Gå til innhold

Qts 0.72 Vas 42ltr og Fs 36hz Hva sa du??

Ranger emnet


Golf IV driver

Anbefalte innlegg

Qts 0.72 Vas 42ltr og Fs 36hz :

 

er dette en 10" er det greie data , og ikke så stivt oppheng (ut i fra vas)

er dette en 12" har den kurant stivt oppheng (ut i fra vas)

er dette en 15" har den meget (ekstremt) stivt oppheng (fortsatt ut i fra vas..)

 

litt mer info om elementet hadde jo vært en fordel..men har man ikke det er det jo bare å prøve en kasse..

noe annet er at det kunne jo fungert med en "dempet IB"/aperiodisk eller ren IB med bagasjerommet som kasse..

men det kommer jo litt an på biltypen da..er det en sedan og man har plass i enten hatthylla eller seteryggen er det toppers..

har man golf eller lignende blir det litt verre med IB..

 

er jo fullt mulig å prøve med en lukket/portet kasse beregnet med program og ut i fra den forandre røret ved portet kasse eller polyfillen ved lukket kasse..

 

mvh, stig

1986 bmw 318i

1987 Ford Escort xr3i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 37
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Qts 0.72 Vas 42ltr og Fs 36hz :

 

er dette en 10" er det greie data , og ikke så stivt oppheng (ut i fra vas)

er dette en 12" har den kurant stivt oppheng (ut i fra vas)

er dette en 15" har den meget (ekstremt) stivt oppheng (fortsatt ut i fra vas..)

 

 

mvh, stig

 

Det du sier her er feil Stig, ikke gjør stakkaren forvirret nå. En Qts av så høy verdi, er stivt uansett størrelsen på elementet. Å hevde noe annet kjennetegner noe lav kjennskap til elementers parametre. Dette er ikke for å være kranglete, men du er ute å sykler her, og bidrar kun til forvirring.

 

Jeg gidder ikke skrive side opp og side ned om hvordan dette henger sammen, det har jeg gjort flere ganger før.

 

mvh

 

Glenn

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er siden som Mr.SQ har skrevet en del om :)

Akuratt her

 

 

Mvh Erik

 

Nytter ikke linke, administrator er så J..... redd for konkurranse at dem har blokkert muligheten for å henvise til dette forum du prøver på. Usannsynlig barnslig av et så stort og dominerende forum.................men men ikke alle kan være like medgjørlige.

 

Forumet du prøvde å linke til er en lite forum, og kan på ingen måte konkurrere med bilforumet på bilrelaterte deler, men er et vesentlig bedre forum for bilstereointeresserte. Forumet er da også lagt opp for å være det. Dette må administrator av dette forum godta, eller gjøre på samme måten selv.

 

Jeg gidder ikke skrive alt om igjen så lenge det ligger på andre fora. Jeg kommer fortsatt til å legge mine artikler ut på gatebilforum.net.

 

Jeg nevner ikke navnet på forumet for å være problematisk, men folk bør ha lov til å linke til nyttig info.

 

mvh

 

Glenn

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nytter ikke linke, administrator er så J..... redd for konkurranse at dem har blokkert muligheten for å henvise til dette forum du prøver på. Usannsynlig barnslig av et så stort og dominerende forum.................men men ikke alle kan være like medgjørlige.

 

http://www.bilstereoforumet.net neste?

Ligger i blindsona

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du sier her er feil Stig, ikke gjør stakkaren forvirret nå. En Qts av så høy verdi, er stivt uansett størrelsen på elementet. Å hevde noe annet kjennetegner noe lav kjennskap til elementers parametre. Dette er ikke for å være kranglete, men du er ute å sykler her, og bidrar kun til forvirring.

 

Jeg gidder ikke skrive side opp og side ned om hvordan dette henger sammen, det har jeg gjort flere ganger før.

 

mvh

 

Glenn

sorry for at jeg virket inkompetent......men...hehe....derfor jeg skrev om det var noe jeg har oversett.

for er det virkelig noe jeg overser...hm...dessuten har jeg ikke sykla på lenge....hehehe.....

 

men det var ment som et spørsmål rettet til deg ;) hva du gikk utifra når du sier "stivt oppheng"... forstår qts`n men var detta med vas`en..

jeg har jo testa detta for litt siden med to forskjellige merker, men 12". begge hadde lik qts, lik xmax, men ulik vas.

hvorfor var da det element med lavest vas (ca.35L mot ca.90L) stivest i opphenget..??? og det meget merkbart.

 

mvh, stig

1986 bmw 318i

1987 Ford Escort xr3i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sorry for at jeg virket inkompetent......men...hehe....derfor jeg skrev om det var noe jeg har oversett.

for er det virkelig noe jeg overser...hm...dessuten har jeg ikke sykla på lenge....hehehe.....

 

men det var ment som et spørsmål rettet til deg ;) hva du gikk utifra når du sier "stivt oppheng"... forstår qts`n men var detta med vas`en..

jeg har jo testa detta for litt siden med to forskjellige merker, men 12". begge hadde lik qts, lik xmax, men ulik vas.

hvorfor var da det element med lavest vas (ca.35L mot ca.90L) stivest i opphenget..??? og det meget merkbart.

 

mvh, stig

 

He he, Du kjenner meg Stig. Jeg ønsket bare å provosere frem et svar.

 

Vas er selvsagt også relatert til elementets Cms, altså compliace (fjæringstivhet) Husk at Vas angir hvilket luftvolum som har samme fjæringstivhet som elementets oppheng. Jo mindre luftmengde, desto høyere fjæringstivhetstivhet i luften.

 

Når elementet har en Qts så høy som 0,72, angir også dette at vi her snakker om en stiv bass, som kun vil fungere i trykkammer, IB, eller transmissjonslinje. elementer har for liten motorkraft til å fungere tilfredstillene i et miljø hvor elementets motor styrer elementets bevegelser, med andre ord refleks typer.

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nytter ikke linke, administrator er så J..... redd for konkurranse at dem har blokkert muligheten for å henvise til dette forum du prøver på. Usannsynlig barnslig av et så stort og dominerende forum.................men men ikke alle kan være like medgjørlige.

 

 

 

Jeg gidder ikke skrive alt om igjen så lenge det ligger på andre fora. Jeg kommer fortsatt til å legge mine artikler ut på gatebilforum.net.

 

mvh

 

Glenn

 

Siden du ikke orker så tar jeg bare å siterer hele inlegget ditt jeg da :)

 

ang BF.net sine regler ang linking til rivaliserende forum så synes jeg det er meeeget irriterende og ja, mamma sa at jeg ikke skulle si så stygge ord.

 

Back to topic:

Det er en gjengs oppfattning at kasse bør man ha. Jeg ønsker å slå vekk bena under denne bastante uttalelsen.

 

Jeg tar for meg hovedsaklig mellomtone og midbass

 

La oss først se på hvorfor vi bruker kabinett. Kabinettet benyttes for å gi elementet akustisk fjæring. Hvor stor grad av fjæring elementet trenger, bestemmes av elementets compliance, eller fjæringstivhet. Elementets fjæringstivhet påvirker elementets Q verdier som også påvirkes av motorstyrken i elementet. Et element med lav fjæringstivhet og høy magnetstyrke får gjerne lav Q verdi, men et element med høy fjæringstivhet og middels fjæringstivhet og oppover kombinert med lavere magnetstyrke, får gjerne høy Q verdi.

 

For å forklare dette nærmere så betyr dette at et element med lav fjæringstivet styres i større grav av elementets motor og blir i større grad påvirket av kabinett, mens et element med høyere Q verdi styres av elementets oppheng i en større grad. En høy Q verdi betyr også at elementet ruller av slakere ved resonnansfrekvensen.

 

Lave Q verdier fungerer svært dårlig uten kabinett, samt at dem gjerne blir følsomme for kabinettvariasjoner i kombinasjon med visse VAS verdier.

 

Høyere Q verdier funger gjerne meget bra uten kabinett, og er mye mindre følsomme for kabinettvariasjoner med middels VAS. Et problem med dette, er derimot at små kabinetter fungerer svært dårlig.

Et for lite kabinett kan være ugunstig også for elementer med lav Q Det som her er feller med høy Q elementer er mellomtonen. Et for lite mellomtonekabinett medfører store problemer i dette området. Med kompresjon av gjengivelsen som resultat. Skal man benytte kabinett, er kabinettets form svært viktig for hvordan elementet opptrer i mellomtonen.

Det mest nærliggende når man sitter på et bilstereoelement med forholdsvis høye Q verdier, er montering uten dedikert kabinett. Ved en montering i dashbord, vil dashbordet i seg selv sørge for at bakutstrålende energi ikke utfaser frontutstrålende energi. Man avverger da bratt og tidlig avrulling som uheldig resultat. Dette vil gi elementet luft å jobbe i, samtidig som deler av dashbordet vil bidra til en viss grad av akustisk fjæring. Trenger man å øke fjæringseffektien, legger man bare inn et lag dempemateriale bak elementet for å bremse luften. Dette vil rent akustisk være en bedre løsning enn dedikert kabinett.

 

Når det gjelder midbass, er det mange som hevder at denne bør monteres i et sparkepanel som en nærmest universal regel. Dette kan være uheldig. Svært mange bilelementer er laget for å fungere i en bildør, dvs omtrendt IB Infinite Baffle (uendelig baffel). Om man da setter elementet i et lite kabinett, vil dette kunne kvele svært mye av elementets dynamikk, noe som dreper luftighet og troverdighet i musikken.

 

Jeg sier ikke at det alltid er feil med kabinett, men til mellomtone gjengivelse er det fullstendig unødvendig. Det beste mellomtonekabinett er intet kabinett. Dette er svært godt dokumentert.

 

Til midbass vil det i visse sammenhenger ville kunne forsvares, men i de aller fleste sammenhenger vil en dørmontering fungere ypperlig forutsatt at det er gjort en god jobb med døren. Dette er essensielt.

 

Dette er en svært enkel forklaring på problematikken. Det kan skrives side opp og side ned om dette, og flere har gjort det.

 

Jeg råder alle som er seriøst interesserte i å utnytte sine komponenter på best mulig måte om å lese, skaff dere kunnskap, kunnskap er makt, og ikke minst essensielt for å optimalisere potensiale.

 

Jeg vil gjerne ha litt debatt rundt dette. Vær så snille å ikke la denne tråden slutte med mitt inlegg slik svært mange tråder gjør.

 

mvh

 

Glenn

 

 

Ha en god sommer :)

 

Mvh Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elementet er en 10". Det heter Fatboy.. altså ikke noe kjent merke?!! Det skal i alle fall inn i en golf.. helst skal det ikke bruke for mye av bagasjeromsplassen, men noe er helt greit.

 

Er det noen som har noen forslag til hvordan de ville gjort dette? Noen lettvinte løsninger eller monteringsforslag?

 

Takker samtidig for stor engasjement rundt denne tråden, flott med masse ny kunnskap!!!!

 

Mvh

- 06 Mod Audi A3 Sportback "Focal-Audi'n"

x 98 Mod VW Golf IV (solgt)

 

Stor takk til Anders Fleischer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elementet er en 10". Det heter Fatboy.. altså ikke noe kjent merke?!! Det skal i alle fall inn i en golf.. helst skal det ikke bruke for mye av bagasjeromsplassen, men noe er helt greit.

 

Er det noen som har noen forslag til hvordan de ville gjort dette? Noen lettvinte løsninger eller monteringsforslag?

 

Takker samtidig for stor engasjement rundt denne tråden, flott med masse ny kunnskap!!!!

 

Mvh

 

Om det står Fatboy på elementet, er det mye mulig et Crunch element. Det var dette elementet som startet trenden med store oppheng, altså det som populært kalles "fatboy" oppheng.

 

Jeg ville enkelt og greit forsøkt å lage en skikkelig hattehylle, og i første omgang montert elementet rett i denne, spillende i hele bagasjerommet.

 

mvh

 

Glenn

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...
Om det står Fatboy på elementet, er det mye mulig et Crunch element. Det var dette elementet som startet trenden med store oppheng, altså det som populært kalles "fatboy" oppheng.

 

Jeg ville enkelt og greit forsøkt å lage en skikkelig hattehylle, og i første omgang montert elementet rett i denne, spillende i hele bagasjerommet.

 

mvh

 

Glenn

 

Jeg prøver å gjenopplive denne tråden igjen, da elementet nå skal inn i ny bil! Jeg prøvde denne løsningen i den gamle golfen, uten spesielt hell. Det ble egentlig mye rumling og lite skille mellom toner.

 

Elementet ble så prøvd i en reflekskasse, mot deres råd - noe som funket bedre!! :) jeg måtte jo bare prøve. Saken er hverftall den at jeg ikke følte det ble optimalt da heller, og jeg vil nå gjerne ha noen fler tips til montering i en A3 Sportback som den nå skal inn i. Denne gangen tenkte jeg meg nok i prinsippet en lukket kasse, større enn VAS som dere sier - men likevel noe som skal se lit fancy ut. En full-bredde kasse, som dekker hele bagasjeromsbredden har lenge vært en tanke... men er åpen for andre morsomme ideer. Har en litt flashy forsterker som jeg gjerne skulle fått satt pent opp, og vurderer innkjøp av kondensator for å holde litt mer jevn strøm. Ønsker totalt et pent oppsett på dette.

 

Elementet:

Antakelig et tidlig crunch element, etter nærmere prat med forhandler i tillegg til dere!

4 ohm

400 watt max

verdiene er beskrevet i topic!

 

Monoblokk:

Av ukjent amerikansk merke (Verge), men bra kvalitet!!

2 x 20 Ampere sikring

Står 250 watt RMS på den

 

 

Noen anelser??

 

Håper på hjelp...

- 06 Mod Audi A3 Sportback "Focal-Audi'n"

x 98 Mod VW Golf IV (solgt)

 

Stor takk til Anders Fleischer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lukket kasse på 30L uansett hva folk sier her......

bassrefleks på 32L 3"rør og 18cm lengde....... uansett hva folk sier...

 

bare prøv ;) bygg en 32L kasse sett i en port med rett lengde, spill... funker det greit ; bra..

tett porten 100%, spill..funker det bedre? like dumt ;) spiller det dårligere? åpne porten:D

 

mvh, stig

1986 bmw 318i

1987 Ford Escort xr3i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår