Gå til innhold

batteri spm

Ranger emnet


kisen

Anbefalte innlegg

jeg skal koble opp 2 batteri i tillegg i biln. en ting jeg lurer på. e det fordel å ha batteri rele eller ikke? planen va å ta bort org batteri og koble på 2 like optima redtop batteri.. å ha 2 sikringer i mella.. jeg er ganske uerfarn på detta emne så alle råd tas i mot med stor takk:) men nåkk nu.. skal ut på byen.. drikk med måte alle sammen:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5Farads kondis?? Blir jo like treig som bestemora mi den...

 

Hva har du av forsterkere da? Tommelfingerregelen er nemlig 1 Farad pr 1000W.

 

Men om det er nødvendig når du allerede har 2 gelebatteri, tviler jeg litt på. For det en kondensator gjør er å gjevne ut spenningstilførselen. Men når du har 2 gelebatteri er jo spenningen ganske gjevn allerede. Om du ikke har no voldsomme forsterkere da.

Honda Prelude 2.0l 4ws 89'

Audi A6 1,8T 98'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

grunnen til at man egentlig bruker skille rele er at man bruker et orginal batteri foran og et gelebatteri bak og de skal igrunnen ikke kobles i paralell fordi de er av ulik type.

skille relet skiller batteriene når motor ikke går, slik at batteriet som er bak i kan tappes helt ut (ikke anbefalt) men det er da fortsatt strøm i det batteriet foran og bilen kan startes som vanlig.

men uansett når man starter bilen så vil de to batteriene bli direkte paralellkoblet men det kommer an på hvilken type skillerele.

 

det er absolutt ikke anbefalt å tappe batteriet som er bak til anlegget kobler ut eller til det når volt under 10.5V, både og for batteriet er 100%utladdet ved 10V og for at dynamoen er ikke designet for motsatnden den får fra et batterie som er fullt utladdet..da går det utover børster i dynamo og blir raskt utslitt og dårligere ladding som følge.

 

til skillerele trenger man et helt enkelt "lysrele" men det må tåle minimum samme amper som dynamo er. det releet kan man koble på en bryter eller noe som gir strøm når laddingen begynner, som feks ladde-lyset ;)

 

men har man to like batteri kan det vere en fordel å koble slik man har dem i paralell for mest mulig batteri kapasitet når motor ikke går.

for ved spilling uten motor igang og man har skillerele har man bare kapasitet fra et batteri, har man ikke rele vil man ha kapasitet fra to batteri og vil kunne spille dobbelt så lenge enn med et...logisk..hehe..

 

men det aaaalllleeeerrrr viktigste er å bytte ut/legge til 25~30mm2 kabel fra dynamo/motor/batteri/chassi/jording..alle orginal kabler har ikke nok kapasite til å drive anlegget skikkelig..

 

håper dette hjelper..har jeg glemt noe da?

mvh, stig

1986 bmw 318i

1987 Ford Escort xr3i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  kisen skrev:
takk. det hjalp mye. har god joring. 50mm2 rett i chassi.. å 50mm2 trekt bak. skal skifte ut kablan fra dynamo/motor.. vurderer å legge xtra 30mm2 jording. å trekke en til 30mm2 bak. har det noe mer effekt iome at æ bruker org 65 amp dynamo?

høres jo bra ut me kabel i gården ja ;)

alt vil hjelpe uansett om man har 50A eller 150A..det er forsterkerne som bestemmer dette.

og legger du 50mm2 nå så har du garantert deg for veldi mye strøm gjennom kabler i framtiden :D

 

mvh, stig

1986 bmw 318i

1987 Ford Escort xr3i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår