Gå til innhold

Qts 0.72 Vas 42ltr og Fs 36hz Hva sa du??

Ranger emnet

Golf IV driver

Anbefalte innlegg

Jeg prøver å gjenopplive denne tråden igjen, da elementet nå skal inn i ny bil! Jeg prøvde denne løsningen i den gamle golfen, uten spesielt hell. Det ble egentlig mye rumling og lite skille mellom toner.

Elementet ble så prøvd i en reflekskasse, mot deres råd - noe som funket bedre!! :) jeg måtte jo bare prøve. Saken er hverftall den at jeg ikke følte det ble optimalt da heller, og jeg vil nå gjerne ha noen fler tips til montering i en A3 Sportback som den nå skal inn i. Denne gangen tenkte jeg meg nok i prinsippet en lukket kasse, større enn VAS som dere sier - men likevel noe som skal se lit fancy ut. En full-bredde kasse, som dekker hele bagasjeromsbredden har lenge vært en tanke... men er åpen for andre morsomme ideer. Har en litt flashy forsterker som jeg gjerne skulle fått satt pent opp, og vurderer innkjøp av kondensator for å holde litt mer jevn strøm. Ønsker totalt et pent oppsett på dette.

Elementet:

Antakelig et tidlig crunch element, etter nærmere prat med forhandler i tillegg til dere!

4 ohm

400 watt max

verdiene er beskrevet i topic!

Monoblokk:

Av ukjent amerikansk merke (Verge), men bra kvalitet!!

2 x 20 Ampere sikring

Står 250 watt RMS på den

Noen anelser??

Håper på hjelp...

At elementet fungerte bedre i refleks finner jeg svært merkelig. Enten stemmer ikke parametrene, eller så er det noe annet som har spilt inn. Qts på 0.72 funker normalt svært dårlig i refleks, men meget bra IB, og ofte også trykkammer.

Nå skal det jo sies at elementets lydkvalitet nødvendigvis ikke henger sammen med parametre, slik at det kan jo tenkes at elementet ditt faktisk ikke låter bra.

Kondensator er bortkastede penger i mine øyne. Legg heller pengene i et godt strømsystem og/ eller godt batteri.

mvh

Glenn

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 37
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Så da var det nye elementet i hus. Foreløpig er det satt i den gamle kassen til det gamle elementet, men dette fungerer ikke optimalt føler jeg!!

Jeg fikk opplyst dette fra bruksanvisningen:

Qts 0.72 Vas 42ltr og Fs 36hz

Men hva i granskævven betyr dette da?

Skjønner såpass som at det har noe å gjøre med hva bassen er god for, og noe i gata for hva slags kasse den skal ha..

Men kan noen som virkelig skjønenr disse tallene si meg hva slags kasse disse tallene er kode for? Vil gjerne vite liter, type kasse, og andre nødvendige ting!!

Mulig jeg bare surrer her, men er ganske så fersk på kassebyggingen... :) :confused:

http://www.ljudia.no/no/index.html

Test denne.

Fortalte på ditt ellement 60L kasse og får en Q : 0,93

Er vell litt høy Q men..

Avrulling på : noe under 50Hz

Hm! teste porta kasse saken der, og og port lengde.

Brukte da ett ellement jeg kjenner, hvor jeg vet at ved 60L og 4" port, så må porten være 40Cm lang for 35hz avrulling, men her blei jeg fortalt 26Cm uansett vilken Vas, FS og Qt jeg satte. Ser ikke ut som port lengde kalkulatoren tar hensyn til disse i utregningen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.ljudia.no/no/index.html

Test denne.

Fortalte på ditt ellement 60L kasse og får en Q : 0,93

Er vell litt høy Q men..

Avrulling på : noe under 50Hz

Er noe unøyaktig den ljudia kalkulatoren, men gir et lite inntrykk.

I min verden er en Q på 0,93 alt for høyt, men passer fint om man er ute etter litt ekstra kvantitet.

mvh

Glenn

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er noe unøyaktig den ljudia kalkulatoren, men gir et lite inntrykk.

I min verden er en Q på 0,93 alt for høyt, men passer fint om man er ute etter litt ekstra kvantitet.

mvh

Glenn

Jaz, syns så også, i min bil så har jeg fortsatt vega i trykk, og Q der er 0,75 om jeg husker rett, og det er jo greit syns jeg. Til tros for vega og lukka kasse :-)

Men jeg fikk på denne trådens sub 150L med en Q på 0,8.

Da begyner det å bli digert.

Med flere opplysninger kunne jeg brukt mitt eget prog.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaz, syns så også, i min bil så har jeg fortsatt vega i trykk, og Q der er 0,75 om jeg husker rett, og det er jo greit syns jeg. Til tros for vega og lukka kasse :-)

Men jeg fikk på denne trådens sub 150L med en Q på 0,8.

Da begyner det å bli digert.

Med flere opplysninger kunne jeg brukt mitt eget prog.

0,93 gir litt mer bassrefleks kurve, men med en større pukkel i frekvensgangen.

Bassen egner seg egentlig ikke for hverken refleks eller trykkammer, med mindre man kan leve med store kasser.

Dette er dog min personlige mening, er godt mulig trådstarter vil like elementet med en høy Q konfigurasjon.

mvh

Glenn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bassen egner seg egentlig ikke for hverken refleks eller trykkammer, med mindre man kan leve med store kasser.

Dette er dog min personlige mening, er godt mulig trådstarter vil like elementet med en høy Q konfigurasjon.

mvh

Glenn

Så det råde som kommer fram er enten open air løsning, eller en lukka kasse mellom 60L og 150L :hammer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mvh

Glenn

men gutta... sorry for at jeg kløner!! men hva mener dere med Q.. jeg leser det dere har skrevet ovenfor om Q, men hva vil et høyt nummer si kontra et lavt?

EDIT: Jeg ser nå etter litt mer lesing at også dette kommer greit frem.. :hammer

Men jeg må jo kløne litt til da: er det slik at det ikke finnes noen fasit på dette siden det er mye frem og tilbake mellom dere på dette temaet?? jeg er jo veldig klar over at alle hører litt forskjellig, og liker forskjellig lyd - men kan det være så vanskelig?

Ikke for å prøve å rakke ned på noen av dere som virkelig legger deres tid i dette, og hjelper meg!! veldig glad for det!! :pray

Mvh

- 06 Mod Audi A3 Sportback "Focal-Audi'n"

x 98 Mod VW Golf IV (solgt)

Stor takk til Anders Fleischer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men gutta... sorry for at jeg kløner!! men hva mener dere med Q.. jeg leser det dere har skrevet ovenfor om Q, men hva vil et høyt nummer si kontra et lavt?

EDIT: Jeg ser nå etter litt mer lesing at også dette kommer greit frem.. :hammer

Men jeg må jo kløne litt til da: er det slik at det ikke finnes noen fasit på dette siden det er mye frem og tilbake mellom dere på dette temaet?? jeg er jo veldig klar over at alle hører litt forskjellig, og liker forskjellig lyd - men kan det være så vanskelig?

Ikke for å prøve å rakke ned på noen av dere som virkelig legger deres tid i dette, og hjelper meg!! veldig glad for det!! :pray

Mvh

Jeg like høy Q. Men ikke så voldsomt som din sub får i en 60L lukka kasse.

Du får punch. Og du får ikke så lett med deg dypbass, så sant det ikke er kun dypbass som blir spilt. Lavere Q gir penere lyd og mye mer riktig kurve, slik at frekvenser fra avrulling og oppover blir i lik volum.

Egentlig kan Mr.SQ forklare dette bedre en hva jeg gjør.

Men jeg foreslår at du Lager en testkasse i 19-22mm spon. Spon er jo ganske billig, er jo godt mulig dette blir bra for deg. Blir det lite dypbass, så kan en kjøpe akustisk ventil eks 4 stk 4" ventiler om du har 12" sub. Da får du ned Q og vil få mer dypbass, men min erfaring er hjemme subber, ikke så mye bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider