeg sjøl gjør eller anbefaler i slike biler, men bakdelen er at all lyd/bass forsvinner om man har opp/lukker armlenet.. :(

har vetr borti å lurt på å lage armlenet i hull-plater og trekke den med stoff..det er jo godt mulig det også..

noe som annet er, er at noen modeller, tidligere enn 86 tror jeg hadde bakseteryggen i stålfjærer og "hamp"..det slepper mer ut enn en rygg av tykk skumgummi gjør ;)

 

men så har jo vi samme bil da, E30.. men jeg vil ha to 15"..helst ikke mindre :D

 

mvh, stig

1986 bmw 318i

1987 Ford Escort xr3i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke noe midtarmlene, har planer om å bare skjære ett hull i bakseteryggen, sitter jo aldri noen i midten bak likevell. Er usikker på hvordan jeg skal løse det for å få det pent, så noen ventilasjonskanaler på Obs bygg som kanskje kan brukes, men det blir nok litt små.. Er åpen for forslag. Bra å høre at andre har lignende planer:-)

Aladin Oil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NÅ er det en stund siden jeg var skikkelig inni dette med bilstereo , men dempe-skum, etter det jeg husker , får elementet til å "tro" at kassen er større enn den egentlig er. Dempemattene til biltema er vel såpass kompakte at jeg vil tro der er liten vits i de , men det blir egentlig ren gjetning. Lykke til uansett.

(o) 94' Toyoda Carina E 1,6 Sportsbilrød

(x) 92' BMW 525ia

(x) 83' Mercedes Benz 190E Lorinzer

(x) 86' Ford Fiesta 1.1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår